1.5.2023

Ruoka maistuu Tallinnan laivalla – mutta mättömässäilyä ehkäisten

Eckerö Linen Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä Finlandia-aluksella ehkäistään ruokahävikkiä: buffetissa on tarjolla myös pieniä erillisannoksia ja esillä on ruokaa asiakasmäärän mukaan.

Merimatkoilla monelle suomalaismatkailijalle se jokin ovat makuelämykset – mutta nykyisin mukana ovat vastuulliset raaka-aineet ja ylitsetursuavien lautasellisten välttely. Buffet on säilyttänyt vankan suosionsa Eckerö Linen risteilymatkustajien keskuudessa.

Eckerö Line -laivayhtiöstä kerrotaan, että Helsingin ja Tallinnan väliä kyntävällä M/ S Finlandialla on kiinnitetty monin tavoin huomiota ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikin ehkäiseminen on ekologisesti järkevää ja taloudellisestikin viisasta.

– Mietimme paljonko ruokia laitetaan kerrallaan esille, jotta hävikkiä syntyisi mahdollisimman vähän sekä ruokia valmistettaessa että niitä tarjoiltaessa ja nautittaessa, markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi kertoo.

Hän taustoittaa, että matkustaja-aluksen buffetissa on tarjolla myös pieniä erillisannoksia, joka edesauttaa sitä, ettei risteilymatkustaja valitsee ruokaa vain sen verran kuin aikoo syödäkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiakasmäärän mukaan

Kulloisellakin kerralla ruokailemaan tulevien laivamatkustajien määrä vaikuttaa tarjoiluratkaisuihin buffetussa.

– Päätämme jokaisen kattauksen osalta montako linjastoa on kerrallaan auki. Asiakkaat ovat mieltäneet hyvin tämän ratkaisun järkeväksi, Toikka-Everi kertoo.

Valmistustavoissa käytetään niin ikään hävikkiä ehkäisevää harkintaa. Kun aluksen keittiöön tilataan esimerkiksi lohta, käytetään kalat monipuolisesti.

– Valmistus suunnitellaan niin, että buffettiin valmistetaan uunilohta ja Bistro-ravintolaan vaikkapa lohikeittoa. Näin voidaan esimerkiksi kalliimman raaka-aineen käyttö optimoida.

Eckerö Line

Ranskalaisia muttei liikaa

Toikka-Everi kertoo toisen esimerkin ruokahävikin vähentämisestä ja toivotun asiakaskokemuksen takaamisen ratkaistavissa olevasta yhtälöstä.

– Bistron useassa annoksessa on ranskalaisia perunoita, aikaisemmin niitä laitettiin lautaselle isohko määrä. Niitä jäi paljon syömättä. Nykyisin ranskalaiset ovat metallikorissa annoksessa ja hävikki on pienentynyt merkittävästi, eikä ole palautetta siitä, että annos olisi liian pieni.

Eckerö Line

Pilvipalvelu opettaa

Finlandialla on otettu tänä vuonna käyttöön otettuun HUKKA AI -pilvipalvelu. Sinne kirjataan ravintolakohtaisesti syntyvä lautas- ja tarjoiluhävikki.

– Kun dataa kertyy enemmän, saamme tietoa mistä tai miksi hävikin määrä kasvaa ja voidaanko toimintatapoja muuttaa parempaan suuntaan, Toikka-Everi arvioi.

Pieniltä tuntuvillakin teoilla on merkitystä ja mitä vähemmän ruokahävikkiä syntyy, sitä pienempi on aluksen eri ravintoloiden hiilijalanjälki.

– Jos onnistumme vähentämään esimerkiksi 10 grammalla laivahenkilökunnan ravintolassamme syntyvää hävikkiä ruokailijaa kohden päivässä, vuodessa heitämme roskiin 438 kiloa vähemmän ruokaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat