19.4.2024

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon!

Kuva Manu Tuppurainen

Canyonin uutuussähköpyörä Grizl:On CF Trail on tehty työmatkapyöräilyn lisäksi myös kovaan ja vauhdikkaaseen ajoon.

Moottori-lehden käyttötestissä oleva saksalaisvalmistajan Canyon-merkkinen gravel-pyörä on tarkoitettu urheilulliseen ajoon ja työmatkaankin. Työmatkatkin sillä taittuvat erinomaisesti, valmistaja itse luonnehtii pyörää erinomaisen työmatkapyörän lisäksi myös monipuoliseksi pyöräksi maastoseikkailuihin.

Maastoseikkailut Canyonilla on vielä kokematta. Mutta sen sijaan pyörällä on takana jo vauhdikkaita lenkkejä pitkin merenrantaa kunnonkohotusmielessä. 

Canyonilla taittuu vauhdikkaat lenkitkin erinomaisesti, vaikkakaan sen ajoasento ei ole niin aggressiivinen kuin esimerkiksi Grizl-mallin luomuversiossa. Canyonin monipuolisuus ja urheilullisuus nimenomaan korostuvat silloin kun pyörällä suuntaa vauhtilenkille. 

Grizl:On-sähköpyörän ajoasento on myös leppoisampi ja sitä kautta mukavampi sellaiselle kuskille, joka ei ole tottunut ajamaan tiukassa paketissa, siihenkin tottuminen vaatii keholta harjoitusta.

Sähköpyörien enimmäisnopeus sähköavustettuna on rajoitettu Suomessa 25 kilometriin tunnissa. Canyonin saa helposti rajalle ja siitä ylikin, pyörä on todella helppo ja kevyt ajaa. 

Mutta se on helppo ajaa myös niin sanotusti rajoitinta vasten, pyörä ei muutu kovin paljoa raskaammaksi.

Canyonin sähköavutuksen säätö vaatii aluksi hieman totuttelua, sillä rungon vaakaputken paneelissa avustuksen säätöön on vain yksi painike. Yksi painallus painikkeesta muuttaa avustuksen isommalle ja pitkä painallus pudottaa sitä pienemmälle. Toki avustustason tuntee polkiessa, mutta vain värikoodi ilmaisee sen muuten, paneelissa ei ole mitään näyttöä, jossa avustuksen taso lukisi tekstinä. 

Canyonissa on samat avustustasot kuin Boschin moottoreissa yleensäkin. Turbo (punainen), Sprint (violetti), Tour (turkoosi) ja Eco (vihreä). Moottorin maksimivääntö Canyonissa on 55 newtonmetriä.

Pyörään saa paritettua myös älypuhelimen sekä Boschin applikaation, joka toimii myös ajotietokoneena. Älypuhelin kannattaa ehdottomasti pariliittää pyörän kanssa, sillä applikaation kautta toimii myös pyörän varkaudenesto. Pyörään saa hälytyksen päälle ja pyörän voi myös lukita applikaation avulla – pyörän ajojärjestelmä tehdään käyttökelvottomaksi applikaatiolla eli pyörää ei voi käyttää kukaan muu kuin se henkilö tai henkilöt, kenelle pyörään on annettu käyttöoikeus applikaatiossa. Älypuhelin toimii siis pyörän avaimena.

Tämä on erinomainen toiminto esimerkiksi silloin, jos pitkällä lenkillä poikkeaa vaikka kahville tai syömään. 

Pitkillä lenkeillä Canyon toimii myös erinomaisesti, varsinkin ajoasennon puolesta. Sillä pystyy ajamaan pitkään, ilman, että kädet tai muut paikat kehossa puutuvat. Fizik Argo Terra X -satula toimii erinomaisesti allekirjoittaneen takalistolle ja pyörän stemmi, eli ohjainkannatin tuntuu myös olevan sopivan mittainen. 

Akun kesto pyörässä on myös hyvä. Aiemmin Moottorin käyttötestissä on todettu, että vaikka Canyonin akku on vain 400 wattitunnin kokoinen, sen riittävyys vaikuttaa hyvältä. Nyt se on pitkillä ja vauhdikkailla lenkeillä myös todistettu, käyttäen sähköavustusta maltillisesti eli ajamalla Sprint- tai Tour-tasoilla, Canyonin akun kesto riittää jopa sataan kilometriin viileässäkin kelissä.

Canyon toimii kuntoa kehittävillä pitkillä lenkeillä erinomaisen hyvin. Kymmenien kilometrien mittaiset siivut taittuvat sillä mukavasti ja rattoisasti – ja koska kysymyksessä on sähköpyörä, sähköavustus auttaa siinä, että tasasykkeinen peruskuntoa kehittävä peruskuntolenkki on pysyy laadukkaana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat