18.5.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 tarjoaa tunteetonta ja tehotonta arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Arki Moottorin käytetyn ekodieselin kanssa rullaa kohtalaisen hyvin, eli toisin sanottuna teidän lukijoiden kannalta tylsästi. Moottorin käytetty Volvo V50 se vain jatkaa rullaamistaan. Alun pikkuvaikeuksien ja turhautumisten jälkeen auto on pelittänyt lähes moitteettomasti. Ajotietokoneessa jo jonkin aikaa välkkynyt ilmoitus vikatilasta paikannettiin viallisen hehkun releeseen, joka vaihdetaan kiireiden helpottaessa. Myös aiemmin mainittu suuttimien aluslevyjen vaihto on vielä tekemättä – suuttimien irrotukseen kun kannattaa usein varata reilusti aikaa ja hermoja, ja viime aikoina niistä kumpaakaan ei ole ollut saatavilla. Toivottavasti kuitenkin seuraavaan raporttiin mennessä viat on korjattu.Muuten autosta ei juuri ole sanottavaa. Kilometrejä kertyy tuhatkaupalla, eikä kellään toimituksessa tunnu olevan autosta juuri mitään nostamisen arvoista asiaa tarjolla. Autoon vaihdettiin jokin aika sitten alle kesärenkaat, joilla auton ajettavuuden hyvät puolet tuntuvat tulevan hieman paremmin esille. Tarkkuutta on enemmän, ja rengasmelua vähemmän. Myös kulutus näyttää olevan pakkasten hellitettyä pienemään päin, kuten fysiikan lakien puolesta sopii olettaakin.Tämä sanomisen puute on yleensä käyttöautolle hyvä ominaisuus. Ai miksikö? Käyttöautolta ei yleensä toivota tajuntaa räjäyttäviä ajo-ominaisuuksia, mutta kun kuljettajan jakkaralla istuu tarpeeksi monta tuhatta kilometriä, yleensä autosta kuin autosta alkaa löytyä pieniä, mutta ärsyttäviä ominaisuuksia. Sellaisia Volvosta ei ole juuri kuulunut, paitsi…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehon tarvisVolvo V50 1,6 Drive valikoitui Moottorin käytettyjen autojen käyttötestiin ennen kaikkea edullisten kilometrien jahtaamisen vuoksi. Auto tunnetaan erityisen pihinä jopa muihin kokoluokkansa dieseleihin verrattuna. Ikävä totuus on kuitenkin se, että auto myös tuntuu taloudelliselta.Pienehkö dieselmoottori ei tarjoa juurikaan alavääntöä, tai oikeastaan vääntöä ollenkaan. Tämä korostuu eniten moottoritienopeuksiin kiihdyttäessä ja maantieohituksissa, joissa molemmissa joutuu hieman ennakoimaan. Kun moottoriin yhdistetään taloudellisuuden vuoksi pitkäksi välitetty vaihteisto, joutuu vetoja halutessaan aina hämmentämään keppiä. Tai hämmentäminen on oikeastaan turhan negatiivisesti sanottu, vaihteiston on sentään tuntumaltaan erinomainen ja oikea vaihde napsahtaa sisään lähes ajatuksen voimalla.Tämä ei kuitenkaan helpota tehottomuuteen turtumista. Edellä mainittujen tilanteiden lisäksi väännön puute ärsyttää myös liikkeille lähdöissä. Jos kierroksia ei anna tavallista enempää, lähtee V50 liikkeelle erittäin puutuneesti, jonka vuoksi risteyksissä antaa mielellään etuajo-oikeutettujen mennä menojaan normaalia pidemmällä turvavälillä.Ongelmallinen ohjelmointiYksi suosittu tapa päästä eroon nuhaisuudesta olisi viedä auto suosiolla ohjelmoitavaksi, eli ammattilaiden uudelleensäädettäväksi. Tällä tavoin tehoa voisi saada runsaastikin lisää, mutta tässä tapauksessa riittäisi maltillinenkin väännön kasvu – kunhan kulutus pysyisi yhä alhaisena.Ohjelmoinnin ongelmaksi kuitenkin nousee se, että käytännössä aina moottorinohjelman muutoksen jälkeen auto tulee muutoskatsastaa. Tämä puolestaan nostaa kuluja, kun autolle täytyy tehdä selvitys, vastaako sen alusta ja jarrut korkeampia tehoja. Usea ohjelmointeja suorittava yritys kehuskelee sivustoillaan, ettei viranomaisilla ole käytännössä mahdollisuutta valvoa sitä millainen ohjelma autossa on. Tälle tielle Moottori ei kuitenkaan lähde, vaan selvittelemme kuitenkin ohjelmoinnin mahdollisuutta lainsäädännön rajoissa tehtynä ennen seuraavaa raporttia.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa