25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan Mersun ratin takana voi kokea nostalgisia kesähetkiä ajalta, jolloin ilmastointia ei Suomen kesässä tarvittu. Nykyään ilmastointilaite on autoissa niin itsestäänselvyys, että sen puutetta on vaikea kuvitella. Niinpä koen nostalgisia hetkiä, kun ajan vanhalla Mercedes-Benzillämme helteisenä päivänä Valkeakoskelta Helsinkiin.Mersu kiiltää kuin uutena, sillä olen juuri hakenut sen Kiiltotaikuri Jari Istolaisen käsittelystä.Myös sisustus on kokenut melkoisen nuorennusleikkauksen, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ohjaamossa eivät vallitse erityisen viileät hetket.Onneksi autossamme on kattoluukku, joka tuo edes hieman helpotusta kuumuuteen. Sen kautta virtaava viilentävä ilmavirta on kuin virkistävä henkäys helteessä. Kattoluukun huono puoli on kuitenkin se, että auringon polte porottaa siitä suoraan kuljettajan päälakeen. Mukaan tullut lippalakki kuitenkin pelastaa tilanteen.Hetken ajettuani päätän veivata molemmat etusivulasit alas, ja vanhasta tottumuksesta työnnän vasemman käteni rennosti ulos ikkunasta. Silloin tällöin ohjaan kämmenellä ilmavirtaa kattoluukusta sisään.Vanha kolmostie tuo mukavia muistoja nuoruuden lomareissuilta, kun ylitän Sääksmäen sillan ja käännyn sen kahvilan pihaan ottamaan muutaman valokuvan. Samalla muistuu mieleen, miten auton pysäköinti varjoon oli tärkeää. Muuten istuimme loppumatkan entistä kuumemmassa autossa!Jatkan matkaa. Aurinko porottaa, joten käännän puhalluksen kolmoselle ja suuttimet puhaltamaan naamaa kohti. Tämän enempää ei oloa voi enää helpottaa. Matkavauhti asettuu luontevasti 80 km/h -tasolle, enkä edes haaveile moottoritielle siirtymisestä. Sujuu se matka näinkin. Onhan metsän ympäröimä vanha valtatie myös viileämpi kuin paahteinen moottoritie, jossa puiden muodostamia varjoja ei ole lainkaan.Ilmavirran pyörre humisee korvissa, ja lopulta on pakko nostaa sivulasit ylös. Saavuttuani viimein Helsinkiin huomaan, että vaikka matka kesti normaalia kauemmin, se herätti myös iloisia takautumia. Onneksi tällaisia aikakoneita on vielä liikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja 13.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ikiliikkuvat tähtikeulat S124 ja W123 8.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja lähes turhat sivupeilit 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 16.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: lukemattomat lukijat haluaisivat ostaa Mercedes-Benz S124:n – milloin ja miten tulemme myymään auton? 9.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Bornit ja Karo ne yhteen sopii, ainakin Mercedes-Benz S124:ssä Kommentit (4) Tuon ajan Mersuissa on poikkeuksellisen tehokas raitisilmatuuletus etenkin keskisuuttimista, kunhan vain ilman suuntauksen säätöpyörä on käännetty oikeaan raitisilma-asentoon. Kun autossa on lisäksi kattoluukku, ilmanvirtauksen pitäisi olla riittävä puhaltimen 2-3 asennossa ilman ikkunoiden avaamista. Ilmastointia alkaa kaivata vasta ulkolämpötilan lähestyessä plus 30 astetta. On kokemusta 313 000 km W 201 190 E 2.6 -mallista ja Saksassa 10 000 km W 124 300 D-mallista. Hei! Onko tuossa autossa ”tilt/slide -kattoluukku, onko sähkötoiminen vai mekaaninen? Mersun mekaanisessa, käsin veivattavassa kattoluukussa on muistaakseni vain slide-toiminto siten, että luukun saa kokonaan auki, mutta ei takaosaa nostamalla tilt-asentoon. Jos Mersussa on sähkötoiminen tilt/slide-tyyppinen sähkötoiminen kattoluukku, jo pelkkä tilt-asento, kattoluukku viistosti sen takaosa auki antaa tosi tehokkaan tuuletuksen, kunhan vain lämppärin ilmansuuntaus on raitisilma-asennossa. Kattoluukun tilt-asennossa aurinko ei porota autoon sisään, mutta ilmanvaihto tehostuu huomattavasti ja ilmanvirtauksen aiheuttama ajomelu pysyy siedettävänä 100 km/h saakka, jopa 120 km/h menettelee. Moi Timo! On totta, että Mersussa on sentään tehokas ilmanvaihto kun yhdistää tehokkaan raitisilmatuuletuksen ja kattoluukun tuuletusasennon. Tosiasia on kuitenkin se, että jo reilun 20 asteen lämpötilassa autosta tulee melko kuuma koppi, kun aurinko porottaa auton sisälle. Tällä puolestaan voi olla hyvinkin nopeasti vaikutus ajovireyteen, ja etenkin takapenkillä lapsilla voi olla epämukavat oltavat kuumassa autossa. Ei toki kyse ole mistään ylitsepääsemättömästä, mutta tarkoitus on juttusarjassa kohdella ja arvioida Mersua käyttöautoina kuten kaikkia muitakin juttusarjan autoja, ja kyllä ilmastoinnin puute on iso miinus jo selvästi alle 30 asteen lämpötiloissakin. / E Totta kai ilmastointi on hyvä paitsi mukavuuden, myös turvallisuuden kannalta. Siinä on eroa, kun perheen toinen auto on ilmastoitu ja toinen (W201 190 E 2.6 ilman ilmastointia). Ilmastoidulla autolla on mukavampi ajaa. Lisäksi ilmastointi on hyödyllinen huurteenpoistossa. Halusin kuitenkin todeta, että ilman ilmastointilaitteista olevista automalleista Mersun W 124 (S 124) ja W201 ovat tuuletukseltaan parhaita useimpiin muihin ilmastoimattomiin aikalaismalleihin verrattuna, etenkin tilt/slide-kattoluukulla varustettuna. Tästä on meikäläisellä runsaasti myös matkustajien kommentteja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja