Moottorin Sähköautovertailu Leaf Ioniq Electric Ioniq 5 sähköauto

Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 Nissan Leaf Sähköautot Testit Vuosi Sähköllä 26.1.2022

Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu

Sähköauto on päivän sana, mutta läheskään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon. Mistä joutuu siis tinkimään, jos valitsee käytetyn sähköauton? Haimme vastauksia kolmen eri-ikäisen ja -hintaisen auton vertailulla.

Ilmastonmuutos on ravisuttanut autoteollisuutta voimakkaasti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että sähköautot ovat selviämässä ainakin nykyisistä vaihtoehtoisista käyttövoimista voittajana: valmistajat keskittyvät täyssähköisten perusrakenteiden suunnitteluun, ja uusia akkuautoja pukkaa markkinoille kuukausittain. Osa autonvalmistajista on jo ilmoittanut tekevänsä 2030-luvulla pelkästään sähköautoja.

Aivan uusimmat sähköautot ovat monille kuluttajille liian kalliita, mutta paikallispäästötön ajo onnistuu huomattavasti pienemmälläkin budjetilla – sähköautoja on nimittäin vähitellen valunut myös edullisten käytettyjen autojen keskuuteen. Kysymyksiä on kuitenkin esitetty muun muassa siitä, onko käytettyjen sähköautojen akku- ja lataustekniikka jo vanhentunutta, ja millaiseen käyttöön autot ylipäätään soveltuvat.

Kolme aikakautta

Niinpä päätimme koota vertailuun kolme eri aikakauden sähköautoa: ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin (hintaluokka noin 10 000–13 000 euroa), vähän käytetyn Hyundai Ioniq Electricin (20 000–30 000 euroa) sekä uuden Hyundai Ioniq 5:n (48 990–59 990 euroa).

Vertailuryhmä saatiin kasaan poikkeuksellisen helposti. Nissan Leaf oli juuri ostettu Moottorin käytetyksi käyttötestiautoksi vain hetki ennen vertailun starttia. Opimmekin autosta vertailun aikana hyvin paljon niin latauksien kuin toimintamatkojenkin saralla, ja näistä kokemuksista on varmasti apua tulevia käyttötestin ajorupeamia ajatellen.

Moottorin Sähköautovertailu Leaf Ioniq Electric Ioniq 5 sähköauto

Hyundai Ioniq 5 puolestaan on ollut jo lokakuusta lähtien Moottorin uutena sähköisenä käyttötestiautona, ja pitkine toimintamatkoineen sekä latausnopeuksineen se sai itseoikeutetusti toimia tässä vertailussa modernin tekniikan edustajana.

Välimaastoa puolestaan väläyttelee Ioniq Electric, jollainen oli jo nelisen vuotta sitten Moottorin Vuosi sähköllä -juttusarjan päätähtenä – tuttu laite toimitukselle siis. Vaikka tuo musta yksilö luovutettiin eteenpäin jo ajat sitten, korvaava laite saatiin vertailuun lähipiiristä: samanlainen mutta hieman uudempaa vuosimallia edustava Ioniq Electric kun toimii päätoimittajamme vakituisena ajokkina. Tuon jutun aikana olleen harmaan auton jälkeen Eilalla on itse asiassa menossa jo toinen, valkoinen Ioniq Electric, joka siis nyt otettiin vertailuun mukaan.

Moottorin Sähköautovertailu Leaf Ioniq Electric Ioniq 5 sähköauto

Tavallisesti vertailua edeltävää, monimutkaista buukkausprosessia juuri oikeine varusteversioineen ja hermoja raastavine aikataulujen synkkauksineen ei siis tarvittu, mutta muita töitä kyllä riitti. Etenkin, kun sähköautojen käyttäminen, testaamisesta puhumattakaan, vaatii edelleen opiskelua myös meiltä autotoimittajilta.

Vanhatkin paranevat

Vertailu osoitti, että sähköautot ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa hurjasti eteenpäin, ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. Uuden sukupolven sähköautojen toimintamatkat ja latausnopeudet ovat kaikkiaan niin hyviä, ettei niiden kanssa enää tarvita syvää harrastuneisuutta tai perehtymistä, vaan autoilla voidaan keskittyä oleelliseen – eli vaivattomaan liikkumiseen.

Toisaalta latausinfran jatkuva parantuminen tekee vanhemmistakin sähköautoista entistä käyttökelpoisempia. Pikalatureiden verkosto alkaa olla niin tiheä, että käytetyllä ja vanhempaa teknologiaa edustavalla sähköautolla voi liikkua jo miltei minne tahansa – kunhan jaksaa odottaa akun täyttymistä.

Moottorin Sähköautovertailu Leaf Ioniq Electric Ioniq 5 sähköauto

Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin tuoreimmasta numerosta 1–2/2022, joka ilmestyy 26.1. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.

Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus

Jaa artikkeli

Vuosi sähköllä:

Kaikki koeajot

Uusimmat