21.7.2019

Tavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön

Toyota kuuauto Kuu JAXA

Toyotan mallistossa aikoinaan nähty varustetaso Linea Luna saa hiukan erilaisen paluun, sillä Japanin avaruusvirasto haluaa japanilaisen kuuauton tositoimiin 2030-luvulla.

Japanin avaruusvirasto JAXA ja Toyota ovat päässeet sopimukseen yhteistyöstä. Yhdessä kaverukset aikovat tutkia, miten mahdollista olisi valmistaa sähkötekniikkaan perustuva kuuauto.

Kuussa on viime vuosina ollut merkittävän hiljaista pysäköintirintamalla, sillä NASA:n ikonisen kuumönkijän parkkikiekossa lukee edelleen pysäköintiaikana 1972. JAXA ja Toyota ovat kuitenkin yhtä mieltä, että mikäli Kuuhun mielitään jälleen, kannattaa kulkupelin suunnittelu aloittaa ajoissa.

Toyota kuuauto Kuu JAXA

Toyotan visioissa uusi kuumönkijä on kuusirenkainen. Kuussa käytettävän energian rajallisuuden vuoksi uusi auto perustuisi alkuperäisen Kuumönkijän tavoin sähkötekniikkaan. Toyota aikoo kuitenkin höystää suoranaista akkutekniikkaa vielä polttokennolla, sillä autolle toivotaan yli 10 000 kilometrin toimintamatkaa. Toyota puolestaan toivoo suuria voimalinjan polttokennopuolelta. Ajoneuvo on varustettu myös autonomisen ajamisen toiminnoin ja se on suunniteltu kestämään Kuun äärimmäiset lämpötilat ja tyhjiöt sekä Kuun maastonmuodot.

Toyota kuuauto Kuu JAXA

Toyotan ja JAXA:n uusi kuuauto on suunniteltu paineistetuksi, joten autossa voisi hengailla ilman avaruuspukua. Pituutta ajoneuvolla on kuusi metriä, leveyttä 5,2 metriä ja korkeutta 3,8 metriä. 13 neliömetrin sisätilat on suunniteltu kahdelle, mutta hätätilanteessa auto kykenisi tarjoamaan suojaa jopa neljälle avaruusseikkailijalle. Japanilaisinstituutiot aloittivat paineistetun kuumönkijän tutkimushankkeen toukokuussa 2018, sillä molemmat arvioivat, että juuri paineistetut kuuautot tulevat olemaan Kuun jatkotutkimuksissa kriittisessä asemassa. Luonnollisesti Kuussa hankittua tietotaitoa halutaan hyödyntää myös mahdollisten Mars-hankkeiden kanssa.

– Se, että Toyota on mukanamme kansainvälisen avaruustutkimuksen haasteessa vahvistaa luottamustamme. Miehitetyt mönkijät paineistetuilla matkustamoilla ovat elementti, joilla tulee olemaan tärkeä rooli täysiverisessä tutkimuksessa ja Kuun pinnan käytössä, lausahti JAXA:n pääjohtaja Hiroshi Yamakawa.

Toyota kuuauto Kuu JAXA

– Autoteollisuus on pitkään tehnyt bisnestä lähinnä "kotikaupungin" ja "kotimaan" konsepteilla. Tästä eteenpäin maailmanlaajuisiin ympäristöhaasteisiin vastatessa "kotiplaneetan", josta me kaikki olemme kotoisin, käsite tulee olemaan erittäin tärkeä, sanaili puolestaan Toyotan vinkeä pääjohtaja Akio Toyoda.

Aivan ensi vuoden automallistosta kuumönkijää on turha etsiä, sillä JAXA toivoo saattavansa auton avaruuteen aikaisintaan 2029, varsinaisen tutkimustoiminnan käynnistyessä kunnolla 2030-luvulla.

Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat