19.4.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – Näin mattamaalipinnan pesu hoituu oikein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysymme poissa konepesusta käyttötestiautomme kanssa. Mattamaalipinnan pesu vaatii tietoa, mutta vaikeaa se ei varsinaisesti ole. Harjapesuun mattamaalipintaista autoa ei tule koskaan ajaa. Tämän meille opetti viimeistään harmaalla mattavärillä maalattu Moottorin käyttötestiauto, täyssähköinen Hyundai Ioniq 5, jonka pesuohjeissa toimenpide kielletään. Mattamaalipinnan pesu ei ole sinällään vaikeaa, mutta useita pieniä asioita on muistettava huomioida.Kerromme kuinka pesusta suoriutuu kunnialla mattamaalipintaa vahingoittamatta. Rumasti näkyvät ongelmat eivät välttämättä ilmene kerralla, vaan kerääntyvät väärien pesutapojen myötä vähän kerrallaan.Mattamaalipintojen yleistyessä aiheesta tulee lopulta arkipäivää. Olemme kuitenkin vielä siirtymävaiheessa, jossa tieto ei ole laaja-alaisesti käytössä. On aika ottaa opiksi.Kerroimme jo aiemmin juttusarjassa, mitä mattamaalipinta käytännössä tarkoittaa. Tuo johdanto on syytä lukea pesuohjeiden taustojen ymmärtämiseksi, sillä emme lähde nyt kertaamaan kaikkea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMattamaalipinnan pesuOhjeissamme viitataan useisiin Moottorin Autonhoitojuttusarjassa esiteltyihin ohjenuoriin. Mattamaalipinnan pesu ei välttämättä juuri poikkea tavallisen pinnan hellävaraisesta käsinpesusta, mutta tiettyjen asioiden merkitys korostuu entisestään.Mattamaalipintaa ei parane naarmuttaa edes mikrotasolla millään tavoin, sillä virheen korjaaminen on käytännössä mahdotonta. Perinteisen maalipinnan voi sentään aina kiillottaa, kunhan naarmu ei ole turhan syvä.Tämä tietenkin korostaa esipesun merkitystä vielä entisestään – mikäli se ylipäätään on mahdollista. Olemme jo neuvoneet oikeat esipesumenetelmät otsikolla ”Esipesu on auton pesun tärkein vaihe” emmekä liioitelleet yhtään. Esipesulla pyritään huuhtomaan mahdollisimman paljon likaa auton pinnalta ennen kuin pintaan kosketaan millään välineellä.Esipesuaineiden suhteen soveltuvuutta mattapinnoille tuntuu olevan yllättävän vaikea löytää, mutta oman suosikkinsa osalta kysymyksen voi toki itse esittää suoraan maahantuojalle tai valmistajalle. Esimerkiksi Moottorin testaama Auto Finesse Citrus Power on valmistajansa mukaan soveltuva tuote mattamaalipinnan esipesuun.Esipesun jälkeistä huuhtelua seuraa luonnollisesti käsinpesu. Tähänkin löytyy ohjeet Moottorin Autonhoitojuttusarjasta, mutta nyt on käytettävä mattashampoota tai tämänkaltaiselle pinnalle soveltuvaa tuotetta. Esimerkkinä käyttämämme kotimaisen Furen Autoshampoo kuuluu näistä jälkimmäiseen ryhmään ja soveltuvuudesta kerrotaan heidän verkkosivuillaan.Kahden ämpärin ja pehmeän pesuvälineen hyödyntäminen on jälleen tavallistakin maalipintaa tärkeämpää hennoimmankin mikronaarmun minimoimiseksi. Samoin kuivauksessa kannattaa käyttää tuuheaa mikrokuituliinaa ja välttää hankaamista, kuten olemme pesuohjeissa neuvoneet.Tämä jättää vielä vaikeammat tahrat pintaan. Hyundai neuvoo hyödyntämään joko alkoholin ja tislatun veden sekoitusta tai pienpoistoaineita.Näiden osalta kannattaa kostuttaa pehmeä mikrokuituliina ja jättää se tahran päälle pehmittämään ongelmakohtaa. Kaikki niin sanotut vahausliinat ja talouspaperit on syytä pitää poissa mattamaalipinnalta. Tahra on saatava irtoamaan ilman hurjaa hankaamista, jotta maalipinta ei naarmuunnu.Mattamaalipinnan suojaaminenMyös mattamaalipinnan suojaaminen on oma taiteenlajinsa. Mitkään perinteiset vahat ja kiillokkeet eivät missään nimessä sovellu mattamaalipinnalle.Mattamaalipinnoille on tarjolla omia suojatuotteita, jotka eivät lisää kiiltoa eivätkä sisällä mitään pintaa hiovia tai mikronaarmuja hetkellisesti peittäviä ainesosia. Tavallisesti nämä on nimetty hyvin selkeästi esimerkiksi sanalla ”matte”, jolla englanniksi mattapintaan viitataan.Mattamaalipinnan suojaaminen on aihealueena erittäin laaja erilaisine tuotteineen ja käyttötekniikoineen. Siitä riittäisi tarinaa ihan omaan juttuunsa. Ehkä palaamme erikseen sen pariin vielä joskus.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle