20.9.2020 Ajoneuvot Tekniikan Maailman talvirengastesti: tuttu kärkikaksikko ja harvinaisen huono nastarengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tänä vuonna Tekniikan Maailman talvirengastestin renkaista enemmistö oli kitkarenkaita. Kärkikaksikko on jo tuttua kauraa, sillä Continentalin ja Michelinin nastarenkaat veivät voiton tasapistein. Kitkarenkaiden ykköseksi nousi Nokia. Kiinalainen Sunny -nastarengas sen sijaan toi oman mausteen vertailuun huonoudellaan. Tekniikan Maailman tuoreessa talvirengastestissä (TM 17/2020) oli mukana seitsemäntoista osanottajaa. Näistä enemmistö, 11 vaihtoehtoa oli kitkarenkaita, eli nastarenkaita oli kuusi.Lehden mukaan kitkarenkaiden suuri edustus johtuu nastarenkaiden eräänlaisesta välivuodesta ja mainitsee joidenkin merkkien markkinoinnin keskeytyneen, ja joillain olleen saatavuusongelmia. Tekniikan Maailman testaamista renkaista puuttuu muun muassa Pirellin uusi nastarengas, Ice Zero 2.Renkaat testattiin koossa 205/55 R16, ja Moottorin nastarengastesti tehtiin tuumaa isommille vaihtoehdoille. Tulokset eivät ole siis suoraan verrattavissa keskenään.Julkaisu mainitsee myös testin halvimman renkaan, Sunnyn tuloksen olleen lähes historiallinen. ’’Harvinaisen matalaa pistekeskiarvoa 6,3 on vaikea saavuttaa, erityisesti kun luulisi nastoista olevan edes jonkinlaista apua jääkelillä’’, vertailussa todetaan. Sunny jäikin tuloksissa jääpidoltaan jokaisen kitkarenkaankin taakse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talvirengastestissä mukana olleet renkaat NASTARENKAAT Bridgestone Noranza 001 Continental IceContact 3 Hankook Winter I Pike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Sunny Winter Grip SN3860 KITKARENKAAT Bridgestone Blizzak Ice Continental ContiVikingContact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Hankook Winter I Cept IZ2 Michelin X-Ice Snow Nexen Winguard Ice Plus WH43 Nokian Hakkapeliitta R3 Petlas Glacier W661 Pirelli Ice Zero FR Sava Eskimo Ice Toyo Observe GSI-6 HP Continental ja Michelin kärjessäParhaat pisteet vertailussa saivat Continental IceContact 3 ja Michelin X-Ice North 4. Molemmat renkaat saivat täydet viisi tähteä ja 8.9 pistettä kymmenestä. Continental sai kehuja pidosta jäällä ja lumella ja tasapainoisesta kokonaisuudesta, huonoa renkaasta ei enää löydetty. Michelinin vahvuuksiksi todettiin pito ja ajettavuus jäällä ja suuntavakaus, heikko lenkki oli puolestaan renkaan pito märällä.Kolmannen sijan vertailussa nappasi pistein 8,6 Nokian Hakkapeliitta 9, jonka vahvuuksia olivat pito jäällä, sekä ajettavuus kaikissa talviolosuhteissa. Heikkoa puolestaan oli ajettavuus kuivalla asfaltilla.Nokian kitkakunkkuVertailun parhaaksi kitkarenkaaksi selviytyi Nokian Hakkapeliitta R3. Pisteitä rengas keräsi 8,3. Kitkakuninkaan hyviä puolia olivat ajettavuus kaikissa keleissä ja vierinvastus, huonoa renkaasta ei löydetty.Toiseksi paras kitkarengas oli Continental ContiVikingContact 7 pistein 8,1. Heti perään sijoittui Michelin X-Ice Snow, jonka tulos oli vain 0,1 pistettä Continentalia huonompi. Kitka-Continentalin hyviä puolia olivat pito ja ajettavuus jäällä ja lumella, mutta ajettavuus kuivalla sai moitteita. Michelinin hyvää-sarakkeeseen päätyi pito lumella ja jäällä, sekä rauhallinen ajokäytös kaikissa olosuhteissa. Huonoa oli jarrutuspito asfaltilla.Teksti: Moottori Lähde: Tekniikan Maailma 17/2020Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle