7.2.2022 Ajoneuvot Moottorin sähköautovertailu: pakkanen hyydytti pikalatauksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen talvi sekä Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric ja Hyundai Ioniq 5 -vertailuautot tuottivat testiryhmällemme useita yllätyksiä. Yksi niistä tuli esiin pikalatauspisteissä. Moottorin tuorein sähköautovertailu, johon ottaa osaa kolme erihintaista ja -ikäistä sähköautoa, eteni kaupunki- ja maantielenkkien kautta moottoritielle. Viimeistään siellä sähköautojen kehitys tuli kaikkein selvimmin esiin, mutta lataustauko osoitti, että jo pikkupakkanen saattaa hyydyttää uudemmankin auton yllättävällä tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkuun viipyilevääMoottoritiekulutusta mittaava ajolenkki aloitettiin Lohjan ABC:ltä, mistä suunnaksi otettiin Turku. Sinne pääsimme joukon lyhyimmällä toimintamatkalla varustetulla autolla eli Nissan Leafilla yhden lataustauon taktiikalla – isompiakkuiset Hyundait eivät tuota välilatausta luonnollisesti tarvinneet.Turussa oli aika istuttaa Leaf jälleen laturiin, ja teimme saman myös Ioniq Electricille. Sen lataus masensi heti lähtöön: auton akku oli liian viileä vastaanottamaan kunnolla virtaa. Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus asettaa navigoinnin avulla akku lämpiämään valmiiksi tulevaa pikalatausta varten. Hyundaissa tämän puutetta on yritetty paikata talviajotilalla, jonka pitäisi pitää akkua lämpimänä.Pikkupakkanen kuitenkin hyydytti Hyundain. Siinä missä Leaf aloitti välittömästi lähes täydellä 50 kW:n latausteholla, Ioniq Electric viipyili alle 35 kW:ssä vartin verran, ja ylsi huipputehon tuntumaan koko lataustapahtuman aikana vain muutaman minuutin ajan.Ei lähellekään kesälukemiaPaluumatkalla teimme välipysähdyksen Paimion kohdalla, jotta pääsimme kokeilemaan Ioniq 5:n suurteholatausta 350 kW:n huipputehon tarjoavalla Ionity-asemalla.Pettymys oli kuitenkin karvas: tämäkin Hyundai tuntui kärsivän samasta ongelmasta kuin merkkisisarensa. Kesäisessä koeajossa lähes välittömästi saavutettu 180 kW:n latausteho jäi haaveeksi, sillä latausteho pysyi reilusti alle sadassa kilowatissa 20 minuutin ajan, vaikka sää ei ollut edelleenkään erityisen kylmä: pakkasta neljä astetta. Lopulta latausteho nousi siedettäviin lukemiin, ja vaikka kesän huipputehosta jäätiin noin 100 kW:n verran, lataustapahtuman keskitehoksi kirjattiin 89 kW – siinä missä kaksi muuta vertailuautoa asettuivat 40 kW:n rajapyykin alapuolelle.Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaAlle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Moottorin sähköautovertailu: miten sähköautot ovat kehittyneet 10 vuodessa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”