4.5.2016 Pääkirjoitus: Yksityisen rahan huuma Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Finnairin aamukone nousee siivilleen Oulusta aamukuudelta ja Helsingistä aamukahdeksalta. Jo kymmeneltä oululaiset ja Helsinki Vantaalta koneeseen astuneet ovat Brysselin neuvottelupöytien äärellä – yhtä nopeasti kuin sveitsiläiset tai hollantilaiset kollegansa. Ja yöksi pääsee kotiin.Suomi valikoitui Nissan Nordic Europen pääkonttorin paikaksi aikanaan erityisesti kolmen tekijän summana: Suomessa on Pohjoismaiden suurin Nissan-markkinaosuus, valuuttana on euro ja yhteydet ovat hyvät.Liike-elämän toiminnan elinehto on hyvät yhteydet maailmalle. Suomi saa kiittää hyvistä yhteyksistä kotimaista valtioenemmistöistä lentoyhtiötään.Suomalaisten siipien alla vaanii kuitenkin varjo, mikä ei johdu lentoyhtiön omasta toiminnasta.Valtioneuvosto julkistaa vielä kevään kuluessa valtion omistajapolitiikan uudet linjaukset. Helmikuun alkupäivinä valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston osastopäällikkö Eero Heliövaara totesi YLEn haastattelussa: Valtion sadan miljardin euron omaisuus pitäisi saada nopeasti tehokkaampaan käyttöön.Kolme päivää aikaisemmin saman osaston finanssineuvos Petri Vihervuori kirjoitti omistajaohjausblogissa, että omistaminen ei saa olla itseisarvo. Vihervuoren mukaan valtio toimii parhaimmillaan mahdollistajana ja kumppanina yksityiselle pääomalle.Omistajaohjausosaston virkamiesten ulostulot viittaavat vahvasti siihen, että valtion omistajaroolin merkitystä ei enää nähdä. Jos hallitus hakee eduskunnalta valtuuksia laskea valtion omistusosuus Finnairissa alle 50 prosenttiin, kuten huhutaan, ollaan hyvin strategisen ja kauaskantoisen asian äärellä.Omistusosuuden laskiessa alle puoleen myös päätösvalta siirtyy yksityiselle pääomalle. Mikään ei takaa, että tuo yksityinen pääoma olisi jatkossa suomalaista. Sijoittaja haluaa varmasti tuottoa rahalleen ja kannattamattomat reitit joutuvat helposti lakkautettavien listalle. Yksityinen sijoittaja myy omistuksensa niin halutessaan.Kansainvälinen pääoma tuskin arvostaa suomalaisten hyvien yhteyksien säilymistä, jos se vähentää sijoitetun pääoman tuottoa. Lopputuloksena voi olla entisen suomalaisen lentoyhtiön kansainvälistyminen tavalla, mikä romuttaa käsityksen hyvien lentoyhteyksien Suomesta.Kansainvälinen liiketoiminta voi auttaa Suomen taloutta toipumaan pitkästä taantumasta. Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Onko yksityinen pääoma niin välttämätöntä, että olemme valmiit vaarantamaan suomalaiset yhteydet maailmalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”