10.8.2017 Pääkirjoitus: Vanhanaikaista rakentelua vai uutta ajattelua? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Kesä nosti mopoauton otsikoihin. Syynä oli EU-komissaarin vastaus europarlamentaarikko Merja Kyllösen kysymykseen. Vastauksen mukaan jäsenvaltiot voivat rajoittaa ajoneuvojen nopeutta. Nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Hyväksyminen ja täytäntöönpano kuuluvat jäsenvaltioiden vastuualueeseen, joten tämän perusteella ei olisi estettä sille, että Suomessa otettaisiin käyttöön nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja vaihtoehdoksi mopoautolle.Komissaarin vastauksen perusteella näyttäisi olevan mahdollista luoda kansallisesti oma ajoneuvoluokkansa hitaille henkilöautoille. Vaihtoehtoisesti henkilöautoon voitaisiin vaatia rakenteellisia muutoksia. Niiden myötä henkilöauto siirtyisi ajoneuvoluokkaan, johon jo nykyisellään sisältyy rajoituksia.Suomessa on menneiltä vuosilta paljon kokemusta rakenteellisista muutoksista, joita on pusattu henkilöautoihin useimmiten verotuksellisista syistä. Takapenkit poistamalla henkilöautoista tehtiin aikoinaan pakettiautoja ja näin säästettiin autoverossa. Nyt tätä mallia tarjotaan nopeusrajoitetun henkilöauton käyttöönottoon.Ajatus lähtee siitä, että kun mopoautossa ei ole takaistuinta, ei sen vaihtoehdossakaan tulisi olla. Ja jos lisätään pieneen henkilöautoon vaikkapa vetokoukku, voitaisiin se kenties muutoskatsastaa traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti.Onko tällainen rakentelu lakipykälien täyttämiseksi tätä päivää? Eikö nykyaikaisempi ratkaisu olisi määritellä oma ajoneuvoluokkansa henkilöautoille, joiden nopeus on rajoitettu? Samalla voitaisiin määritellä esimerkiksi vaadittavat turvallisuusvarusteet, maksimiteho ja päästövaatimukset. Oikeilla ajoneuvon teknisillä vaatimuksilla nuorille saataisiin merkittävästi turvallisempia ja laadukkaampia ajoneuvoja käyttöön myös siinä vaiheessa, kun varsinainen 18-vuoden ajokortti-ikä täyttyy.Jos pelkona on, että nuori kuljettaja ei ole vielä kypsä autoilemaan rajoitetun nopeuden henkilöautolla, voidaan kuljettajalle asettaa haluttaessa vaatimuksia, joita Suomessa ei toistaiseksi ole käytetty. Maailmalta löytyy esimerkkejä, joiden mukaan esimerkiksi avatut alkoholijuomapullot on kielletty, öiseen aikaan ei saa liikkua tai montako matkustajaa kyydissä saa olla. Jos vaatimuksia liitetään nuoren ensimmäiseen ajolupaan, ne voivat parhaimmillaan ohjata käyttäytymistä myöhemmälläkin iällä.Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää nyt käytännön toteutusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yhdessä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. Toivottavasti selvityksessä lähdetään hakemaan aitoja ratkaisuja, eikä vain etsitä keinoja estää tällaisten ajoneuvojen käyttöönotto. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”