19.4.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – Näin mattamaalipinnan pesu hoituu oikein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysymme poissa konepesusta käyttötestiautomme kanssa. Mattamaalipinnan pesu vaatii tietoa, mutta vaikeaa se ei varsinaisesti ole. Harjapesuun mattamaalipintaista autoa ei tule koskaan ajaa. Tämän meille opetti viimeistään harmaalla mattavärillä maalattu Moottorin käyttötestiauto, täyssähköinen Hyundai Ioniq 5, jonka pesuohjeissa toimenpide kielletään. Mattamaalipinnan pesu ei ole sinällään vaikeaa, mutta useita pieniä asioita on muistettava huomioida.Kerromme kuinka pesusta suoriutuu kunnialla mattamaalipintaa vahingoittamatta. Rumasti näkyvät ongelmat eivät välttämättä ilmene kerralla, vaan kerääntyvät väärien pesutapojen myötä vähän kerrallaan.Mattamaalipintojen yleistyessä aiheesta tulee lopulta arkipäivää. Olemme kuitenkin vielä siirtymävaiheessa, jossa tieto ei ole laaja-alaisesti käytössä. On aika ottaa opiksi.Kerroimme jo aiemmin juttusarjassa, mitä mattamaalipinta käytännössä tarkoittaa. Tuo johdanto on syytä lukea pesuohjeiden taustojen ymmärtämiseksi, sillä emme lähde nyt kertaamaan kaikkea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMattamaalipinnan pesuOhjeissamme viitataan useisiin Moottorin Autonhoitojuttusarjassa esiteltyihin ohjenuoriin. Mattamaalipinnan pesu ei välttämättä juuri poikkea tavallisen pinnan hellävaraisesta käsinpesusta, mutta tiettyjen asioiden merkitys korostuu entisestään.Mattamaalipintaa ei parane naarmuttaa edes mikrotasolla millään tavoin, sillä virheen korjaaminen on käytännössä mahdotonta. Perinteisen maalipinnan voi sentään aina kiillottaa, kunhan naarmu ei ole turhan syvä.Tämä tietenkin korostaa esipesun merkitystä vielä entisestään – mikäli se ylipäätään on mahdollista. Olemme jo neuvoneet oikeat esipesumenetelmät otsikolla ”Esipesu on auton pesun tärkein vaihe” emmekä liioitelleet yhtään. Esipesulla pyritään huuhtomaan mahdollisimman paljon likaa auton pinnalta ennen kuin pintaan kosketaan millään välineellä.Esipesuaineiden suhteen soveltuvuutta mattapinnoille tuntuu olevan yllättävän vaikea löytää, mutta oman suosikkinsa osalta kysymyksen voi toki itse esittää suoraan maahantuojalle tai valmistajalle. Esimerkiksi Moottorin testaama Auto Finesse Citrus Power on valmistajansa mukaan soveltuva tuote mattamaalipinnan esipesuun.Esipesun jälkeistä huuhtelua seuraa luonnollisesti käsinpesu. Tähänkin löytyy ohjeet Moottorin Autonhoitojuttusarjasta, mutta nyt on käytettävä mattashampoota tai tämänkaltaiselle pinnalle soveltuvaa tuotetta. Esimerkkinä käyttämämme kotimaisen Furen Autoshampoo kuuluu näistä jälkimmäiseen ryhmään ja soveltuvuudesta kerrotaan heidän verkkosivuillaan.Kahden ämpärin ja pehmeän pesuvälineen hyödyntäminen on jälleen tavallistakin maalipintaa tärkeämpää hennoimmankin mikronaarmun minimoimiseksi. Samoin kuivauksessa kannattaa käyttää tuuheaa mikrokuituliinaa ja välttää hankaamista, kuten olemme pesuohjeissa neuvoneet.Tämä jättää vielä vaikeammat tahrat pintaan. Hyundai neuvoo hyödyntämään joko alkoholin ja tislatun veden sekoitusta tai pienpoistoaineita.Näiden osalta kannattaa kostuttaa pehmeä mikrokuituliina ja jättää se tahran päälle pehmittämään ongelmakohtaa. Kaikki niin sanotut vahausliinat ja talouspaperit on syytä pitää poissa mattamaalipinnalta. Tahra on saatava irtoamaan ilman hurjaa hankaamista, jotta maalipinta ei naarmuunnu.Mattamaalipinnan suojaaminenMyös mattamaalipinnan suojaaminen on oma taiteenlajinsa. Mitkään perinteiset vahat ja kiillokkeet eivät missään nimessä sovellu mattamaalipinnalle.Mattamaalipinnoille on tarjolla omia suojatuotteita, jotka eivät lisää kiiltoa eivätkä sisällä mitään pintaa hiovia tai mikronaarmuja hetkellisesti peittäviä ainesosia. Tavallisesti nämä on nimetty hyvin selkeästi esimerkiksi sanalla ”matte”, jolla englanniksi mattapintaan viitataan.Mattamaalipinnan suojaaminen on aihealueena erittäin laaja erilaisine tuotteineen ja käyttötekniikoineen. Siitä riittäisi tarinaa ihan omaan juttuunsa. Ehkä palaamme erikseen sen pariin vielä joskus.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja