10.10.2018 Pääkirjoitus: Renkaat ratkaisevat pidon Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas. Syksy on talvirengastestien aikaa. Moottori julkaisi viime numerossa ensimmäisen rengastestinsä. Siinä arvioitiin nastarenkaiden keskinäistä paremmuutta. Tässä numerossa vuorossa ovat nastattomat talvirenkaat.Rengasvalinnoissa on kaksi kuumaa keskustelunaihetta: nastarenkaissa mitellään valmistajien kesken nastojen määrästä, mutta tiukimmat ideologiset väittelyt käydään siitä, onko paras talvirengas nastoitettu vai nastaton eli niin sanottu kitkarengas.Kumpaankin keskusteluun on annettu vastauksia Moottorin jutuissa. Yhtä ainoaa oikeaa vastausta ei ole, vaan kummassakin ta-pauksessa paras vastaus riippuu tilanteesta eli ennen kaikkea niistä olosuhteista, missä autoa käytetään.Renkaiden ominaisuudet eri keleillä korostuvat, kun talvet muuttuvat entistä vaihtelevammiksi. Kuten testissämme käy ilmi, jääpidoltaan hyvä rengas ei välttämättä ole loistava sulalla ja märällä asvaltilla, tai lumella paras rengas voi olla muissa olosuhteissa keskikastia.Renkaita valitessa autoilijan kannattaa pohtia hetki, millaiseen käyttöön renkaat omassa autossa tulevat ja millaisiin olosuhteisiin itse tarvitsee parhaat ominaisuudet omilta renkailtaan. Kun valinta on tehty, nämä erot on hyvä tiedostaa myös talven kuluessa, kun olosuhteet tiellä vaihtelevat.Moottorin testitulokset on julkaistu niin, että renkaiden vahvuudet eri olosuhteissa tulevat selvästi esiin. Jokainen autoilija voi nii-den perusteella itse harkita, mikä on omaan käyttöön se paras valinta.Testituloksia lukiessa on hyvä muistaa, että tulokset koskevat vain uusia renkaita. Kaikki renkaat kuluvat ja niiden ominaisuudet muuttuvat samaa tahtia kulumisen kanssa. Mitä kuluneempi rengas, sitä suurempi riski, että pito katoaa juuri silloin, kun sitä tarvittaisiin.Testeihin valittiin harkitusti vain pohjoisiin olosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Niin sanotut Keski-Euroopan kitkat ovat toki laillisia Suomessakin, mutta se ei tee niistä talveemme sopivia. Lämpimämpiin olosuhteisiin suunniteltuina ne eivät toimi kylmässä talvessa toivotulla tavalla. Vastaavasti talvisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita ei tulisi käyttää kesän helteillä, vaikka ne laillisia olisivatkin.Renkaat on arvioitu riskitekijäksi joka seitsemännessä kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vuosittain on sattunut keskimäärin 29 renkaisiin liittyvää onnettomuutta. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti joka kolmannessa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuden syntyyn.Rengas koskettaa tienpintaa noin kämmenen kokoisella alueella, joten käytännössä koko ajettavuus on neljän kämmenenkokoisen läiskän varassa. Näiden läiskien laatu kannattaa tiedostaa, sillä paraskaan turvajärjestelmä ei auta, jos kitka menetetään. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti