30.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: väärän kuorman aistii maantiellä heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme kevytperävaunun vetoa oikein ja väärin kuormattuna yleisellä tiellä – vanhalla ja uudella maksiminopeudella. Vaikutukset ovat selvääkin selvemmät. Miten paljon etupainoiseksi lastattu peräkärry eroaa oikein kuormatusta, kun suunnataan maantielle ja vauhti nostetaan kahdeksastakympistä uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuneen uuden tieliikennelain mahdollistamaan 100 km/h -maksiminopeuteen?Kuten kulutusmittauksessakin, käytimme vetoautona Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää lastattuna vastaamaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Aisapainot ja akselimassat olivat niin ikään identtiset kulutusmittausten kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikein kuormattu on vakaaTesti paljasti, että jos vetoauto ja kärry ovat kunnossa (iskunvaimentimet, jouset, renkaat yms.), kuorma tukevasti kiinnitetty ja aisapaino maltillinen, ainakaan testiauton kulku ei peräkärrystä häiriintynyt. Kokonaisuus on miellyttävä vetää, ja yhdistelmän käytös tällöin helposti ennakoitavissa. Myöskään nopeuden nosto 80 > 100 km/h ei tunnu edellä mainittujen ehtojen täyttyessä aiheuttavan mitään ongelmia.Jos taas tällaisessa hyväkuntoisessa yhdistelmässä esiintyy vapinoita, nykimistä ja tärinää, on melko todennäköistä, että kuormaus ei ole onnistunut ja aisapaino on liian suuri.Etupainoiseksi kuormattu hakeeEtupainoinen kuorma heikentää perävaunun jousituksen mahdollisuutta tasata epätasaisuuksia, ja lisäksi liian suuri aisapaino painaa vetoauton perän alas ja nostaa keulaa. Tällöin autonkaan heilahduksenvaimennus ja jousitus eivät ole enää optimaalisella toiminta-alueella. Takapää ryhtyy helpommin pohjaamaan ja etupää vastaavasti kevenee, jolloin ohjautuvuus ja suuntavakavuus kärsivät.Tulos oli siis selvä: oikein kuormattu yhdistelmä on huomattavasti vakaampi ja parempi ajettava 100 km/h -nopeudessa kuin etupainoiseksikin kuormattu esimerkiksi 80 km/h -nopeudessa. Todellisuudessa ero on vielä tätäkin suurempi, ja esimerkiksi mukavuus kärsii jo matalista nopeuksista lähtien.Perusteellinen testiartikkeli on luettavissa 24.6. ilmestyneestä Moottorin numerosta 7/2020 ja sähköisenä Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”