6.3.2023 Matkailu Parolan Panssarimuseon tulevan kesän vetonaula on selvillä – jättiläistankki Tiger II eli ”Kuningastiikeri” Suomeen! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläinen maailman suurin panssarimuseo lainaa tämän toisen maailmansodan muistomerkin Parolan Panssarimuseolle. Tänä vuonna museon näyttelyissä muistutetaan myös käsinkosketeltavalla tavalla, kuinka sota koskettaa Ukrainaa tälläkin hetkellä. Parolan Panssarimuseon kokoelmat riittävät tekemään siitä erään maailman arvostetuimmista museoista omalla alallaan. Maailmanharvinaisuuksia riittää vaikka muille jakaa, ja museo itse asiassa onkin vuosien varrella jakanut muutamia esineitään kansainvälisesti.Sotahistorian harrastajan, pienoismallirakentajan tai muuten vain kiinnostuneen ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, sillä tänä vuonna on Panssarimuseon vuoro vastaanottaa näyttelyihinsä toisen maailmansodan lainavahvistus ulkomailta. Englannin Dorsetissa, Britannian armeijan Bovington Campin yhteydessä sijaitseva The Tank Museum on eri mittareilla maailman suurin panssarialan museo, ja siellä vierailee vuosittain yli 200 000 kävijää ympäri maailman. The Tank Museumin kokoelmissa on lukuisia maailmanharvinaisuuksia, mukaan lukien toisen maailmansodan jätti, Tiger II, ”Königstiger”, ”Kuningastiikeri” (brittiläisittäin ”Royal Tiger”), joka siis saapuu nyt Parolaan lainaksi, viiden kuukauden ajaksi huhtikuusta alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy70 tonnin vetonaulaTiger II kuuluu Natsi-Saksan pelätyimpiin aseisiin toisessa maailmansodassa, ja se oli aikansa tehokkain taistelupanssarivaunu. Tiger II on myös hyvä muistutus diktaattori Adolf Hitlerin hirmuhallinnon suuruudenhulluista asehankkeista, jotka monesti osoittautuivat myös toiminnan kannalta ylimitoitetuiksi. Sodan kulun kannalta Tiger II:lla ei ehtinyt olemaan Natsi-Saksan hyödyksi kovinkaan merkittävää vaikutusta. Sitä käytettiin liittoutuneita vastaan ensimmäistä kertaa vasta Normandiassa ja tuotantomäärä jäi alle 500:n.”Königstiger” on eräs maailmanhistorian suurimmista tuotantoon päässeistä panssarivaunuista. Se painaa hieman vajaat 70 000 kiloa, siis noin 15 tonnia enemmän, kuin viime aikoina paljon otsikoissa ollut Leopard 2, yksi nykyajan tehokkaimmista etulinjan taistelupanssarivaunuista. Tiger II on myös jonkin verran Leopardia pidempi ja korkeampi. Voimanlähteenä ”Königstigerissä” käytettiin Maybachin valmistamaa 23-litraista bensiini-V12 -moottoria, joka tuotti 700 hevosvoimaa.Kuningastiikerin telaketjut ovat huomattavan kokoiset. Muutoin maa vaunun alla ei kestäisi sen suurta massaa.Parolaan huhtikuussa saapuva yksilö on toinen Henschelin Tiger II:sta valmistama V2-prototyyppi, eikä se ole nähnyt taistelutannerta. Siinä on kuitenkin tuotantoversioista poikkeava torni, ja kyseistä versiota on säilynyt tasan tämä yksi kappale. Se on valmistunut tammikuussa 1944.Parolaan saapuva Tiger II ei ole vähään aikaan nähnyt kotimuseotaan, sillä se on ollut jo hetken lainassa muissa museoissa. Parolaan Kuningastiikeri tuodaan erikoiskuljetuksena Ruotsista, Arsenalen -panssarimuseosta.Hiljaiset kertojatTiger II on muistomerkki oman aikansa sodasta, mutta kuten tiedämme, sota on ulottanut lonkeronsa jälleen Eurooppaan. Ukrainan sodasta puhutaan yleensä isoissa mittakaavoissa, ja molemminpuoliset tappiot ovat tilastoja. Panssarimuseossa parhaillaan oleva erikoisnäyttely pyrkii kuitenkin kertomaan hyvin konkreettisella tavalla, että jokaisen tilastoon merkityn – tai merkitsemättä jääneen – numeron takana on ollut ihminen.Panssarimuseon 2. näyttelyhallin pöytävitriineissä on viimeisen vuoden ajalta Ukrainan rintamilta kerättyä esineistöä. Vaikutuksen tekevät rintamalle jääneiden, niin ukrainalais- kuin venäläissotilaidenkin varusteet ja henkilökohtaiset tavarat, jotka kertovat sodan karuudesta enemmän kuin tuhat sanaa.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Olli Helander Lähteet: Parolan Panssarimuseo, The Tank Museum Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa