25.3.2017 Matkailu Tallinna Teletorn on upea väläys neuvosto-optimismia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 314 metriä neuvostohistoriaa on upea katsaus menneeseen optimismiin. Tallinnan ikoninen tv-torni Teletorn on todellinen nähtävyys sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä 314 metriä korkeaa tornia ei oikein voi olla huomaamattakaan. Samalla tornista on myös erinomainen näkymä Tallinnaan ja kirkkaalla säällä jopa Helsinkiin. Sää ei kuitenkaan ollut kirkas, vaan neuvostohistorian henkeen sopivasti harmaa, joten paikoin oli vaikeuksia nähdä edes maahan asti 170 metriin sijoitetulta näköalatasanteelta. Vuonna 2012 valmistuneessa renovoinnissa Teletorn sai uuden elämän museona, jossa kerrotaan Viron ja Tallinnan historian värikkäistä vaiheista ja kansallisista merkkipaaluista sekä Moskovan olympialaisia varten rakennetun tornin omasta historiasta.Savupiipputekniikalla rakennettu torni painaa kaikkineen 20 000 tonnia ja hissiajelu näköalatasanteelle kestää 49 sekuntia 3,5 metrin sekuntivauhdilla (12,6 km/h). Tornin huipulla saa nykyisin oleskella paloturvallisuussyistä vain 100 ihmistä kerrallaan, infrapunasensoreiden pitäessä kirjaa ihmismäärästä. Avaruussieniltä näyttävät puuhapisteet kertovat erilaisia seikkoja maailmasta, historiasta ja avautuvasta näköalasta. 22. kerroksessa sijaitsee puolestaan ulkoterassi ja ravintola Taevas, jotka tosin olivat hiukan sesongin ulkopuolella käyntihetkellä. Mikäli korkeudet eivät kiehdo, ei hätää! Tornin historiasta ja televisiolähetysten ihmeestä saa täsmäannoksen jo parin ensimmäisen kerroksen aikana. Samalla voi tutustua upeassa 3D-teatterissa pyörivään elokuvaan, sopivan retronostalgiseen matkamuistotarjontaan ja nauhoittaa kotiväelle videotervehdyksen uutisankkurityyliin. Hissejä kaihtaville tarjolla on puolestaan yhteensä 1 050 porrasaskelmaa ja huhtikuussa järjestetään myös perinteinen porrasjuoksukisa. 28.4.–30.9. välisenä aikana tornin katetulle etupihalla on myös Banaane ei ole -neuvostoaikanäyttely, joka keskittyy virolaisten arkipäivään 1970–1980 välisenä aikana, jolloin vajeen jatkuvuus alkoi käydä selväksi aivan kaikille. Näyttelyn esillepanot ovat myös suomeksi.Porukalla Teletorniin saapuessa kannattaa harkita myös opaspalvelua, jolloin tornin ja Viron värikkäästä lähihistoriasta saattaa kuulla myös niitä seikkoja, jotka museotauluista jäävät uupumaan.Kokonaisuutena Tallinna Teletorn on pienestä arvattavuudestaan huolimatta upea retrokatsaus menneen valtakunnan optimismiin, jossa läsnä ovat niin avaruus, televisio kuin usko järjestelmän kehitykseen. Modernina museona se ei kuitenkaan pitkästytä perheen pienimpiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tallinna Teletorn Liput: Aikuiset 10€ ennakkoon, 13€ ovelta, 9€/hlö ryhmässä (väh. 15 hlö). Lapset alkaen 6€. Perhelippu 21€ (2 aikuista ja kaikki alle 16v. lapset). Banaane ei ole –näyttely 1€ tornin yhteydessä, muuten 5€/3€. Alennuksia Tallink Club One ja Viking Clubin jäsenille, Tallinn Cardilla ilmaiseksi. Huonon sään sattuessa voi pyytää leiman, jolla pääsee kahden kuukauden sisällä torniin uudelleen. Tiistaisin kello 11:00 lippunsa hankkiville ilmainen kierros. Sesonkina yleensä alle tunnin jono. Sijainti: Kloostrimetsa tee 58 A, 11913 Tallinn. Noin 9 kilometriä Tallinnan keskustasta, Uberilla ja Taxifyllä 10€. Busseista 34A, 38, 49 tai City Tourin / City Sightseeingin turistibussi. Auki klo 9–19, sisäänpääsy suljetaan 18:30. Lisätiedot: www.teletorn.ee Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”