7.7.2016 Pääkirjoitus: Tasa-arvokeskustelua liikenteeseen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Miksi junien, raitiovaunujen ja bussien matka-aikojen nopeuttaminen minuuteilla on tärkeää, mutta henkilöautoille etsitään jatkuvasti alhaisempia nopeusrajoituksia?Autoliitto halusi toukokuisessa seminaarissa herätellä keskustelua nopeusrajoitusten oikeasta tasosta. Keskusteluun ei ole vaikea löytää esimerkkejä. Yksi tuore esimerkki löytyy Varkaudesta.Onko 40 km/h oikea rajoitus 4-kaistaisella tiellä, missä myös kevyt liikenne on eroteltu omille väylilleen? Ainakaan liikenneympäristö ei tue tuota rajoitusta. Sen osoitti myös väylän nopeusvalvontakamera, joka räpsi viikossa niin paljon kuvia, että poliisi ei enää kyennyt käsittelemään niitä, vaan kamera oli kytkettävä pois käytöstä.Liikenneturvallisuus on tärkein syy nopeusrajoitusten asettamiseen. Jotta liikenneturvallisuustavoite toteutuu, pitää nopeusrajoituksen myös toimia. Eli sitä pitää noudattaa.Liikenneympäristöön nähden väärä nopeusrajoitus tekee karhunpalveluksen tavoitteille laajemminkin kuin vain kyseisellä tieosuudella. Väärässä ympäristössä törröttävää rajoitusta rikotaan surutta, ja kun rikkomisesta tulee tapa, leviää sama välinpitämättömyys helposti myös muille tieosuuksille ja muihin kieltoihin ja rajoituksiin. Tätä tuskin kukaan toivoo.Virheellisiin rajoituksiin on puututtava ripeästi. Vaikka ne on kerran asetettu, niitä voidaan myös muuttaa. Rajoitusten on perustuttava huolelliseen arviointiin, ei siihen, että asetetaan varmuuden vuoksi mahdollisimman alhainen rajoitus.Henkilöautoliikenteen matka-ajat ovat samanarvoisia junien, raitiovaunujen ja bussien kanssa. Liikenneturvallisuus ja matka-aikojen piteneminen on punnittava samassa vaakakupissa ja päätettävä rajoitusten taso sen perusteella.Liikenneturvallisuus saadaan parhaimmilleen, kun nopeus pudotetaan nollaan. Matka-ajat saadaan parhaimmilleen, kun kaikki nopeusrajoitukset poistetaan. Kumpaakaan näistä vaihtoehdoista tuskin haluamme. On siis etsittävä järkevä kompromissi, jolla päästään paikasta toiseen riittävän nopeasti ja turvallisesti. Se on löydettävissä kaikilla väylillä ja kaikkialla Suomessa. Tarvitaan vain halua ja tahtoa liikennemuotojen merkityksen tasapuoliseen arviointiin myös matka-aikojen suhteen. Tasapuolisuus on viranomaisten velvollisuus, ja meillä kansalaisilla on oikeus sitä heiltä vaatia. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle