14.6.2022 Ajoneuvot Nissan Leaf: vanteet tekevät auton, joten hankimme tuumaa isommat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä No joo joo. Tiedämme kyllä itsekin, että paremman näköinen lopputulos oltaisiin saatu ainakin pykälää isommilla vanteilla, mutta nyt mennään näillä. Käytetty Nissan Leaf -sähköautomme on pyörinyt viime aikoina lähinnä Pornaisissa paikallisajossa, ja toiminut siinä käytössä hyvin. Vaikka olemme jo kahteen otteeseen todenneet ettei auto oikein sovellu mukavasti pitkän matkan tekoon, niin noin sadan kilometrin päiväajoissa se on ollut omillaan.Keväällä meille tuli kuitenkin pieni pulma vastaan. Autossa ei tullut mukana kuin yhdet vanteet, ja kesärengasaika lähestyi vauhdilla. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ollut hankkia kesäkumit samoille vanteille kuin talvirenkaat, ja jättää toisten vanteiden hankinnan seuraavan omistajan ongelmaksi.16-tuumaiset talvivanteet eivät istuneet mielestämme oikein kauniisti Leafin alle.Autossa tähän saakka käytössä olleet vanteet ovat olleet alkuperäiset 16-tuumaiset, mutta totesimme toimituksen kesken suurten pyöränkaarien huutavan sisälleen edes hieman kookkaampaa kiekkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoolla on väliäPienen keskinäisen väittelyn jälkeen päädyimme etsimään autoon 17-tuumaiset vanteet – isommat olisivat tietysti näyttävämmät, ja sellaiset varmasti olisivat käyneet autoon. Kuitenkin rengaskokoa kasvatettaessa ajovastus kasvaa, joka puolestaan pienentää edelleen huonoa toimintamatkaa. Ei hieman isommat renkaat tietysti kauheasti olisi kokonaisvastukseen vaikuttanut, mutta totesimme 17-tuumaisilla myös säästävän rahaa rengaskaupoilla kookkaampiin verrattuna.Päätöksestä ei ehtinyt menemään edes puolta tuntia, kun toimituksen vannefriikki Art Director Jari Saarentaus soitti löytäneensä täydellisen setin. Käytetyt viisipuolaiset Nissanin alkuperäisvanteet oli löytynyt eräältä vanneliikkeeltä varsin kohtuulliseen 360 euron hintaan. Alkuperäisvanteet ovat yleensä (etenkin edullisia) tarvikevanteita parempilaatuisia, sekä kevyempiä – ja kaikki turha jousittamaton massa on epäedullista ajettavuuden kannalta. Tilasimme siis nämä.Nyt koko toimitus onkin astetta tyytyväisempi Leafin ulkonäköön. Ei kyseessä vieläkään mikään näyttelyauto ole, mutta kyllä vain pienetkin ulkonäölliset muutokset vaikuttavat jossain määrin. Myöskään toimintamatkan ei olla huomattu toistaiseksi laskeneen merkittävästi, mutta toisaalta kelit ovat myös olleet jatkuvasti lämpiämään päin, joten aivan varmaksi emme voi mitään sanoa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: miten vanha sähköauto toimii maaseudulla? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää