7.2.2022 Ajoneuvot Moottorin sähköautovertailu: pakkanen hyydytti pikalatauksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen talvi sekä Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric ja Hyundai Ioniq 5 -vertailuautot tuottivat testiryhmällemme useita yllätyksiä. Yksi niistä tuli esiin pikalatauspisteissä. Moottorin tuorein sähköautovertailu, johon ottaa osaa kolme erihintaista ja -ikäistä sähköautoa, eteni kaupunki- ja maantielenkkien kautta moottoritielle. Viimeistään siellä sähköautojen kehitys tuli kaikkein selvimmin esiin, mutta lataustauko osoitti, että jo pikkupakkanen saattaa hyydyttää uudemmankin auton yllättävällä tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkuun viipyilevää Moottoritiekulutusta mittaava ajolenkki aloitettiin Lohjan ABC:ltä, mistä suunnaksi otettiin Turku. Sinne pääsimme joukon lyhyimmällä toimintamatkalla varustetulla autolla eli Nissan Leafilla yhden lataustauon taktiikalla – isompiakkuiset Hyundait eivät tuota välilatausta luonnollisesti tarvinneet. Turussa oli aika istuttaa Leaf jälleen laturiin, ja teimme saman myös Ioniq Electricille. Sen lataus masensi heti lähtöön: auton akku oli liian viileä vastaanottamaan kunnolla virtaa. Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus asettaa navigoinnin avulla akku lämpiämään valmiiksi tulevaa pikalatausta varten. Hyundaissa tämän puutetta on yritetty paikata talviajotilalla, jonka pitäisi pitää akkua lämpimänä. Pikkupakkanen kuitenkin hyydytti Hyundain. Siinä missä Leaf aloitti välittömästi lähes täydellä 50 kW:n latausteholla, Ioniq Electric viipyili alle 35 kW:ssä vartin verran, ja ylsi huipputehon tuntumaan koko lataustapahtuman aikana vain muutaman minuutin ajan. Ei lähellekään kesälukemia Paluumatkalla teimme välipysähdyksen Paimion kohdalla, jotta pääsimme kokeilemaan Ioniq 5:n suurteholatausta 350 kW:n huipputehon tarjoavalla Ionity-asemalla. Pettymys oli kuitenkin karvas: tämäkin Hyundai tuntui kärsivän samasta ongelmasta kuin merkkisisarensa. Kesäisessä koeajossa lähes välittömästi saavutettu 180 kW:n latausteho jäi haaveeksi, sillä latausteho pysyi reilusti alle sadassa kilowatissa 20 minuutin ajan, vaikka sää ei ollut edelleenkään erityisen kylmä: pakkasta neljä astetta. Lopulta latausteho nousi siedettäviin lukemiin, ja vaikka kesän huipputehosta jäätiin noin 100 kW:n verran, lataustapahtuman keskitehoksi kirjattiin 89 kW – siinä missä kaksi muuta vertailuautoa asettuivat 40 kW:n rajapyykin alapuolelle. Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta. Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Lisää aiheesta Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Moottorin sähköautovertailu: miten sähköautot ovat kehittyneet 10 vuodessa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe