26.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: uusi 100 km/h -nopeus kasvattaa kulutusta selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry-autoyhdistelmän vauhdin nostaminen uuteen maksiminopeuteen tuntuu väistämättä polttonestekuluissa vanhaan 80 km/h -nopeuteen verrattuna. Uusi, 1. kesäkuuta voimaan astunut tieliikennelaki nosti kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen suurimman sallitun nopeuden sataan kilometriin tunnissa, jos tiekohtaiset rajoitukset niin sallivat.Testasimme tasaisella nopeudella, miten paljon uusi maksiminopeus kasvattaa polttonesteen kulutusta entiseen 80 km/h -rajoitukseen verrattuna. Vetoautona käytettiin Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää. Kokeet tehtiin ensin pelkällä autolla ja sen jälkeen erilaisilla kuormavariaatioilla: tyhjä kärry sekä tasa- ja etupainoisiksi lastatut kuormat. Lisäksi mittasimme, miten perävaunun kuomu vaikuttaa kulutukseen.Peräkärry kuormattiin sekä tasa- että etupainoisessa tapauksessa vastaamaan kokonaismassaltaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Tasapainoisessa kuormauksessa aisapaino oli 47 kg, etupainoisessa laittomat ja auton vetokoukulle sopimattomat 153 kg. Kärryn akselimassat asettuivat vastaavasti 600 ja 494 kg:n lukemiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvokärry lisää kulutustaKuomullisen kärryn kanssa kulutuslukemat osoittautuivat johdonmukaisiksi. Oikein sijoitettu kuorma kasvatti kulutusta nopeudesta riippuen 0,2–0,3 l/100 km tyhjään kärryyn verrattuna, ja etupainoinen kuormaus nosti lukemia tuosta vielä 0,3–0,4 litralla sataa kilometriä kohden.Peräkärryn kuomun suuren otsapinta-alan luulisi kasvattavan kulutusta, mutta ainakin testikärryn tapauksessa kävi päinvastoin: tyhjän avokärryn kulutus oli kuomulliseen verrattuna 0,2 l/100 km suurempi molemmilla nopeuksilla.Ilman kuomua kulutus riippuu hyvin paljon siitä, miten kuorma on sijoiteltu ja minkä muotoista tai korkeaa se on. Satasen nopeudessa avokärryn kulutus olikin oikein kuormattuna saman suuruinen kuin tyhjällä kärryllä.Väärin kuormatun avokärryn kohdalla kulutus kasvoi tuntuvasti, kun kaikki kuorma oli lastattu lavan etureunaan. Tällöin auton keula asettui korkealle, mikä osaltaan kasvatti ilmavastusta, ja kärryn takaosa perälautoineen oli sellaisessa kulmassa, että ilmavirta osui laitaan pahimmalla mahdollisella tavalla.100 km/h: lisäys kaksi litraa sadallaJos tarkastellaan asiaa uuden tieliikennelain näkökulmasta, kaikkien kulutuskokeiden saldo on selvä: kun kärry on perässä, nopeuden nostaminen kahdeksastakympistä sataseen lisää menoveden menekkiä 1,9–2,1 litraa sadan kilometrin matkalla. Vertailun vuoksi pelkän auton kulutus nousi vain litran verran sataa kilometriä kohden.Täydellisen testin voit lukea 24.6. ilmestyneestä uusimmasta Moottorin numerosta 7/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Nissanilla sangen perinnerakkaat setit 5.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Toyota saattaa tuoda jotain Land Cruiser ROX:in kaltaista tuotantoon, jos oikein pidämme siitä 4.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Initium ennakoi jo ensi vuodelle uuden sukupolven vety-Hyundaita – toimintamatkaa yli 650 kilometriä 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?