6.1.2023 Ajoneuvot Kokemuksia koeajoista: Vannoutunut luomuliikunnan kannattaja löysi sähköpyöristä kokonaan uuden maailman Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori on julkaissut sähköavusteisten polkupyörien koeajoja viime syksystä alkaen. Vannoutuneena luomuliikunnan kannattajana minä ja monet muut kaltaiseni olemme sortuneet siihen, että olemme pitäneet sähköpyöriä turhuuksina – ei polkupyörä tarvitse moottoria, kun ihmiskehokin sitä pystyy liikuttamaan, on ollut ajatus.Monet asiat on helppo tuomita, jos niistä ei ole tarpeeksi tietoa. Allekirjoittanut myöntää, että näin on tullut joskus ajateltua.Kun sähköpyörien maailmaan alkoi vähitellen kuitenkin tutustua, siitä aukesi kokonaan uusi maailma, kirjaimellisesti.Hyvin pian löysin useita syitä, minkä vuoksi sähköpyörä on hyvä asia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaita kuivana töihinEnsimmäinen positiivinen asia sähköpyöräilyssä on se, että ihmiskeho on luotu liikkumaan ja sähköpyörät ovat kannustaneet monia sellaisia ihmisiä, ketkä ovat aiemmin vihanneet liikuntaa, pyöräilemään. Kun sähköpyörällä ajaa, enää ei ole sitä ikuista vastatuulta eikä niitä jatkuva ylämäkiä, sillä sähköpyörä antaa juuri mukavasti avustusta näissä pyöräilyyn mielletyissä ikävissä tilanteissa.Vaikka sähköpyörässä avustusta voi säätää, silti sillä pyöräily on liikuntaa – sinä itse nimenomaan säädät sähköpyörällä sen, kuinka paljon haluat sen liikuntaa olevan. Hienoa, kun monet ihmiset ovat löytäneet liikunnan elämäänsä sähköpyörien kautta.Sähköpyörällä on myös mahdollista ajaa paita kuivana töihin halutessaan. Ympäristön kannalta tietysti hieno asia, jos joku vaihtaa työmatkan pyörään henkilöauton sijaan.Tasalaatuisempaa treeniäKolmas hyvä asia sähköpyörissä on konkretisoitunut minulle ihan puhtaasti oman fysiikan ja kuntoni kautta. Väitän, että sähköpyörien ansiosta peruskuntoni on parantunut.Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että sähköpyöräilyn avulla peruskuntoa kehittävät peruskuntotreenit pysyvät paremmin niille optimaalisella syketasolla. Peruskuntotreeneistä tulee tasalaatuisempia sähköpyörällä kun sähkömoottorin avustuksen avulla pystyy karsimaan treenin laadun kannalta vahingolliset sykepiikit pois. Hyvänä esimerkkinä toimii syksyn aikana ajamani maastolenkit, syke kolmen tunnin treenin aikana nakutettuna 130 ja 150 lyönnin välissä. Voiko tasalaatuisempaa treeniä enää olla!Toinen asia, miksi sähköpyöräily tukee erinomaisesti peruskuntotreeniä on se, että sähköavustuksen ansiosta jaksaa tehdä pidempiä treenejä. Kahden kolmen tunnin pitkät tasalaatuiset treenit ovat herkkua peruskunnolle.Siihen havaintoon, että peruskuntoni on parantunut syksyn aikana tulin spinning-tunnilla, jossa pääsin syketasoissani korkeammalle kuin koskaan aikaisemmin – vaikka myös ikää on tullut lisää ja maksimisyke myös laskee iän myötä luonnostaan.Kun aiemmin 176 lyönnin maksimisyke oli spinningtunnilla tiukassa, nyt 184 lyönnin maksimisyke ei tuntunut missään ja siihen pääsi leikiten. Tein johtopäätöksen, että kun peruskuntoalueeni on kasvanut, se on työntänyt muita sykealueita eteenpäin ja siksi maksimisykkeeni on noussut. Olen myös huomannut, että vauhtikestävyystason harjoitukset ovat olleet syksyn aikana huomattavasti helpompia kuin aiemmin ja tämäkin kertoo kunnon kehityksestä.Erikoista tässä on myös se, että vaikka olen treenannut kestävyysurheilua, juoksua, uintia ja pyöräilyä vuosikausia tavoitteellisestikin, en ole aiemmin huomannut kunnossani näin nopeasti tapahtuvaa kehitystä.Sähköpyöräily myös tutkitusti kehittävääTämä kaikki kertoo puhtaasti siis siitä, että peruskuntoalueeni on kehittynyt ja kasvanut huimasti sähköpyöräilyn myötä. Näitä johtopäätöksiä olin tehnyt pitkin syksyä, ja yllättyksekseni huomasin, että myös entinen endurokuski Kimmo Hurri on tullut samaan johtopäätökseen. Hurri sanoo Tekniikan maailman ja Vauhdin maailman haastattelussa, että jos sähköpyöriä olisi ollut saatavilla silloin, kun hän treenasi peruskuntoaan enduroa varten, ei hän olisi peruskuntoharjoituksia muulla kuin sähköpyörällä tehnytkään.Sähköpyöräily on myös tutkitusti terveellistä ja näitä havaintoja on tehty myös esimerkiksi Yhdysvalloissa Brigham Young University -yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Sähköpyörä auttoi tutkimusjoukkoa pitämään sykkeensä aerobista kestävyyttä kehittävällä matalalla sykealueella helpommin kuin tavallisella pyörällä, jolloin on odotettavissa, että ihminen jaksaa liikkua pidempään ja tehokkaammin kuin anaerobista kestävyyttä kehittävällä sykealueella.Kun treeni on tasalaatuisempaa ja siitä palautuu nopeammin – jolloin seuraavan treenin tekeminen on mahdollista nopeammin, voidaan jopa kysyä, että onko sähköpyörä jopa parempi kuin tavallinen polkupyörä?Oli miten oli, pyöräily kaikin tavoin on terveellistä. Pyöräily ei rasita niveliä samalla tavalla kuin esimerkiksi juoksu, pyöräily lisää joka tapauksessa aerobista kestävyyttä, kehittää lihaksistoa ja luustoa. Mikä parasta, pyöräily voi tehostaa myös ajankäyttöä, kun työmatkan voi sujauttaa kätevästi pyöräillen eikä ja työpäivän jälkeen voi keskittyä muihin asioihin, kun päivän liikunnat on jo hoidettu.Teksti: Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköpyörän koeajo: Canyon Pathlite:ON 8 SUV – Väkevä trekking-pyörä myös mukavaan työmatka-ajoon Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama FE12 – Silkkaa hauskuutta talvikelissä Sähköpyörän koeajo: Helkama FSE12 – Tuntematon täysjousto maastoiloitteluun Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Himo C26 – Himottavan edullinen sähköpyörä Sähköpyörän koeajo: Himo C30S – Edullinen sporttipyörä työmatka-ajoon Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Pitkää siivua Helkama e-jopolla! Kokemuksia koeajoista: Sähköpyörien kehitys on vasta alussa – mitä kaikkea näemmekään vielä tulevaisuudessa Sähköpyörän koeajo: KTM Machina Kapoho 7973 – Itävallasta kajahtaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 14.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: ensimmäisen sukupolven Kia Sportage alennusvaihteistolla, lumiauravalmiudella ja Mazdan tekniikalla 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan