25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhan Mersun ratin takana voi kokea nostalgisia kesähetkiä ajalta, jolloin ilmastointia ei Suomen kesässä tarvittu. Nykyään ilmastointilaite on autoissa niin itsestäänselvyys, että sen puutetta on vaikea kuvitella. Niinpä koen nostalgisia hetkiä, kun ajan vanhalla Mercedes-Benzillämme helteisenä päivänä Valkeakoskelta Helsinkiin.Mersu kiiltää kuin uutena, sillä olen juuri hakenut sen Kiiltotaikuri Jari Istolaisen käsittelystä.Myös sisustus on kokenut melkoisen nuorennusleikkauksen, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että ohjaamossa eivät vallitse erityisen viileät hetket.Onneksi autossamme on kattoluukku, joka tuo edes hieman helpotusta kuumuuteen. Sen kautta virtaava viilentävä ilmavirta on kuin virkistävä henkäys helteessä. Kattoluukun huono puoli on kuitenkin se, että auringon polte porottaa siitä suoraan kuljettajan päälakeen. Mukaan tullut lippalakki kuitenkin pelastaa tilanteen.Hetken ajettuani päätän veivata molemmat etusivulasit alas, ja vanhasta tottumuksesta työnnän vasemman käteni rennosti ulos ikkunasta. Silloin tällöin ohjaan kämmenellä ilmavirtaa kattoluukusta sisään.Vanha kolmostie tuo mukavia muistoja nuoruuden lomareissuilta, kun ylitän Sääksmäen sillan ja käännyn sen kahvilan pihaan ottamaan muutaman valokuvan. Samalla muistuu mieleen, miten auton pysäköinti varjoon oli tärkeää. Muuten istuimme loppumatkan entistä kuumemmassa autossa!Jatkan matkaa. Aurinko porottaa, joten käännän puhalluksen kolmoselle ja suuttimet puhaltamaan naamaa kohti. Tämän enempää ei oloa voi enää helpottaa. Matkavauhti asettuu luontevasti 80 km/h -tasolle, enkä edes haaveile moottoritielle siirtymisestä. Sujuu se matka näinkin. Onhan metsän ympäröimä vanha valtatie myös viileämpi kuin paahteinen moottoritie, jossa puiden muodostamia varjoja ei ole lainkaan.Ilmavirran pyörre humisee korvissa, ja lopulta on pakko nostaa sivulasit ylös. Saavuttuani viimein Helsinkiin huomaan, että vaikka matka kesti normaalia kauemmin, se herätti myös iloisia takautumia. Onneksi tällaisia aikakoneita on vielä liikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 4 – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 7.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 2 – ”sisätilan yleisilme erittäin hyvä” 4.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 1 – katsaus aitouteen ja konehuoneeseen 27.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja takakelkkaan kaikki uusiksi 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! Kommentit (4) Tuon ajan Mersuissa on poikkeuksellisen tehokas raitisilmatuuletus etenkin keskisuuttimista, kunhan vain ilman suuntauksen säätöpyörä on käännetty oikeaan raitisilma-asentoon. Kun autossa on lisäksi kattoluukku, ilmanvirtauksen pitäisi olla riittävä puhaltimen 2-3 asennossa ilman ikkunoiden avaamista. Ilmastointia alkaa kaivata vasta ulkolämpötilan lähestyessä plus 30 astetta. On kokemusta 313 000 km W 201 190 E 2.6 -mallista ja Saksassa 10 000 km W 124 300 D-mallista. Hei! Onko tuossa autossa ”tilt/slide -kattoluukku, onko sähkötoiminen vai mekaaninen? Mersun mekaanisessa, käsin veivattavassa kattoluukussa on muistaakseni vain slide-toiminto siten, että luukun saa kokonaan auki, mutta ei takaosaa nostamalla tilt-asentoon. Jos Mersussa on sähkötoiminen tilt/slide-tyyppinen sähkötoiminen kattoluukku, jo pelkkä tilt-asento, kattoluukku viistosti sen takaosa auki antaa tosi tehokkaan tuuletuksen, kunhan vain lämppärin ilmansuuntaus on raitisilma-asennossa. Kattoluukun tilt-asennossa aurinko ei porota autoon sisään, mutta ilmanvaihto tehostuu huomattavasti ja ilmanvirtauksen aiheuttama ajomelu pysyy siedettävänä 100 km/h saakka, jopa 120 km/h menettelee. Moi Timo! On totta, että Mersussa on sentään tehokas ilmanvaihto kun yhdistää tehokkaan raitisilmatuuletuksen ja kattoluukun tuuletusasennon. Tosiasia on kuitenkin se, että jo reilun 20 asteen lämpötilassa autosta tulee melko kuuma koppi, kun aurinko porottaa auton sisälle. Tällä puolestaan voi olla hyvinkin nopeasti vaikutus ajovireyteen, ja etenkin takapenkillä lapsilla voi olla epämukavat oltavat kuumassa autossa. Ei toki kyse ole mistään ylitsepääsemättömästä, mutta tarkoitus on juttusarjassa kohdella ja arvioida Mersua käyttöautoina kuten kaikkia muitakin juttusarjan autoja, ja kyllä ilmastoinnin puute on iso miinus jo selvästi alle 30 asteen lämpötiloissakin. / E Totta kai ilmastointi on hyvä paitsi mukavuuden, myös turvallisuuden kannalta. Siinä on eroa, kun perheen toinen auto on ilmastoitu ja toinen (W201 190 E 2.6 ilman ilmastointia). Ilmastoidulla autolla on mukavampi ajaa. Lisäksi ilmastointi on hyödyllinen huurteenpoistossa. Halusin kuitenkin todeta, että ilman ilmastointilaitteista olevista automalleista Mersun W 124 (S 124) ja W201 ovat tuuletukseltaan parhaita useimpiin muihin ilmastoimattomiin aikalaismalleihin verrattuna, etenkin tilt/slide-kattoluukulla varustettuna. Tästä on meikäläisellä runsaasti myös matkustajien kommentteja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?