1.11.2019 Ajoneuvot Nissan ja Volvo yhtä mieltä: sedanista tulossa keskisormi katumaastureille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvon ja Nissanin johtoportaissa arvioidaan, että katumaastureiden ja crossovereiden aika muodikkaana korimallina saattaa olla hiipumassa. Syitä löytyy niin järjestä kuin tunteesta. Massamarkkinoilla perinteisten sedan-mallisten henkilöautojen markkinaosuus on pudonnut 25 prosenttia Euroopassa vuosien 2015–2018 välillä ja premium-luokan porrasperissäkin kauppa on käynyt 18 prosenttia hitaammin.Katumaastureiden ja crossovereiden vuosia kestänyt kasvukausi saattaa kuitenkin taittua hiljalleen. Näin uskotaan ainakin Nissanilla ja Volvolla, jossa nähdään uuden polven autonostajien suosivan sedaneita korkeampien automallien sijaan muutamastakin syystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo: "toimintamatkasta kiinnostuneet eivät voi sivuuttaa matalampia autoa"Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kommentoi Automotive News Europelle, että asiakkaat eivät voi unohtaa matalia porrasperäautoja, mikäli tavoitteena on autojen taloudellisuus ja sähköistetyn ajomatkan kasvattaminen.– Ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita pidemmästä toimintamatkasta eivät voi sivuttaa, että matalat ja aerodynaamisemmat autot ovat parempia tässä. Siksi en olisi yllättynyt, jos markkinavoimat tuovat pienemmät sedanit takaisin, erityisesti jos ei tarvitse katumaasturin kokoa, Samuelsson kommentoi.Luotto perinteisiin sedaneihin on taustalla myös Volvon päätöksessä aloittaa Yhdysvaltain tehtaansa tuotanto S60:llä. Tehdas arvioi, että suurin osa autoista viedään Kiinaan, Venäjälle ja Etelä-Amerikkaan, jossa porrasperää pidetään edelleen menestyksen symbolina.Nissan: "sedan on tulevaisuuden keskisormi"– Sedan on tulevaisuuden keskisormi. Se on tuleva tatuointi, kommentoi Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa Automotive News Europelle Tokion autonäyttelyn yhteydessä. Albaisan kommenttien takana on nuoremman polven halu erottua vanhemmistaan, jonka uskotaan vaikuttavan myös tulevien autonostajien päätöksiin. – Puolet päätöksestä on reaktiivista, Albaisa jatkoi.Nissanin tuotestrategiasta vastaava Ivan Espinosa puolestaan kommentoi, että automerkin tilastoissa näkyy jo merkkejä siitä, että nuoremmat ostajat ovat kyllästyneitä katumaastureihin. Vuosikausien katumaasturitrendi näkyy myös urheilullisena ja seikkailullisena pidetyn autosegmentin tila-autoistumisena, eli räväkkyyden sijasta luvassa on tavallisen perheauton tylsä titteli. Seikkailumuovit eivät riitä pelastamaan yleiseksi käyneen autoluokan imagoa nuorempien silmissä.Albaisa jatkaa, että koska autoteollisuus ei ole valmis keksimään jälleen täysin uutta korimallia, ovat nuoremmat autonostajat todennäköisesti palaamassa porrasperämalleihin, joissa ei oikeastaan ollut vikaa alunperinkään.The Detroit News puolestaan kertoo, että ainakin Yhdysvalloissa sedanit ovat iskeneet takaisin nelivetovaihtoehtojen yleistymisellä. – Minusta katumaasturit ovat liian suuria, ja halusin jotain pienempää ja kompaktimpaa, kommentoi Nissan Altimaan palannut 34-vuotias myyntipäällikkö Josh Bothell amerikkalaislehdelle.Lähteet: Automotive News, Bloomberg, The Detroit News Kuvat: Nissan, Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa