Käyttötesti: Volkswagen Tiguan toimii kuten pitääkin, vaikka osa häiriöistä jäi korjaamolla selvittämättä

Kuva Jari Saarentaus

Volkswagen Tiguan -käyttötestiautoon maaliskuussa ilmaantunut moottorin kuoleentuminen ei ole toistunut, eikä sitä saatu kaivettua myöskään korjaamolla esiin.

Volkswagen Tiguan eHybridin käyttötestin tässäkin väliraportissa on jatkettava jo miltei rutiininomaiseksi muodostuneiden luotettavuusongelmien parissa. Kuten edellisellä kerralla paljastimme, aiemmin ilmenneet akun purkautumisongelmat ja vuotanut vaihteiston jäähdytin saivat jatkoa maaliskuun alussa hieman reilun 8 400 käyttötestikilometrin kohdalla, kun kiihdytys risteyksestä aiheutti kovan pamauksen, jonka jälkeen autosta hävisivät tehot. Vaikka ongelma oli uudelleenkäynnistyksen myötä tiessään, oli selvää, että Tiguan pitäisi käyttää tällaisen episodin jälkeen korjaamolla vähintään tarkistettavana.

Tässä kohtasimme hieman aikatauluongelmia, sillä auto oli häiriön sattumishetkellä Kuopion suunnalla, eikä sopivaa korjaamoaikaa tahtonut talvilomien johdosta löytyä. Oli siis pakko ajaa auto etelään ja lähemmäs Moottorin toimitusta, jossa seuraavat käyttötestikuljettajat jo muutenkin odottivat.

Edellisessä väliraportissa kerroimme, että emme saaneet huollosta mitään kieltoa tai muutakaan syytä sille, etteikö autolla voisi edelleen ajaa. Kun yksikään mittariston merkkivalo ei palanut, näyttöön ei ilmestynyt mitään varoitustekstejä ja Tiguan toimi muutenkin moitteetta, päätimme käyttää autoa lyhyillä siirtymillä myös pääkaupunkiseudulla aina huoltopäivään asti. Se koitti viimein kolmisen viikkoa ongelman ilmestymisen jälkeen.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • TUOMO SAARINEN

    Latauspaikkojen puuttumiseen (siis siihen että voi ajastaa lähtöajan ja esilämmityksen, auto lataa yön edukkaammilla tunneilla) on nyt korjaamon tiedote TPI 2077016 VW Connect: Ajastetut toiminnot (lataus ja esi-ilmastointi) eivät mahdollisia, latauspaikat/lähtöaika ei käytettävissä.
    Valmistaja etsii parhaillaan ratkaisua ohjelmistohäiriöön. Tätä tiedotetta päivitetään heti, kun uusi ohjelmistoversio on
    saatavilla.
    Ohjelmistoratkaisua odotetaan tulevaksi vuoden 2025 3. neljänneksellä!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat