9.9.2021

Tämä täyssähköauto Ora Cat loikkaa Kiinasta Eurooppaan 2022

Ora Cat IAA 2021

Täysin uusi sähköautomerkki marssii Eurooppaan. Ora Cat on pieni ja edullinen sähkösammakko jopa 400 kilometrin toimintamatkalla.

Great Wall Motor Company Limited on suuri kiinalainen ajoneuvovalmistaja ja itseasiassa SUV- ja lava-autojen segmenteissä Kiinan suurin. Sillä on useita brändejä, joista tuoreimpiin kuuluu 2018 perustettu sähköautoihin keskittyvä Ora. Münchenissä esillä ollut Ora Cat tulee Eurooppaan ensi vuoden aikana.

Great Wall Motor (GWM) aloitti myymällä autoja omalla nimellään. Vuonna 2010 se alkoi eriyttymään toimintojaan eri brändien alle. Alkuun syntyi Haval, Voleex ja Wingle, mutta näistä Voleex lopetettiin jo 2016. Poer tuli lava-autojen nimeksi, vuonna 2017 perustettiin Wey pyrkimään premium-luokkaan, vuonna 2018 Ora sähköautoiluun ja vielä 2021 Tank tekemään ylellisiä maastoautoja.

Näistä Wey esitteli messuilla SUV-luokan Wey Coffee 01 -lataushybridin, joka pyrkii haastaamaan BMW:n kaltaiset tekijät. Eurooppaan ensi vuonna tuleva täyssähköauto Ora Cat haluaa vielä suuremmille massamarkkinoille. Tuo nimi muuten tarkoittaa "hyvää kisumirriä".

Ora Cat IAA 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ora Cat Eurooppaan

Suurin uutinen on tämän uuden kiinalaisen sähköautovaihtoehdon saapuminen Eurooppaan jo ensi vuonna. Emme toki vielä tiedä tuleeko Ora Cat Suomeen, tai millä aikataululla tämä tapahtuisi, sillä maahantuojasta ei ole kuulunut.

Yhtä kaikki, tämä aloittaa kiinalaisen autojätin marssin länteen. Mikäli muistamme minkälaisella ryminällä japanilaisvalmistajat aikanaan, ja sitten korealaismerkit, Eurooppaan iskivät, kannattaa kiinalaisiin suhtautua kunnioituksella.

Kyseessä on jossain määrin retrovaikutteita hakeva täyssähköinen pikkuautoluokan sammakko. Joku saattaisi löytää etuvaloista yhdennäköisyyttä Volkswagen Kuplaan tai jopa Porsche 911 -mallistoon. Etupuskurin ilme on varsin erilainen kuvissakin nähtävien kahden eri mallin välillä, joista punainen on Ora Cat GT.

Perä on mieleenkintoinen, sillä ensisilmäyksellä takavaloja ei näyttäisi olevan lainkaan. Takapuskuri jatkaa sivuhelman teemaa ja GT-mallissa tuo elementti kiertää muovisten lokasuojanlevikkeiden myötä koko auton ympäri.

Ora Cat IAA 2021

Auton muotoilu on lopulta varsin persoonallinen. Kylkilinja on kuin lenkkarista, joka on keskeltä hieman notkolla. GT-mallin takapään ilmanohjain lisää tähän selvän sporttisen sävyn.

Valmistajansa mukaan Ora Cat omaa riittävästi potentiaalia mullistaakseen markkinat. Se pohjautuu Great Wall Motorsin hieman happamasti nimetylle Lemon-perusrakenteelle.

Yhdellä sähkömoottorilla

Kisumirristä löytyy yksi sähkömoottori, joka tuottaa 120 kilowattia. Sen avulla huippunopeudeksi lupaillaan rajoituksillemme riittävä 160 kilometriä tunnissa.

Kaksi akkukokoa on suunnitteilla ja nämä olisivat 49 ja 63 kilowattituntia. Tällä hetkellä alustava arvio toimintamatkasta on akkuvalinnasta riippuen noin 300 tai 400 kilometriä.

Lataukseen on tarjolla sekä 22 kilowatin AC-lataus että DC-pikalataus. Pienempi akku pitäisi olla ladattavissa tyhjästä 80 prosentin varaukseen noin 45 minuutissa, ja suuremmalla akkukoolla toimitus kestää kymmenen minuuttia pidempään.

Ohjaamoa hallitsee vaakasuuntainen mittariston ja tietoviihdejärjestelmän yhdistävä 20,5-tuumainen näyttöpinta sekä sen alla kulkeva, kuvien GT-mallissa punaiseksi verhoiltu, vaakasuuntainen linja. Mittaristo on täysin digitaalinen. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön alta löytyy myös muutamia olennaisia perinteisiä painikkeita.

Great Wall Motors haluaa luoda Orasta täysin uuden elämäntapabrändin, joka kuulostaa kovinkin paljon jokaisen automerkin strategialta Euroopassa viisi vuotta takaperin. Pienestä koostaan, ja toivottavasti varsin kohtuullisesta hintaluokastaan huolimatta, Cat on varustettu varsin asiallisilta kuulostavin teknisin edellytyksin.

Aiemmin jäi mainitsematta myös valmistajan lupailut kattavista avustinjärjestelmistä. Näin ollen auton kolariturvallisuustestit tulevat olemaan mielenkiintoista luettavaa.

Saksassa Cat tulee myyntiin alkuvuodesta 2022, mutta meillä aikataulusta ei ole tietoa. Hinnat tullaan paljastamaan lähempänä tuota julkistusta.

Teksti: Henri Posa Lähde: GWM Kuvat: Mikko Autio

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat