15.11.2020 Ajoneuvot Taivas salamoi – Rolls-Royce tähtää sähkölentokoneiden nopeusennätykseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkölentokoneteknologiat ovat vielä lapsenkengissä, ja aivan kuten polttomoottorikoneilla ilmailuhistorian alkuaikoina, myös sähköpuolella kilpaillaan nyt nopeusennätyksistä. Rolls-Roycen tavoite on kunnianhimoinen. Lentokoneet kehittyivät 1920- ja 30-luvuilla kovalla tahdilla. Teknologiaa vietiin eteenpäin niin perinteisillä keinoilla. Karu totuus nimittäin on se, että sodat kehittävät teknologiaa parhaiten. Toinen hyväksi havaittu tapa hioa uutta tekniikka on kilpaileminen. Tätä edusti 1930-luvulla merkittävä yhdysvaltalainen Thompson Trophy -kilpailusarja. Siinä lentokoneet kilpailivat ennen kaikkea nopeudessa, jossa rikottiin vuosi toisensa perään ennätyksiä.Sähkölentokoneet eivät ole päätyneet sotaan, eikä niille ole omaa kilpailusarjaa, mutta se ei estä valmistajia yrittämästä maailmanennätyksiä. Viimeisimpänä ennätystavoitteeseen on tarttunut Britannian valtion tuella itse Rolls-Royce, jonka ACCEL-sähkölentokoneella tähdätään lajissaan kunnianhimoiseen 260 solmun eli noin 480 kilometrin tuntinopeuteen. Vielä tänä vuonna toteutettavassa ennätysyrityksessä valtikka vietäisiin Siemensiltä, joka latoi kolme vuotta sitten tiskiin 337 km/h huippunopeuden. Yrityksen onnistuessa vanha ennätys suorastaan murskaantuisi yli 140 km/h ylityksellä.Vertailun vuoksi polttomoottorikoneella 480 km/h vauhtiin päästiin Italiassa jo 1920-luvulla. Sen sijaan kaikkien aikojen nopeusennätys mäntämoottorikoneella tehtiin vakoilulennolla legendaarisella brittiläisellä Supermarine Spitfirella. Tuolloin syöksyssä päästiin yli 1 100 km/h nopeuteen, eli lähes äänivallin yli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHippihävittäjäRolls-Royce ACCEL:ia voisi luonnehtia humoristisesti hippihävittäjäksi. Se toimii sähköllä, eikä todellakaan ole sotakone, mutta kuitenkin sen varsin atleettinen nokka tuo mieleen toisen maailmansodan Hawker Hurricane-hävittäjän. Kone perustuu Yhdysvalloissa hiilikuidusta rakennettuun ja hyvin aerodynaamiseen, yksipaikkaiseen Sharp Nemesis NXT -kilpalentokoneeseen. Lycomingin 350-heppaisella mäntämoottorilla kone on saavuttanut 655 km/h maksiminopeuden.Sähköinen ACCEL on varustettu kolmella YASA:n valmistamalla sähkömoottorilla, jotka yhdistetään vakiokierrospotkurille. Järjestelmän yhteisteho on 370 kilowattia eli osapuilleen 500 hevosvoimaa. Energia varastoidaan tehokkaaseen 6 000 solun akustoon, joka on sijoitettu koneen runkoon, siipien etupuolelle. Akustosta riittäisi virtaa reilun 300 kilometrin lentoon, siis hyvin esimerkiksi Helsingistä Maarianhaminaan tai vaihtoehtoisesti Englannin kanaalin yli Lontoosta Pariisiin. Sähkölentokoneiden kantamaan liityviä haasteita olemme käsitelleet aiemminkin.Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kuinka ennätysyrityksen kanssa aikanaan käy. Odotamme myös kuinka matalaan melutasoon sähköisellä taitolentokoneella päästään. Mielenkiintoista on niin ikään se, minkälainen vaikutus Rolls-Roycen mahdollisella maailmanennätyksellä tulee olemaan sähköisen ilmailun kehittämiseen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?