7.7.2016 Pääkirjoitus: Tasa-arvokeskustelua liikenteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Miksi junien, raitiovaunujen ja bussien matka-aikojen nopeuttaminen minuuteilla on tärkeää, mutta henkilöautoille etsitään jatkuvasti alhaisempia nopeusrajoituksia?Autoliitto halusi toukokuisessa seminaarissa herätellä keskustelua nopeusrajoitusten oikeasta tasosta. Keskusteluun ei ole vaikea löytää esimerkkejä. Yksi tuore esimerkki löytyy Varkaudesta.Onko 40 km/h oikea rajoitus 4-kaistaisella tiellä, missä myös kevyt liikenne on eroteltu omille väylilleen? Ainakaan liikenneympäristö ei tue tuota rajoitusta. Sen osoitti myös väylän nopeusvalvontakamera, joka räpsi viikossa niin paljon kuvia, että poliisi ei enää kyennyt käsittelemään niitä, vaan kamera oli kytkettävä pois käytöstä.Liikenneturvallisuus on tärkein syy nopeusrajoitusten asettamiseen. Jotta liikenneturvallisuustavoite toteutuu, pitää nopeusrajoituksen myös toimia. Eli sitä pitää noudattaa.Liikenneympäristöön nähden väärä nopeusrajoitus tekee karhunpalveluksen tavoitteille laajemminkin kuin vain kyseisellä tieosuudella. Väärässä ympäristössä törröttävää rajoitusta rikotaan surutta, ja kun rikkomisesta tulee tapa, leviää sama välinpitämättömyys helposti myös muille tieosuuksille ja muihin kieltoihin ja rajoituksiin. Tätä tuskin kukaan toivoo.Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Rajoitusten on perustuttava huolelliseen arviointiin, ei siihen, että asetetaan varmuuden vuoksi mahdollisimman alhainen rajoitus.Henkilöautoliikenteen matka-ajat ovat samanarvoisia junien, raitiovaunujen ja bussien kanssa. Liikenneturvallisuus ja matka-aikojen piteneminen on punnittava samassa vaakakupissa ja päätettävä rajoitusten taso sen perusteella.Liikenneturvallisuus saadaan parhaimmilleen, kun nopeus pudotetaan nollaan. Matka-ajat saadaan parhaimmilleen, kun kaikki nopeusrajoitukset poistetaan. Kumpaakaan näistä vaihtoehdoista tuskin haluamme. On siis etsittävä järkevä kompromissi, jolla päästään paikasta toiseen riittävän nopeasti ja turvallisesti. Se on löydettävissä kaikilla väylillä ja kaikkialla Suomessa. Tarvitaan vain halua ja tahtoa liikennemuotojen merkityksen tasapuoliseen arviointiin myös matka-aikojen suhteen. Tasapuolisuus on viranomaisten velvollisuus, ja meillä kansalaisilla on oikeus sitä heiltä vaatia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”