29.7.2020 Pääkirjoitus: Sinnittely ei korvaa unta Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nukahtaminen voi yllättää kuljettajan ilman, että kuljettaja itse edes tajuaa vaaraa. Jo nukahtamista edeltävä huomiokyvyn herpaantuminen voi riittää vaaratilanteen syntyyn. Viimeisen vuoden aikana joka seitsemäs autoilija on pelännyt nukahtavansa rattiin kesken ajon. Joka kymmenes tunnustaa lähteneensä autoilemaan niin väsyneenä, että ajatteli sen olevan vaarallista.Liikenneturvan Kantarilla touko-kesäkuussa teettämä kysely paljastaa myös, että kahdeksan prosenttia autoilijoista on keskeyttänyt ajon väsymyksen vuoksi. Yhtä moni on kuitenkin ehtinyt kokea autoillessa läheltä piti -tilanteen väsymyksen takia. Ja kuusi prosenttia tietää torkahtaneensa joskus rattiin hetkeksi.Näitä kanssa-autoilijoita kohtaamme siis päivittäin liikenteessä. Useimmiten onni on myötä, selviydymme perille vahingoittumattomina ja väsynytkin pääsee nukkumaan sänkyyn. Mutta joskus matka päättyy vakavaan loukkaantumiseen tai jopa kuolemaan. Väsymyksen arvioidaan vaikuttaneen joka kuudennen kuolemaan johtaneen kolarin syntyyn.Kyselyyn vastanneista suurin osa ilmoitti väsyneenä ajamisen syyksi työn tai sen, että joutuu ajamaan pitkiä matkoja.Tutkimusten mukaan väsymys vaanii erityisesti nuoria miehiä. Nuoret miehet ajavat muita enemmän yöaikaan ja samalla valvomista saattaa tulla yllättävän paljon. Jaksamiseen painostavat kaverit kyydissä eivät ainakaan helpota väsyneen kuljettajan tilannetta.Kesällä ja loma-aikaan houkutus ajaa pitkiä siirtymätaipaleita öiseen aikaan on suuri. Samalla vuorokausirytmi, kyytiläisten nukkuminen ja rauhallinen liikenne luovat petolliset olosuhteet. Nukahtaminen voi yllättää kuljettajan ilman, että kuljettaja itse edes tajuaa vaaraa. Jo nukahtamista edeltävä huomiokyvyn herpaantuminen voi riittää vaaratilanteen syntyyn.Miten tilanteen sitten voi välttää? Niksejä on paljon kofeiinipitoisten juomien nauttimisesta, musiikin kuunteluun tai tauottamiseen. Liikenneturvallisuuden asiantuntijat kuitenkin varoittavat liiasta sitkeydestä. Väsymystä voi hoitaa vain nukkumalla.Paras keino väsyneen kuljettajan aiheuttaman riskin torjuntaan on hyvin nukkunut ja virkeä kuljettaja. Ennen ajopäivää pitää nukkua kunnon yöunet ja tarvittaessa täydentää niitä päiväunilla. Rattiin ei pidä lähteä sairaana, ylensyöneenä eikä päihtyneenä. Hyvin suunniteltuun matkaan kuuluvat myös tauot ja virkeä matkaseura. Kuljettajaa välillä vaihtamalla pitkäkin matka sujuu joustavasti ja vaara kuljettajan väsymyksestä vähenee merkittävästi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”