14.6.2022 Ajoneuvot Nissan Leaf: vanteet tekevät auton, joten hankimme tuumaa isommat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä No joo joo. Tiedämme kyllä itsekin, että paremman näköinen lopputulos oltaisiin saatu ainakin pykälää isommilla vanteilla, mutta nyt mennään näillä. Käytetty Nissan Leaf -sähköautomme on pyörinyt viime aikoina lähinnä Pornaisissa paikallisajossa, ja toiminut siinä käytössä hyvin. Vaikka olemme jo kahteen otteeseen todenneet ettei auto oikein sovellu mukavasti pitkän matkan tekoon, niin noin sadan kilometrin päiväajoissa se on ollut omillaan.Keväällä meille tuli kuitenkin pieni pulma vastaan. Autossa ei tullut mukana kuin yhdet vanteet, ja kesärengasaika lähestyi vauhdilla. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ollut hankkia kesäkumit samoille vanteille kuin talvirenkaat, ja jättää toisten vanteiden hankinnan seuraavan omistajan ongelmaksi.16-tuumaiset talvivanteet eivät istuneet mielestämme oikein kauniisti Leafin alle.Autossa tähän saakka käytössä olleet vanteet ovat olleet alkuperäiset 16-tuumaiset, mutta totesimme toimituksen kesken suurten pyöränkaarien huutavan sisälleen edes hieman kookkaampaa kiekkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoolla on väliäPienen keskinäisen väittelyn jälkeen päädyimme etsimään autoon 17-tuumaiset vanteet – isommat olisivat tietysti näyttävämmät, ja sellaiset varmasti olisivat käyneet autoon. Kuitenkin rengaskokoa kasvatettaessa ajovastus kasvaa, joka puolestaan pienentää edelleen huonoa toimintamatkaa. Ei hieman isommat renkaat tietysti kauheasti olisi kokonaisvastukseen vaikuttanut, mutta totesimme 17-tuumaisilla myös säästävän rahaa rengaskaupoilla kookkaampiin verrattuna.Päätöksestä ei ehtinyt menemään edes puolta tuntia, kun toimituksen vannefriikki Art Director Jari Saarentaus soitti löytäneensä täydellisen setin. Käytetyt viisipuolaiset Nissanin alkuperäisvanteet oli löytynyt eräältä vanneliikkeeltä varsin kohtuulliseen 360 euron hintaan. Alkuperäisvanteet ovat yleensä (etenkin edullisia) tarvikevanteita parempilaatuisia, sekä kevyempiä – ja kaikki turha jousittamaton massa on epäedullista ajettavuuden kannalta. Tilasimme siis nämä.Nyt koko toimitus onkin astetta tyytyväisempi Leafin ulkonäköön. Ei kyseessä vieläkään mikään näyttelyauto ole, mutta kyllä vain pienetkin ulkonäölliset muutokset vaikuttavat jossain määrin. Myöskään toimintamatkan ei olla huomattu toistaiseksi laskeneen merkittävästi, mutta toisaalta kelit ovat myös olleet jatkuvasti lämpiämään päin, joten aivan varmaksi emme voi mitään sanoa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Käyttötesti käytetyllä: miten vanha sähköauto toimii maaseudulla? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous