11.4.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308 palveli persoonallisesti mutta luotettavasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opimme sittenkin operoimaan Peugeot 308 -käyttötestiautoamme, vaikka alkuvaikutelma oli mahdollisimman sekava. Myös auton viimeistely täytti odotukset. Leijonamerkin nykyolemus kiteytyy käyttötestissämme olleessa Peugeot 308 SW Hybrid -mallissa erityisen selvänä. Valmistajalle aiemmin ominainen klassinen käytännöllisyys on korvattu alleviivatulla persoonallisuudella, joka ei aukea ensimmäisellä korttelinkierrolla vaan vaatii pidemmän sopeutumisajan.Joskus tällä tavalla luonnehdittiin sisarmerkki Citroënin tuotteita, jotka ovat siis nyt saaneet kilpailijan samasta ranskalaisyhtymästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehittynyt edeltäjästäänKäyttötestin ensimetrit olivat lähes shokeeraavat, sillä ero edelliseen käyttötestiautoon, perusperinteiseen Nissan Qashqaihin, ei olisi voinut olla suurempi. Peugeot 308:n kojelauta sisältää useita näyttöjä, vähän nappuloita, paljon särmiä ja runsaasti kiiltävää pintaa. Jokapäiväisten toimintojen käyttäminen vaikutti alkuun hyvin vaikealta, ja heti lähtöön oli selvää, että tästä testistä tulisi tavanomaista värikkäämpi.Mutta varsin pian futuristisen pinnan alta alkoi löytyä toimiviakin elementtejä. Edeltäjä-308:ssa käyttäjää kiusasivat varsinkin niukat pikkutavaroiden säilytystilat kojelaudassa ja pyyhinviiksi, josta puuttuivat muun muassa sadetunnistimen herkkyyden säätö sekä kunnollinen kertapyyhkäisy. Uudessa mallissa lokeroita, vieläpä valaistuja, on runsaasti ja pyyhkimiä käytetään nyt yhtä monipuolisesti kuin muissakin autoissa. Merci beaucoup, messieurs Peugeot!Mukavasti muunneltavaaMyös laatuvaikutelma täytti odotukset. Vaikka jo edeltävä 308 merkitsi aikanaan melkoista harppausta materiaalivalintojen saralla, tämä uusi sukupolvi on sitäkin tasokkaampi. Laatu osoittautui käyttötestin aikana ihan konkreettiseksikin, sillä Peugeotissa ei esiintynyt yhden yhtä vikaa, ellei oikeanpuoleisen takaturvavyön ajoittain laiskaa kelautumista lasketa.Testin loputtua, kun matkamittarissa lepäsi rahtusen vajaat 20 000 kilometriä, myöskään natinoita tai muita resonansseja ei kuulunut, ja yleisilme sekä tuntuma olivat kuin uudesta autosta.Alussa mainittuun sekamelskaankin saatiin shokkihoitoa, kun maltoimme ohjelmoida kojelaudan omien mieltymysten mukaiseksi. Kun keskinäytön ja sen alla olevan virtuaalisen näppäinruudun koostaa sopivasti, miltei kaikkia ydintoimintoja pystyy käyttämään parilla nappulan painalluksella ja ilman valikoissa haahuilua.Ei tämä täysin poista kaikkia käyttöliittymän kiemuroita, mutta edeltävän polven Peugeoteihin nähden remontti on onnistunut. Kerroimme näistä ohjelmointimahdollisuuksista seikkaperäisesti jo viime syksyn väliraportissamme.Mittaristo näytti testin alussa niin ikään todella sekavalta, mutta silmät oppivat löytämään olennaisen, ja lopussa kokonaisuutta piti jopa selkeänä. Lähinnä kaukovalojen sininen merkkivalo hukkui syksyn pimeillä graafisen ilottelun syövereihin.Sen sijaan yliherkästi ohjauspyörän liikkeisiin tarrautuva kaistavahti, epäselvää kuvaa välittävä peruutuskamera sekä takelteleva navigaattori kiusasivat aina käyttötestin maaliin saakka, vaikka autolle tehtiin taipaleen aikana kaksikin on the air- eli pilvipäivitystä.Talvellakin toimivaKäyttötestin lopulla puolestaan ilmeni, että virtuaalinappuloita ja kosketusnäyttöä pystyy käyttämään moitteetta myös talvikäsineillä. Ratti ja sisätilat lämpenevät nopeasti, viimeksi mainittu haluttaessa jo ennen liikkeellelähtöä älypuhelimen sovelluksella, mutta istuinlämmitin nostaa celciuksiaan huomattavasti verkkaisemmin: toisin kuin yleensä, peffalämppäriä ei ajon aikana tarvinnut käytännössä kytkeä lainkaan pois päältä.Kylmemmillä keleillä myös matkustamon lämmönjako vaikutti lopulta hieman tuulilasipainotteiselta – liekö talvitesteissä huomattu lasien huurtumista ja ohjattu puhallusta suhteessa vähän ylemmäs?Sähköisesti lämmitettävä tuulilasi puolestaan teki, ehkä hieman yllättäen, Peugeot-debyyttinsä vasta tämän mallipolven 308:n myötä – joskin käyttötestiautossa lisävarusteena. Tuulilasi sulaa siinä ajassa kun sivuruutuja raapataan, mikä sai aikaan jälleen yhden toiveen: mikseivät saman tien auton kaikki lasit voisi olla sähkölämmitteisiä?Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä