7.7.2016 Pääkirjoitus: Tasa-arvokeskustelua liikenteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Miksi junien, raitiovaunujen ja bussien matka-aikojen nopeuttaminen minuuteilla on tärkeää, mutta henkilöautoille etsitään jatkuvasti alhaisempia nopeusrajoituksia?Autoliitto halusi toukokuisessa seminaarissa herätellä keskustelua nopeusrajoitusten oikeasta tasosta. Keskusteluun ei ole vaikea löytää esimerkkejä. Yksi tuore esimerkki löytyy Varkaudesta.Onko 40 km/h oikea rajoitus 4-kaistaisella tiellä, missä myös kevyt liikenne on eroteltu omille väylilleen? Ainakaan liikenneympäristö ei tue tuota rajoitusta. Sen osoitti myös väylän nopeusvalvontakamera, joka räpsi viikossa niin paljon kuvia, että poliisi ei enää kyennyt käsittelemään niitä, vaan kamera oli kytkettävä pois käytöstä.Liikenneturvallisuus on tärkein syy nopeusrajoitusten asettamiseen. Jotta liikenneturvallisuustavoite toteutuu, pitää nopeusrajoituksen myös toimia. Eli sitä pitää noudattaa.Liikenneympäristöön nähden väärä nopeusrajoitus tekee karhunpalveluksen tavoitteille laajemminkin kuin vain kyseisellä tieosuudella. Väärässä ympäristössä törröttävää rajoitusta rikotaan surutta, ja kun rikkomisesta tulee tapa, leviää sama välinpitämättömyys helposti myös muille tieosuuksille ja muihin kieltoihin ja rajoituksiin. Tätä tuskin kukaan toivoo.Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Rajoitusten on perustuttava huolelliseen arviointiin, ei siihen, että asetetaan varmuuden vuoksi mahdollisimman alhainen rajoitus.Henkilöautoliikenteen matka-ajat ovat samanarvoisia junien, raitiovaunujen ja bussien kanssa. Liikenneturvallisuus ja matka-aikojen piteneminen on punnittava samassa vaakakupissa ja päätettävä rajoitusten taso sen perusteella.Liikenneturvallisuus saadaan parhaimmilleen, kun nopeus pudotetaan nollaan. Matka-ajat saadaan parhaimmilleen, kun kaikki nopeusrajoitukset poistetaan. Kumpaakaan näistä vaihtoehdoista tuskin haluamme. On siis etsittävä järkevä kompromissi, jolla päästään paikasta toiseen riittävän nopeasti ja turvallisesti. Se on löydettävissä kaikilla väylillä ja kaikkialla Suomessa. Tarvitaan vain halua ja tahtoa liikennemuotojen merkityksen tasapuoliseen arviointiin myös matka-aikojen suhteen. Tasapuolisuus on viranomaisten velvollisuus, ja meillä kansalaisilla on oikeus sitä heiltä vaatia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta