29.11.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: huomaamattomat talvirenkaat ja Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäiset lumet ja pakkaset osuivat sopivasti Polestar 2:n renkaidenvaihdon tienoille. Sinänsä talvirenkaat ovat olleet lähes huomaamaton muutos. Ensimmäiset lumet ja pakkaset ennättivät vihdoin myös pääkaupunkiseudulle. Käyttötestimme Polestar 2 sai onneksi talvirenkaat alle edellisenä iltana päiväpakkasiin nähden, joten myöskään pian saapunut lumi ei aiheuttanut ongelmaa. Nollaan ja sen alle tippuneen lämpötilan huomaa mittaristossa varoituksena mahdollisesti rajoitetusta suorituskyvystä ja toimintamatkasta kylmästä akusta johtuen, mutta merkittävää muutosta ei ole havaittu vielä pikkupakkasilla.Rengasasioiden kannalta auto on huoltosopimuksella, eli renkaidenvaihto suoritetaan huoltoliikkeissä ajanvarauksen mukaan. Pääkaupunkiseudulla Volvo ja Polestar hyödyntävät yhdessä Bilian toimintaa, joten muutenkin hyvin samankaltaiset autot asioivat sulassa sovussa limittäin. Ajan renkaanvaihtoon sai noin viikon varoajalla ja vapaita aikoja löytyi erityisesti alkuiltaan. Koko käyntiin meni noin reilu puoli tuntia.Näissä kuvissa Polestarissa on vielä kesärenkaat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljaista menoaKäyttötestimme Polestar 2 sai nyt alle Continentalin kitkarenkaat. Kitkarenkaat ovat tulleet tutuksi useimpien talvisten koeajojen yhteydessä, sillä hiljaisuutta arvostetaan joidenkin keliolosuhteiden pitoetua helpommin. Lisäetuna Helsingin tänä vuonna kokeilema nastarengaskielto Lönnrotinkadulla ei aiheuta ongelmia Polestarillemme.Ajettavuuden kannalta kitkarenkaat vertautuvat kesärenkaisiin harvinaisen hyvin, sillä ohjauspyörän takaa eroa ei juuri huomaa. Erityisesti äänieristyksen kannalta yllätys oli positiivinen, sillä muuten hiljaisessa sähköautossa rengasmelun rooli korostuu helposti. Myöskään ohjattavuudessa ei ole dramaattista eroa kesärengaskauteen.Talvirenkaiden huono puoli on kuitenkin niiden yhteensopivuus Polestar 2:n napakanpuoleisen alustan kanssa, sillä renkaan jousto-ominaisuudet sopivat kesärenkaita huonommin yhteen auton perusvireen kanssa. Paukkuvasta kivireestä ei voi vieläkään puhua, mutta hidastetöyssyt ja muut terävät epätasaisuudet ylitetään korostetummin.Muilta osin Polestarin taival kevyessä alkutalvessa on sujunut ongelmitta, mutta tarkkailemme tilannetta kylmän syleilyn kiristyessä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Autoilun hinta Pörssisähkö siirtyy varttihinnoitteluun – sähköautoilija voi säästää suuria summia 11.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tilat syynissä – tämä vai Bigster? 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä