10.10.2018 Pääkirjoitus: Renkaat ratkaisevat pidon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas. Syksy on talvirengastestien aikaa. Moottori julkaisi viime numerossa ensimmäisen rengastestinsä. Siinä arvioitiin nastarenkaiden keskinäistä paremmuutta. Tässä numerossa vuorossa ovat nastattomat talvirenkaat.Rengasvalinnoissa on kaksi kuumaa keskustelunaihetta: nastarenkaissa mitellään valmistajien kesken nastojen määrästä, mutta tiukimmat ideologiset väittelyt käydään siitä, onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas.Kumpaankin keskusteluun on annettu vastauksia Moottorin jutuissa. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole, vaan kummassakin ta-pauksessa paras vastaus riippuu tilanteesta eli ennen kaikkea niistä olosuhteista, missä autoa käytetään.Renkaiden ominaisuudet eri keleillä korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla, tai lumella paras rengas voi olla muissa olosuhteissa keskikastia.Renkaita valitessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse tarvitsee parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat.Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin. Jokainen autoilija voi nii-den perusteella itse harkita, mikä on omaan käyttöön se paras valinta.Testituloksia lukiessa on hyvä muistaa, että tulokset koskevat vain uusia renkaita. Kaikki renkaat kuluvat ja niiden ominaisuudet muuttuvat samaa tahtia kulumisen kanssa. Mitä kuluneempi rengas, sitä suurempi riski, että pito katoaa juuri silloin, kun sitä tarvittaisiin.Testeihin valittiin harkitusti vain pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Niin sanotut Keski-Euroopan kitkat ovat toki laillisia Suomessakin, mutta se ei tee niistä talveemme sopivia. Lämpimämpiin olosuhteisiin suunniteltuina ne eivät toimi kylmässä talvessa toivotulla tavalla. Vastaavasti talvisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita ei tulisi käyttää kesän helteillä, vaikka ne laillisia olisivatkin.Renkaat on arvioitu riskitekijäksi joka seitsemännessä kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti joka kolmannessa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuden syntyyn.Rengas koskettaa tienpintaa noin kämmenen kokoisella alueella, joten käytännössä koko ajettavuus on neljän kämmenenkokoisen läiskän varassa. Näiden läiskien laatu kannattaa tiedostaa, sillä paraskaan turvajärjestelmä ei auta, jos kitka menetetään. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen