25.10.2022

Käyttötesti: Peugeot 308:n virtuaalinappulat vaativat totuttelua, mutta lopussa selkeys seisoo

Käyttötesti Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8

Kuskimme näyttäisivät lopullisesti tottuneen Peugeot 308 -käyttötestiauton kiemuroihin. Avainasemassa on se, malttaako sopeuttaa kojelaudan omien mieltymyksiensä mukaiseksi.

Kuljettajien jatkuvasti vaihdellessa olemme saaneet runsaasti kommentteja Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiautomme kojelaudasta. Homma vaikuttaa menevän kutakuinkin samalla protokollalla – ensin käyttöliittymää arvostellaan sekavaksi, sitten auton salat alkavat pikku hiljaa avautua ja lopulta niiden kanssa tulee erittäinkin hyvin toimeen.

Uusi 308 siis kuuluu niihin autoihin, jotka kannattaa huolella muokata mieleisekseen ennen ajoon lähtöä, muuten edessä on vain turhaa tuskailua. Kosketusnäytön välilehtiin, näytön alla oleviin virtuaalisiin i-Toggles -nappuloihin sekä digitaaliseen mittaristoon perustuva käyttöliittymä mahdollistaa sen, että itselle tärkeät toiminnot saa näkyviin ja vähän käytetyt piiloon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lämmittimet paraatipaikoille

Erinomaisena esimerkkinä on se, että ilmojen viilennyttyä ohjelmoimme i-Toggles-paneeliin istuinvalikon (josta pääsee suoraan istuinlämmittimiin) sekä lämmitettävän ohjauspyörän virtuaalinappulat. Eipä tarvitse etsiä viluvarusteita valikkosyövereistä. Ja kun kesä taas koittaa, lämppärit voi korvata jollakin kausiluonteisemmalla, vaikkapa automaattisen ilmastoinnin kolmiasentoisen peruspuhallustason pikanappulalla.

Ja onhan tässä taustalla myös isot automarkkinat leudomman ilmaston maissa: niissä ei moisia lämmittimiä tarvita välttämättä lainkaan, joten niiden jatkuva esiintyminen kojelaudan paraatipaikalla ei välttämättä ole perusteltua.

Lämmittimien kylkeen valitsimme muita tärkeitä jokapäiväisiä toimintoja kuten navigaattorin, puhelimen ja energiavalikon nappulat. Viimeksi mainittua olemme tarvinneet auton sähkönkulutuksen mittaamisessa: energiavalikosta löytyvällä e-Save -toiminnolla akun varaustilan saa kätevästi säilytettyä sadassa prosentissa, kunhan saavutaan sopivalle mittauspaikkana toimivalle tieosuudelle, ja kulutuskokeen voi käynnistää.

Vastaavasti nappuloiden yläpuolella olevalle kosketusnäytölle voi ohjelmoida joitakin muita nappuloita toimintojen toistoa välttääkseen. Mittariston ohjelmointimahdollisuudet eivät ole aivan yhtä monipuoliset, sillä jos haluaa kiinteän tripin ja ajotietokoneen näkymän (jotka niin ikään ovat tarpeen kulutusta ja voimalinjojen toimintaa tarkkaillessa), valittavana on käytännössä vain yksi, joskin selkeä ja havainnollinen näkymä.

Käyttötesti Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8

Kaipaa edelleen softapäivityksiä

Aivan kaikki ei 308:n digiuudistuksessa sentään ole mennyt nappiin. Navigaattori latautuu auton käynnistyksen jälkeen tuskallisen hitaasti, ja tämänkin jälkeen kartan zoomailu pihtiotteella on todella takeltelevaa.

Myöskään pysäköintikamerat eivät saa raadiltamme täysiä pisteitä. Takanäkymä ilmestyy keskinäyttöön vasta hetki peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen, mikä saa aikaan turhia turvaviiveitä, jos kuski lähtee välittömästi pakittamaan.

360 asteen kameranäkymässä puolestaan häiritsee rajoittunut ja mosaiikkimainen näkymä, missä parkkiruutujen viivat leikkautuvat kahtia, eli auton asemointi suoraan ruutuun on tavallista haastavampaa (ks. viereisen sivun kuva). Edellä mainitut probleemat eivät kuittaantuneet autoon tehdyllä etäpäivityksellä, mutta ne lienevät kuitenkin tulevaisuudessa ohjelmoitavissa. Muuten Peugeot on palvellut meitä ilahduttavan häiriöttömästi.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat