7.2.2022 Ajoneuvot Moottorin sähköautovertailu: pakkanen hyydytti pikalatauksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen talvi sekä Nissan Leaf, Hyundai Ioniq Electric ja Hyundai Ioniq 5 -vertailuautot tuottivat testiryhmällemme useita yllätyksiä. Yksi niistä tuli esiin pikalatauspisteissä. Moottorin tuorein sähköautovertailu, johon ottaa osaa kolme erihintaista ja -ikäistä sähköautoa, eteni kaupunki- ja maantielenkkien kautta moottoritielle. Viimeistään siellä sähköautojen kehitys tuli kaikkein selvimmin esiin, mutta lataustauko osoitti, että jo pikkupakkanen saattaa hyydyttää uudemmankin auton yllättävällä tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alkuun viipyilevää Moottoritiekulutusta mittaava ajolenkki aloitettiin Lohjan ABC:ltä, mistä suunnaksi otettiin Turku. Sinne pääsimme joukon lyhyimmällä toimintamatkalla varustetulla autolla eli Nissan Leafilla yhden lataustauon taktiikalla – isompiakkuiset Hyundait eivät tuota välilatausta luonnollisesti tarvinneet. Turussa oli aika istuttaa Leaf jälleen laturiin, ja teimme saman myös Ioniq Electricille. Sen lataus masensi heti lähtöön: auton akku oli liian viileä vastaanottamaan kunnolla virtaa. Joissakin sähköautoissa on mahdollisuus asettaa navigoinnin avulla akku lämpiämään valmiiksi tulevaa pikalatausta varten. Hyundaissa tämän puutetta on yritetty paikata talviajotilalla, jonka pitäisi pitää akkua lämpimänä. Pikkupakkanen kuitenkin hyydytti Hyundain. Siinä missä Leaf aloitti välittömästi lähes täydellä 50 kW:n latausteholla, Ioniq Electric viipyili alle 35 kW:ssä vartin verran, ja ylsi huipputehon tuntumaan koko lataustapahtuman aikana vain muutaman minuutin ajan. Ei lähellekään kesälukemia Paluumatkalla teimme välipysähdyksen Paimion kohdalla, jotta pääsimme kokeilemaan Ioniq 5:n suurteholatausta 350 kW:n huipputehon tarjoavalla Ionity-asemalla. Pettymys oli kuitenkin karvas: tämäkin Hyundai tuntui kärsivän samasta ongelmasta kuin merkkisisarensa. Kesäisessä koeajossa lähes välittömästi saavutettu 180 kW:n latausteho jäi haaveeksi, sillä latausteho pysyi reilusti alle sadassa kilowatissa 20 minuutin ajan, vaikka sää ei ollut edelleenkään erityisen kylmä: pakkasta neljä astetta. Lopulta latausteho nousi siedettäviin lukemiin, ja vaikka kesän huipputehosta jäätiin noin 100 kW:n verran, lataustapahtuman keskitehoksi kirjattiin 89 kW – siinä missä kaksi muuta vertailuautoa asettuivat 40 kW:n rajapyykin alapuolelle. Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 26.1. ilmestyneestä numerosta 1–2/2022. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta. Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Lisää aiheesta Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Moottorin sähköautovertailu: miten sähköautot ovat kehittyneet 10 vuodessa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan