13.6.2020 Ajoneuvot Kahdeksan on enemmän kuin kuusi: Porsche Cayenne GTS ja V8:n paluu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pienempiä moottoreita suosiva downsizing-trendi saa pitkästä aikaa poikkeuksen, sillä uuden polven Porsche Cayenne GTS hylkää kutosen palatessaan jälleen kasiin. Porsche Cayenne GTS seikkaili hetken downsizing-trendin myötä kuusisylinterisen bensiinimoottorin parissa, mutta uuden Cayenne-polven kunniaksi GTS palaa juurilleen. Niinpä 3,6-litraisen kahden turboahtimen V6:n sijasta katumaasturin keulalla nähdään 4,0-litrainen V8, toki niin ikään kahdella turboahtimella. Kiireen sattuessa Cayenne GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,5 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla) ja sen huippunopeus on 270 km/h.Tehoeroa aiempaan Cayenne GTS:ään kertyy maltilliset 20 hevosvoimaa ja 20 newtonmetriä, nyt 460 hv ja 600 Nm. Porsche on kuitenkin saanut viilattua Cayenne GTS:n kiihtyvyydestä 0,6 sekuntia ja samalla huippunopeus on parantunut. Valmistaja kertoo myös taloudellisuuden parantuneen päivitetyn kahdeksanvaihteisen Tiptronic S -automaatin, sylinterien lepuutuksen ja paremman lämmönhallinnan myötä. NEDC-syklillä mitattuna Cayenne GTS:n kulutus on 11,2-11,4 litraa per 100 km.Cayenne GTS on saanut uuden moottorin lisäksi uuden pakoputkiston, joka korostaa malliversion mureampaa käyntiääntä. Lisäksi Cayenne GTS Coupén yhteydessä tarjolla on uusi urheilullisempi pakoputkisto, joka tulee myöhemmin saataville myös Cayenne Turbo Coupéhen.Porsche Cayenne GTS on saanut annoksen urheilullisuutta 20 millimetrin madalluksen muodossa. Samalla säädettävien iskunvaimentimien PASM-järjestelmä ja taka-akselin lukollinen PTV-tasauspyörästö kuuluvat vakiovarusteisiin. Lisävarustelistalta löytyvät 10 mm madallettu kolmikammioinen ilmajousitus, nelipyöräohjaus, PDCC-kallistuksenvakaus ja Porschen urheilullisemmat PSCB- ja PCCB-jarrujärjestelmät.Ulkoisesti Cayenne GTS ja Cayenne GTS Coupé erottuvat muusta mallistosta Sport Design-paketilla, jotka korostavat lukuisia yksityiskohtia urheilullisella mustalla. 21-tuumaiset RS Spyder Design -satiinikiiltovanteet kruunaavat olemuksen. Porsche on myös tummentanut etu- ja takavalojen umpiot.Etuistuimet on muotoiltu juuri GTS-malleja varten uudelleen ja logoja on lisätty vapaalla kädellä kierroslukumittarista kynnyslistoihin ja niskatukiin. Matkustamon materiaaleina on Alcantaraa ja tummaksi harjattua alumiinia. Tarjolla ovat myös karmiininpunaiset tai liituharmaat korosteyksityiskohdat.Porsche Cayenne GTS ja Porsche Cayenne GTS Coupé ovat tilattavissa nyt ja niiden toimitukset Euroopassa alkavat heinäkuussa.Lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa