26.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: uusi 100 km/h -nopeus kasvattaa kulutusta selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry-autoyhdistelmän vauhdin nostaminen uuteen maksiminopeuteen tuntuu väistämättä polttonestekuluissa vanhaan 80 km/h -nopeuteen verrattuna. Uusi, 1. kesäkuuta voimaan astunut tieliikennelaki nosti kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen suurimman sallitun nopeuden sataan kilometriin tunnissa, jos tiekohtaiset rajoitukset niin sallivat. Testasimme tasaisella nopeudella, miten paljon uusi maksiminopeus kasvattaa polttonesteen kulutusta entiseen 80 km/h -rajoitukseen verrattuna. Vetoautona käytettiin Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää. Kokeet tehtiin ensin pelkällä autolla ja sen jälkeen erilaisilla kuormavariaatioilla: tyhjä kärry sekä tasa- ja etupainoisiksi lastatut kuormat. Lisäksi mittasimme, miten perävaunun kuomu vaikuttaa kulutukseen. Peräkärry kuormattiin sekä tasa- että etupainoisessa tapauksessa vastaamaan kokonaismassaltaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Tasapainoisessa kuormauksessa aisapaino oli 47 kg, etupainoisessa laittomat ja auton vetokoukulle sopimattomat 153 kg. Kärryn akselimassat asettuivat vastaavasti 600 ja 494 kg:n lukemiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avokärry lisää kulutusta Kuomullisen kärryn kanssa kulutuslukemat osoittautuivat johdonmukaisiksi. Oikein sijoitettu kuorma kasvatti kulutusta nopeudesta riippuen 0,2–0,3 l/100 km tyhjään kärryyn verrattuna, ja etupainoinen kuormaus nosti lukemia tuosta vielä 0,3–0,4 litralla sataa kilometriä kohden. Peräkärryn kuomun suuren otsapinta-alan luulisi kasvattavan kulutusta, mutta ainakin testikärryn tapauksessa kävi päinvastoin: tyhjän avokärryn kulutus oli kuomulliseen verrattuna 0,2 l/100 km suurempi molemmilla nopeuksilla. Ilman kuomua kulutus riippuu hyvin paljon siitä, miten kuorma on sijoiteltu ja minkä muotoista tai korkeaa se on. Satasen nopeudessa avokärryn kulutus olikin oikein kuormattuna saman suuruinen kuin tyhjällä kärryllä. Väärin kuormatun avokärryn kohdalla kulutus kasvoi tuntuvasti, kun kaikki kuorma oli lastattu lavan etureunaan. Tällöin auton keula asettui korkealle, mikä osaltaan kasvatti ilmavastusta, ja kärryn takaosa perälautoineen oli sellaisessa kulmassa, että ilmavirta osui laitaan pahimmalla mahdollisella tavalla. 100 km/h: lisäys kaksi litraa sadalla Jos tarkastellaan asiaa uuden tieliikennelain näkökulmasta, kaikkien kulutuskokeiden saldo on selvä: kun kärry on perässä, nopeuden nostaminen kahdeksastakympistä sataseen lisää menoveden menekkiä 1,9–2,1 litraa sadan kilometrin matkalla. Vertailun vuoksi pelkän auton kulutus nousi vain litran verran sataa kilometriä kohden. Täydellisen testin voit lukea 24.6. ilmestyneestä uusimmasta Moottorin numerosta 7/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Rengastesti Rengastestissä ekorenkaat – ne paremmin pyörivät 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?