13.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen lisäksi yleistyvät myös täyssähköiset automerkit. Polestar on uusista automerkeistä eräs mielenkiintoisimmista, sillä nuoren automerkin takaa löytyy Volvo, jonka ruotsalainen järkevyys on vedonnut suomalaisiin jo vuosikymmenten ajan. Siinäpä ainesta uudeksi käyttötestiautoksemme. Helsingissä tulee vettä vaakasuoraan, kun käyttötestiautomme suuntaa maailmaan niin avaraan showroomin lämmöstä. Polestarilla ei puhuta myymälästä, sillä varsinaiset kaupat tehdään aina netin kautta – kivijalassa vain esitellään tuotteita ja tehdään autojen luovutuksia. Se on vain yksi asioista, joita uusi sähköautomerkki tekee eri tavalla. Vuonna 2017 Volvosta eriytetty Polestar haluaakin tarjota uudenlaisia autoiluelämyksiä. Ensimmäisenä tuotteena nähtiin makea lataushybridi Polestar 1, joka esitteli vision kaksiovisesta toimitusjohtaja-coupésta hybridien ja turbojen aikakaudella. Tuotannon päättymisen jälkeen merkki on päässyt toteuttamaan lupaustaan olla jatkossa aina täyssähköinen, kuten Polestar 2 ja 3:n kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyntyjään Volvo Kolmen laatikon sivuprofiilistaan huolimatta Polestar 2 on korimalliltaan 4,6-metrinen liftback. Matalasta korista riippumatta autosta henkii tietty korkeus, sillä 151 mm:n maavara on mielenkiintoinen ratkaisu: Volvo-kielellä korimalli saatettaisiinkin lausua Cross Countryksi. Pinnan alta löytyy CMA-pohjarakenne Volvon XC40:n tapaan. Polestar 2:n muodot esiteltiinkin konseptiautona 2016 vielä nimellä Volvo 40.2, kun XC40 esiintyi vieressä 40.1:nä. Silti ehkä eniten Polestarista merkkinä kertoo se, että käyttötestiautomme Harman Kardonin äänentoistosta soi sattumalta ensimmäisenä Queenin inspiroiva ja yhden ihmisen tavoitteellisuudesta kertova One Vision. Polestarista näkyykin hyvin voimakkaasti Škodalla ja Volvolla päämuotoilijana kannuksensa hankkineen Thomas Ingenlathin näkemys. Vahva estetiikkalähtöisyys kuvastaa kaikkea autoista kivijalkaliikkeisiin ja kännykkäsovellukseen. Usein esteettisyys näkyy myös minimalismina – eli yksinkertaisuutena. Moottorin käyttötestiin Polestar 2 valikoitui jo keväällä, sillä automarkkinoiden pitkät toimitusajat vaativat ennakointia. Polestareja myös näkyy liikenteessä ja rekisteröintitilastoissa huomattavia määriä, joten merkki on löytänyt paikkansa sähköautomarkkinoilla. Polestar 2 sai myös tänä vuonna päivityspaketin, joka tuo tullessaan muutamia mielenkiintoisia ominaisuuksia. Isolla akulla ja nelivedolla Käyttötestiautomme on koko nimeltään Polestar 2 Long Range Dual Motor. Akkukoossa kookkaampi 78 kWh -kapasiteetti ei muodosta valtavaa eroa pienempään 69 kWh:n nähden. Polttomoottoritermein kyse ei siis ole mistään aavikkotankista. Isompi akku avaa kuitenkin mahdollisuuden valita nelivedon, eli etu- ja taka-akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Toimintamatkassa nelivetoversio häviää etuvetoiselle noin 50 kilometriä yhdellä latauksella, mutta parantunut ajovarmuus painoi vaakakupissa enemmän. Lisänä tulee parempi suorituskyky etuvetoiseen nähden. Eikä 455–487 km haarukkaan sijoittuva toimintamatka ole ollenkaan huono, vaan kokemustemme mukaan riittävä jopa kevyesti suunniteltuihin Lapin-reissuihin. Lisävarusteiden suhteen tarjolla on kolme varustepakettia, joista autoon valikoitui kaksi. Pilot Lite -paketti tuo autoon mukautuvan vakionopeudensäätimen, 360 asteen kameran, joukon ajoavustimia sekä automaattisesti himmenevät sivupeilit. Plus-paketti puolestaan sisältää panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä, sähkösäätöiset istuimet, älypuhelimen latausalustan sekä lämmitetyt etuistuimet ja ohjauspyörän. Plus tuo mukanaan nykyisin myös tehokkuudeltaan ja toiminta-alueeltaan parannetun lämpöpumpun, joka on yksi yleisimmistä puheenaiheista sähköautoilijoiden keskuudessa. Lopuksi ruksilistalta valittiin ulkoväriksi Jupiter, sillä ruskea metallihohtosävy saapui päivityspaketissa uutena vaihtoehtona. Kuuden värin paletissa erottautuminen on vaikeaa, mutta ilmeisen mahdollista. Tunnin luovutus Auton luovutus Polestarin Herttoniemen tiloissa noin vajaan tunnin. Siinä ajassa auto tuli tutuksi keulasta perään ja erilaiset käyttäjätilit (Polestar ID, Google jne.) saatiin kytkettyä toimintaan. Merkki lähettää ilahduttavasti sähköpostin, jossa kerrotaan mitkä salasanat kannattaa ottaa mukaan luovutukseen mennessä. Auton fyysisten ominaisuuksien läpikäynti puolestaan vähentää kysymyksiä tulevaisuudessa. Seuraavaksi tutustumme Polestar 2:n käytettävyyteen arkielämässä. Kysymyksiä riittää: vieläkö perinteisempi korimuoto toimii nykypäivinä, tulemmeko toimeen Android-käyttöliittymän kanssa ja voiko sähkövoimalinjan toimintaan luottaa? Auto ennätti käyttötestiin juuri sopivasti kesärengaskauden loppuun, eli suurin osa testistä tapahtuu talviolosuhteissa. Tuolloin tulee arvioitua jälleen yhden täyssähköauton toimivuus kylmän haasteissa. Perinteet tavallaan velvoittavat, onhan Polestariin upotettu myös Volvolta lainattua tietotaitoa talviolosuhteista. Teksti ja kuvat Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa