18.5.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 tarjoaa tunteetonta ja tehotonta arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arki Moottorin käytetyn ekodieselin kanssa rullaa kohtalaisen hyvin, eli toisin sanottuna teidän lukijoiden kannalta tylsästi. Moottorin käytetty Volvo V50 se vain jatkaa rullaamistaan. Alun pikkuvaikeuksien ja turhautumisten jälkeen auto on pelittänyt lähes moitteettomasti. Ajotietokoneessa jo jonkin aikaa välkkynyt ilmoitus vikatilasta paikannettiin viallisen hehkun releeseen, joka vaihdetaan kiireiden helpottaessa. Myös aiemmin mainittu suuttimien aluslevyjen vaihto on vielä tekemättä – suuttimien irrotukseen kun kannattaa usein varata reilusti aikaa ja hermoja, ja viime aikoina niistä kumpaakaan ei ole ollut saatavilla. Toivottavasti kuitenkin seuraavaan raporttiin mennessä viat on korjattu.Muuten autosta ei juuri ole sanottavaa. Kilometrejä kertyy tuhatkaupalla, eikä kellään toimituksessa tunnu olevan autosta juuri mitään nostamisen arvoista asiaa tarjolla. Autoon vaihdettiin jokin aika sitten alle kesärenkaat, joilla auton ajettavuuden hyvät puolet tuntuvat tulevan hieman paremmin esille. Tarkkuutta on enemmän, ja rengasmelua vähemmän. Myös kulutus näyttää olevan pakkasten hellitettyä pienemään päin, kuten fysiikan lakien puolesta sopii olettaakin.Tämä sanomisen puute on yleensä käyttöautolle hyvä ominaisuus. Ai miksikö? Käyttöautolta ei yleensä toivota tajuntaa räjäyttäviä ajo-ominaisuuksia, mutta kun kuljettajan jakkaralla istuu tarpeeksi monta tuhatta kilometriä, yleensä autosta kuin autosta alkaa löytyä pieniä, mutta ärsyttäviä ominaisuuksia. Sellaisia Volvosta ei ole juuri kuulunut, paitsi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehon tarvisVolvo V50 1,6 Drive valikoitui Moottorin käytettyjen autojen käyttötestiin ennen kaikkea edullisten kilometrien jahtaamisen vuoksi. Auto tunnetaan erityisen pihinä jopa muihin kokoluokkansa dieseleihin verrattuna. Ikävä totuus on kuitenkin se, että auto myös tuntuu taloudelliselta.Pienehkö dieselmoottori ei tarjoa juurikaan alavääntöä, tai oikeastaan vääntöä ollenkaan. Tämä korostuu eniten moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä ja maantieohituksissa, joissa molemmissa joutuu hieman ennakoimaan. Kun moottoriin yhdistetään taloudellisuuden vuoksi pitkäksi välitetty vaihteisto, joutuu vetoja halutessaan aina hämmentämään keppiä. Tai hämmentäminen on oikeastaan turhan negatiivisesti sanottu, vaihteiston on sentään tuntumaltaan erinomainen ja oikea vaihde napsahtaa sisään lähes ajatuksen voimalla.Tämä ei kuitenkaan helpota tehottomuuteen turtumista. Edellä mainittujen tilanteiden lisäksi väännön puute ärsyttää myös liikkeille lähdöissä. Jos kierroksia ei anna tavallista enempää, lähtee V50 liikkeelle erittäin puutuneesti, jonka vuoksi risteyksissä antaa mielellään etuajo-oikeutettujen mennä menojaan normaalia pidemmällä turvavälillä.Ongelmallinen ohjelmointiYksi suosittu tapa päästä eroon nuhaisuudesta olisi viedä auto suosiolla ohjelmoitavaksi, eli ammattilaiden uudelleensäädettäväksi. Tällä tavoin tehoa voisi saada runsaastikin lisää, mutta tässä tapauksessa riittäisi maltillinenkin väännön kasvu – kunhan kulutus pysyisi yhä alhaisena.Ohjelmoinnin ongelmaksi kuitenkin nousee se, että käytännössä aina moottorinohjelman muutoksen jälkeen auto tulee muutoskatsastaa. Tämä puolestaan nostaa kuluja, kun autolle täytyy tehdä selvitys, vastaako sen alusta ja jarrut korkeampia tehoja. Usea ohjelmointeja suorittava yritys kehuskelee sivustoillaan, ettei viranomaisilla ole käytännössä mahdollisuutta valvoa sitä millainen ohjelma autossa on. Tälle tielle Moottori ei kuitenkaan lähde, vaan selvittelemme kuitenkin ohjelmoinnin mahdollisuutta lainsäädännön rajoissa tehtynä ennen seuraavaa raporttia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?