29.11.2022

Käyttötesti: huomaamattomat talvirenkaat ja Polestar 2

Polestar 2 käyttötesti talvirenkaat

Ensimmäiset lumet ja pakkaset osuivat sopivasti Polestar 2:n renkaidenvaihdon tienoille. Sinänsä talvirenkaat ovat olleet lähes huomaamaton muutos.

Ensimmäiset lumet ja pakkaset ennättivät vihdoin myös pääkaupunkiseudulle. Käyttötestimme Polestar 2 sai onneksi talvirenkaat alle edellisenä iltana päiväpakkasiin nähden, joten myöskään pian saapunut lumi ei aiheuttanut ongelmaa. Nollaan ja sen alle tippuneen lämpötilan huomaa mittaristossa varoituksena mahdollisesti rajoitetusta suorituskyvystä ja toimintamatkasta kylmästä akusta johtuen, mutta merkittävää muutosta ei ole havaittu vielä pikkupakkasilla.

Rengasasioiden kannalta auto on huoltosopimuksella, eli renkaidenvaihto suoritetaan huoltoliikkeissä ajanvarauksen mukaan. Pääkaupunkiseudulla Volvo ja Polestar hyödyntävät yhdessä Bilian toimintaa, joten muutenkin hyvin samankaltaiset autot asioivat sulassa sovussa limittäin. Ajan renkaanvaihtoon sai noin viikon varoajalla ja vapaita aikoja löytyi erityisesti alkuiltaan. Koko käyntiin meni noin reilu puoli tuntia.

Polestar 2 käyttötesti talvirenkaat
Näissä kuvissa Polestarissa on vielä kesärenkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiljaista menoa

Käyttötestimme Polestar 2 sai nyt alle Continentalin kitkarenkaat. Kitkarenkaat ovat tulleet tutuksi useimpien talvisten koeajojen yhteydessä, sillä hiljaisuutta arvostetaan joidenkin keliolosuhteiden pitoetua helpommin. Lisäetuna Helsingin tänä vuonna kokeilema nastarengaskielto Lönnrotinkadulla ei aiheuta ongelmia Polestarillemme.

Ajettavuuden kannalta kitkarenkaat vertautuvat kesärenkaisiin harvinaisen hyvin, sillä ohjauspyörän takaa eroa ei juuri huomaa. Erityisesti äänieristyksen kannalta yllätys oli positiivinen, sillä muuten hiljaisessa sähköautossa rengasmelun rooli korostuu helposti. Myöskään ohjattavuudessa ei ole dramaattista eroa kesärengaskauteen.

Talvirenkaiden huono puoli on kuitenkin niiden yhteensopivuus Polestar 2:n napakanpuoleisen alustan kanssa, sillä renkaan jousto-ominaisuudet sopivat kesärenkaita huonommin yhteen auton perusvireen kanssa. Paukkuvasta kivireestä ei voi vieläkään puhua, mutta hidastetöyssyt ja muut terävät epätasaisuudet ylitetään korostetummin.

Muilta osin Polestarin taival kevyessä alkutalvessa on sujunut ongelmitta, mutta tarkkailemme tilannetta kylmän syleilyn kiristyessä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat