19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Canyonin uutuussähköpyörä Grizl:On CF Trail on tehty työmatkapyöräilyn lisäksi myös kovaan ja vauhdikkaaseen ajoon. Moottori-lehden käyttötestissä oleva saksalaisvalmistajan Canyon-merkkinen gravel-pyörä on tarkoitettu urheilulliseen ajoon ja työmatkaankin. Työmatkatkin sillä taittuvat erinomaisesti, valmistaja itse luonnehtii pyörää erinomaisen työmatkapyörän lisäksi myös monipuoliseksi pyöräksi maastoseikkailuihin.Maastoseikkailut Canyonilla on vielä kokematta. Mutta sen sijaan pyörällä on takana jo vauhdikkaita lenkkejä pitkin merenrantaa kunnonkohotusmielessä. Canyonilla taittuu vauhdikkaat lenkitkin erinomaisesti, vaikkakaan sen ajoasento ei ole niin aggressiivinen kuin esimerkiksi Grizl-mallin luomuversiossa. Canyonin monipuolisuus ja urheilullisuus nimenomaan korostuvat silloin kun pyörällä suuntaa vauhtilenkille. Grizl:On-sähköpyörän ajoasento on myös leppoisampi ja sitä kautta mukavampi sellaiselle kuskille, joka ei ole tottunut ajamaan tiukassa paketissa, siihenkin tottuminen vaatii keholta harjoitusta.Sähköpyörien enimmäisnopeus sähköavustettuna on rajoitettu Suomessa 25 kilometriin tunnissa. Canyonin saa helposti rajalle ja siitä ylikin, pyörä on todella helppo ja kevyt ajaa. Mutta se on helppo ajaa myös niin sanotusti rajoitinta vasten, pyörä ei muutu kovin paljoa raskaammaksi. Canyonin sähköavutuksen säätö vaatii aluksi hieman totuttelua, sillä rungon vaakaputken paneelissa avustuksen säätöön on vain yksi painike. Yksi painallus painikkeesta muuttaa avustuksen isommalle ja pitkä painallus pudottaa sitä pienemmälle. Toki avustustason tuntee polkiessa, mutta vain värikoodi ilmaisee sen muuten, paneelissa ei ole mitään näyttöä, jossa avustuksen taso lukisi tekstinä. Canyonissa on samat avustustasot kuin Boschin moottoreissa yleensäkin. Turbo (punainen), Sprint (violetti), Tour (turkoosi) ja Eco (vihreä). Moottorin maksimivääntö Canyonissa on 55 newtonmetriä.Pyörään saa paritettua myös älypuhelimen sekä Boschin applikaation, joka toimii myös ajotietokoneena. Älypuhelin kannattaa ehdottomasti pariliittää pyörän kanssa, sillä applikaation kautta toimii myös pyörän varkaudenesto. Pyörään saa hälytyksen päälle ja pyörän voi myös lukita applikaation avulla – pyörän ajojärjestelmä tehdään käyttökelvottomaksi applikaatiolla eli pyörää ei voi käyttää kukaan muu kuin se henkilö tai henkilöt, kenelle pyörään on annettu käyttöoikeus applikaatiossa. Älypuhelin toimii siis pyörän avaimena.Tämä on erinomainen toiminto esimerkiksi silloin, jos pitkällä lenkillä poikkeaa vaikka kahville tai syömään. Pitkillä lenkeillä Canyon toimii myös erinomaisesti, varsinkin ajoasennon puolesta. Sillä pystyy ajamaan pitkään, ilman, että kädet tai muut paikat kehossa puutuvat. Fizik Argo Terra X -satula toimii erinomaisesti allekirjoittaneen takalistolle ja pyörän stemmi, eli ohjainkannatin tuntuu myös olevan sopivan mittainen. Akun kesto pyörässä on myös hyvä. Aiemmin Moottorin käyttötestissä on todettu, että vaikka Canyonin akku on vain 400 wattitunnin kokoinen, sen riittävyys vaikuttaa hyvältä. Nyt se on pitkillä ja vauhdikkailla lenkeillä myös todistettu, käyttäen sähköavustusta maltillisesti eli ajamalla Sprint- tai Tour-tasoilla, Canyonin akun kesto riittää jopa sataan kilometriin viileässäkin kelissä.Canyon toimii kuntoa kehittävillä pitkillä lenkeillä erinomaisen hyvin. Kymmenien kilometrien mittaiset siivut taittuvat sillä mukavasti ja rattoisasti – ja koska kysymyksessä on sähköpyörä, sähköavustus auttaa siinä, että tasasykkeinen peruskuntoa kehittävä peruskuntolenkki on pysyy laadukkaana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 31.1.2025 Sähköpyörät Uusien sähköpyörien lanseerauksia himmaillaan – ja julkistetaan sitten kun varastot tyhjenevät vanhoista pyöristä 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster