8.10.2018

Triumph Street Scrambler – lisää suorituskykyä ja ajettavuutta

Triumph Street Scrambler

Triumphin 900-kuutioisen Street Scramblerin jousitusta ja jarruja parannetaan. Lisäksi moottori saa kymmenen lisähevosvoimaa.  

Triumph Street Scrambler esiteltiin kaudeksi 2017. Nyt retrohenkinen keskiluokan pyörä kokee ensimmäiset uudistuksensa. Ulkonäkö henkii edelleen tuttua scrambler-henkeä yläkautta vedettyine tuplaäänenvaimentimineen ja retrohenkisine ulkonäköineen. Uudistuksia tulee tekniikkaan käytännössä joka osa-alueelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäteho sittenkin tarpeen

Street Scramblerin ensiesittelyssä Triumph painotti vahvan väännön merkitystä ja matalan 55 hevosvoiman huipputehon kerrottiin olleen harkittu ratkaisu, sillä scrambler-henkistä pyörää ajetaan väännöllä eikä korkeampaa huipputehoa tarvittaisi.

Nyt ääni on muuttunut kellossa ja kaudeksi 2019 Street Scrambler saa 10 lisähevosvoimaa huipputehon noustessa 65 hevosvoimaan. Samalla moottorin maksimikierroslukua nostetaan 500 kierroksella.

Triumph Street Scrambler

Moottorin pyöriviä massoja on kevennetty, mikä parantaa kierrosherkkyyttä. Vääntömomentin maksimilukema 80 newtonmetriä pysyy entisellään, samoin matala 3200 kierroksen pyörimisnopeus jolla se saavutetaan.

Moottorin teho on mahdollista rajoittaa A2-korttiluokan edellyttämään 35 kilowattiin.

Triumph Street Scrambler

Lisää jarrutehoa ja paremmat ajo-ominaisuudet

Etujousitusta parannetaan Kayaban laadukkaammilla teleskoopeilla, joiden luvataan parantavan ajettavuutta ja lisäävän ajomukavuutta. Etujousituksessa ei ole säätöjä, takana voi säätää jousen esijännitystä. Sekä edessä että takana on käytössä katupyörämäinen 120 millin joustomatka.

Jarruvarustuskin kokee päivityksen, kun etupäähän vaihdetaan Brembon valmistama nelimäntäinen jarrusatula yhdistettynä 310-milliseen jarrulevyyn.

Sähköisen ride-by-wire -kaasun yhteyteen tulee kaksi ajotilaa: Road ja sadekelille tarkoitettu Rain. Sekä lukkiutumattomat jarrut että luistonesto ovat pois kytkettävissä napin painalluksella. Takana on nyt led-valo ja vakiovarustukseen kuuluvat sekä ajonestojärjestelmä että USB-latausliitin.

Triumph Street Scrambler

Scrambler-piirteet säilyvät

Scrambler-henkiseen ajoasentoon kuuluvat leveä ohjaustanko, eteen sijoitetut jalkatapit ja pysty ajosento kuuluvat edelleen asiaan, samoin matala 790 millin istuinkorkeus. Alla pyörivät Metzeler Tourance -renkaat, jotka kuvioinnillaan sopivat sekäsoralle että kestopäällysteelle.

Tarjolla on kolme värivaihtoehtoa: valkoinen, punainen ja khaki. Huoltoväli on pitkä 16 000 kilometriä, mikä yhdessä hyvän polttoainetalouden kanssa (ilmoitettu keskikulutus 4,1 litraa) pitää käyttökulut kurissa.

Käytännössä samat tekniset uudistukset tulevat kaudelle 2019 myös saman tekniikan jakavaan katumalli Triumph Street Twiniin.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat