Käyttötesti: Volkswagen Tiguan toimii kuten pitääkin, vaikka osa häiriöistä jäi korjaamolla selvittämättä

Volkswagen Tiguan -käyttötestiautoon maaliskuussa ilmaantunut moottorin kuoleentuminen ei ole toistunut, eikä sitä saatu kaivettua myöskään korjaamolla esiin.
Volkswagen Tiguan eHybridin käyttötestin tässäkin väliraportissa on jatkettava jo miltei rutiininomaiseksi muodostuneiden luotettavuusongelmien parissa. Kuten edellisellä kerralla paljastimme, aiemmin ilmenneet akun purkautumisongelmat ja vuotanut vaihteiston jäähdytin saivat jatkoa maaliskuun alussa hieman reilun 8 400 käyttötestikilometrin kohdalla, kun kiihdytys risteyksestä aiheutti kovan pamauksen, jonka jälkeen autosta hävisivät tehot. Vaikka ongelma oli uudelleenkäynnistyksen myötä tiessään, oli selvää, että Tiguan pitäisi käyttää tällaisen episodin jälkeen korjaamolla vähintään tarkistettavana.
Tässä kohtasimme hieman aikatauluongelmia, sillä auto oli häiriön sattumishetkellä Kuopion suunnalla, eikä sopivaa korjaamoaikaa tahtonut talvilomien johdosta löytyä. Oli siis pakko ajaa auto etelään ja lähemmäs Moottorin toimitusta, jossa seuraavat käyttötestikuljettajat jo muutenkin odottivat.
Edellisessä väliraportissa kerroimme, että emme saaneet huollosta mitään kieltoa tai muutakaan syytä sille, etteikö autolla voisi edelleen ajaa. Kun yksikään mittariston merkkivalo ei palanut, näyttöön ei ilmestynyt mitään varoitustekstejä ja Tiguan toimi muutenkin moitteetta, päätimme käyttää autoa lyhyillä siirtymillä myös pääkaupunkiseudulla aina huoltopäivään asti. Se koitti viimein kolmisen viikkoa ongelman ilmestymisen jälkeen.

Hanki rajaton lukuoikeus
Haluatko jatkaa lukemista?
Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.
Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta
Moottori
Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.
Tiepalvelu
Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.
Luetuimmat
-
Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja?
-
Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen
-
Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän
-
Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän
-
Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli
-
Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda
-
Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän
-
Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja?
-
Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla
-
Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi?
-
Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään
-
Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa
-
Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin
-
Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”
-
Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni
Kommentit (1)
Latauspaikkojen puuttumiseen (siis siihen että voi ajastaa lähtöajan ja esilämmityksen, auto lataa yön edukkaammilla tunneilla) on nyt korjaamon tiedote TPI 2077016 VW Connect: Ajastetut toiminnot (lataus ja esi-ilmastointi) eivät mahdollisia, latauspaikat/lähtöaika ei käytettävissä.
Valmistaja etsii parhaillaan ratkaisua ohjelmistohäiriöön. Tätä tiedotetta päivitetään heti, kun uusi ohjelmistoversio on
saatavilla.
Ohjelmistoratkaisua odotetaan tulevaksi vuoden 2025 3. neljänneksellä!