30.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: väärän kuorman aistii maantiellä heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme kevytperävaunun vetoa oikein ja väärin kuormattuna yleisellä tiellä – vanhalla ja uudella maksiminopeudella. Vaikutukset ovat selvääkin selvemmät. Miten paljon etupainoiseksi lastattu peräkärry eroaa oikein kuormatusta, kun suunnataan maantielle ja vauhti nostetaan kahdeksastakympistä uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuneen uuden tieliikennelain mahdollistamaan 100 km/h -maksiminopeuteen?Kuten kulutusmittauksessakin, käytimme vetoautona Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää lastattuna vastaamaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Aisapainot ja akselimassat olivat niin ikään identtiset kulutusmittausten kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikein kuormattu on vakaaTesti paljasti, että jos vetoauto ja kärry ovat kunnossa (iskunvaimentimet, jouset, renkaat yms.), kuorma tukevasti kiinnitetty ja aisapaino maltillinen, ainakaan testiauton kulku ei peräkärrystä häiriintynyt. Kokonaisuus on miellyttävä vetää, ja yhdistelmän käytös tällöin helposti ennakoitavissa. Myöskään nopeuden nosto 80 > 100 km/h ei tunnu edellä mainittujen ehtojen täyttyessä aiheuttavan mitään ongelmia.Jos taas tällaisessa hyväkuntoisessa yhdistelmässä esiintyy vapinoita, nykimistä ja tärinää, on melko todennäköistä, että kuormaus ei ole onnistunut ja aisapaino on liian suuri.Etupainoiseksi kuormattu hakeeEtupainoinen kuorma heikentää perävaunun jousituksen mahdollisuutta tasata epätasaisuuksia, ja lisäksi liian suuri aisapaino painaa vetoauton perän alas ja nostaa keulaa. Tällöin autonkaan heilahduksenvaimennus ja jousitus eivät ole enää optimaalisella toiminta-alueella. Takapää ryhtyy helpommin pohjaamaan ja etupää vastaavasti kevenee, jolloin ohjautuvuus ja suuntavakavuus kärsivät.Tulos oli siis selvä: oikein kuormattu yhdistelmä on huomattavasti vakaampi ja parempi ajettava 100 km/h -nopeudessa kuin etupainoiseksikin kuormattu esimerkiksi 80 km/h -nopeudessa. Todellisuudessa ero on vielä tätäkin suurempi, ja esimerkiksi mukavuus kärsii jo matalista nopeuksista lähtien.Perusteellinen testiartikkeli on luettavissa 24.6. ilmestyneestä Moottorin numerosta 7/2020 ja sähköisenä Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?