7.2.2022

Moottorin sähköautovertailu: pakkanen hyydytti pikalatauksen

Moottorin sähköautovertailu Ioniq Electirc Leaf Ioniq 5

Suomen talvi sekä Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric ja Hyundai Ioniq 5 -vertailuautot tuottivat testiryhmällemme useita yllätyksiä. Yksi niistä tuli esiin pikalatauspisteissä.

Moottorin tuorein sähköautovertailu, johon ottaa osaa kolme erihintaista ja -ikäistä sähköautoa, eteni kaupunki- ja maantielenkkien kautta moottoritielle. Viimeistään siellä sähköautojen kehitys tuli kaikkein selvimmin esiin, mutta lataustauko osoitti, että jo pikkupakkanen saattaa hyydyttää uudemmankin auton yllättävällä tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuun viipyilevää

Moottoritiekulutusta mittaava ajolenkki aloitettiin Lohjan ABC:ltä, mistä suunnaksi otettiin Turku. Sinne pääsimme joukon lyhyimmällä toimintamatkalla varustetulla autolla eli Nissan Leafilla yhden lataustauon taktiikalla – isompiakkuiset Hyundait eivät tuota välilatausta luonnollisesti tarvinneet.

Turussa oli aika istuttaa Leaf jälleen laturiin, ja teimme saman myös Ioniq Electricille. Sen lataus masensi heti lähtöön: auton akku oli liian viileä vastaanottamaan kunnolla virtaa. Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus asettaa navigoinnin avulla akku lämpiämään valmiiksi tulevaa pikalatausta varten. Hyundaissa tämän puutetta on yritetty paikata talviajotilalla, jonka pitäisi pitää akkua lämpimänä.Moottorin sähköautovertailu Ioniq Electirc Leaf Ioniq 5

Pikkupakkanen kuitenkin hyydytti Hyundain. Siinä missä Leaf aloitti välittömästi lähes täydellä 50 kW:n latausteholla, Ioniq Electric viipyili alle 35 kW:ssä vartin verran, ja ylsi huipputehon tuntumaan koko lataustapahtuman aikana vain muutaman minuutin ajan.

Ei lähellekään kesälukemia

Paluumatkalla teimme välipysähdyksen Paimion kohdalla, jotta pääsimme kokeilemaan Ioniq 5:n suurteholatausta 350 kW:n huipputehon tarjoavalla Ionity-asemalla.

Pettymys oli kuitenkin karvas: tämäkin Hyundai tuntui kärsivän samasta ongelmasta kuin merkkisisarensa. Kesäisessä koeajossa lähes välittömästi saavutettu 180 kW:n latausteho jäi haaveeksi, sillä latausteho pysyi reilusti alle sadassa kilowatissa 20 minuutin ajan, vaikka sää ei ollut edelleenkään erityisen kylmä: pakkasta neljä astetta. Lopulta latausteho nousi siedettäviin lukemiin, ja vaikka kesän huipputehosta jäätiin noin 100 kW:n verran, lataustapahtuman keskitehoksi kirjattiin 89 kW – siinä missä kaksi muuta vertailuautoa asettuivat 40 kW:n rajapyykin alapuolelle.

Moottorin sähköautovertailu Ioniq Electirc Leaf Ioniq 5

Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.

Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat