6.11.2023

SEMA Show 2023: Hyundai Kona Jayde Concept on sähköpyöräilijän unelma, mutta istuinverhoiluissa on jotain lainattua

Jayde erottuu kaupasta saatavasta Konasta myös muun muassa räikeällä ulkovärillään, makeilla korisarjoillaan sekä matalammalla maavarallaan.

Nissanin jälkeen Speciality Equipment Market Associationin näyttelyyn Vegasin parrasvaloihin on tiputtanut oman tuotteensa Hyundai. Mikäli korealaisvalmistaja ei viikon puitteissa yllätä vielä toisella satsilla, jää tämä sen ainoaksi edustajaksi vuoden 2023 SEMA Show'ssa. Tämä on hyvin todennäköistä, sillä Hyundai esittelee autoa varsinaisesti ruotsalaisen retkeily- ja kuljetustuotevalmistaja Thulen osastolla, syykin tähän selviää edempänä.

Näyttelytuote on rakennettu Hyundain kuluvan vuoden tärkeimmän uutuuden, kakkospolven Konan, ympärille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvin lajityypillinen

Hyundai Kona Jayde Concept on hyvin tyypillinen ison autonvalmistajan erikoismalli SEMA:ssa. Se on crossover, joka on saanut sporttiaksentteja ja lisävarustetelineitä joka puolelle. Lisävarusteista koko tapahtumassa on ennen muuta kyse.

Jayden katolta löytyy Thule Pulse Alpine -tavaraboksi, ja takaa puolestaan Thulen Epos -polkupyöräteline. Siinä lepää auton koriväriin täsmäävä Vintage Electric Rally -sähköpyörä. Sähköpyöräintoilijoiden iloksi mukana on myös Scosche PowerUp 32K -matkalaturi muuntajineen.

GTI-lainaa

Kona Jayden sisältä löytyvät Recaro Sportster CS -urheiluistuimet, missä on radikaali ero tuotanto-Konaan nähden. Penkkien verhoilun kuosi on turkoosinsinipohjaista skottiruutua. Normaalistihan skottiruudut ovat vahvasti Volkswagenin GTI-malleihin yhdistetty piirre, tosin sinisen sijaan punaista hehkuvina.

Hehku on oikea sana kuvaamaan myös Jayden ulkoväriä, joka siis toistuu myös perästä löytyvässä sähköpyörässä. Värisävy on robin's egg blue eli vapaasti käännettynä punarintarastaan munan sininen. Kyseinen Pohjois-Amerikassa elävä lintulaji munii oikeasti näin näyttävän värisiä munia.

Moottoriin tai muutenkaan voimalinjaan ei ole koskettu, mutta alustassa Eibachin jouset laskevat ainoana mekaanisena muutoksena jopa viitisen senttimetriä, mikä on nähtävissä paljaallakin silmällä. Vanteetkaan eivät löydy Konan peruskatalogista, vaan ne ovat mustat 20-tuumaiset HRE 520M -erikoisvanteet. Urheilullisen otteen viimeistelevät puskureiden ja helmojen korisarjat.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat