Etusivu TyyppiviatBMW 1-sarja -tyyppiviat BMW 1-sarja -tyyppiviat BMW 1-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Takavalon kiinnike. 1-sarja (F52) ja X1 (F48, F49). Kiinnike saattaa haljeta. Tarkistus ja tarvittaessa vaihto. 87 autoa. Traficomcom 25.01.2019. 1-sarja 3-ovinen sähköinen istuimen säätö muistilla: on mahdollista, että lukitus ei toimi kunnolla, ADAC 3/2018. Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen, Traficom 2017. Sähkötoimisen ohjaustehostimen mahdollinen häiriö (tuotannossa 18.07.11–09.06.2016), ADAC 2016. 6-syl.bensiinimoottorit: venttiilien ajoituksen ja nousun säätöyksikön (VANOS) kiinnitysruuvit voivat murtua. Moottorivian merkkivalo syttyy ja/tai moottori kytkeytyy hätäohjelmalle, pitemmässä ajossa moottorivaurio mahdollinen, mikäli kuski ei noteeraa merkkivaloa, ADAC 2014. Jarrutehostimen alipainepumppu, jarrutehostin oikuttelee, suurempi poljinvoima jarrutuksessa, tietyt moottorityypit, tuotannossa kesäkuu 2012–elokuu 2013, ADAC 2013. Diesel: polttoainesuotimen kontaktihäiriö, vian ilmetessä lämmitys ei toimi kunnolla, voi aiheuttaa myös akun tyhjentymisen ja tulipalovaaran moottoritilassa, ADAC 2013. Sytytyspuolavikoja, ADAC 2013. Jarrutehostimen mahdollinen häiriö, alipainevuodon vuoksi kuuluu sihisevä ääni ja/tai jarrutehostimen toiminta heikkenee ja jarrutukseen tarvittava poljinvoima kasvaa, VOSA 2006, KBA 2013. Jarrujen alipainepumppu, jarrutehostin oikuttelee, suurempi poljinvoima jarrutuksessa, ADAC 2013, KBA 2013. Polttoaineensuodattimen lämmitin (E-sarja), Traficom 2011. Polttoaineensuodattimen lämmitin: E82, E87. BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen dieselpolttoainesuodattimen lämmittimessä saattaa ilmetä oikosulku. Lyhyellä aikavälillä akun varaus voi pienentyä, jonka seurauksena moottori ei välttämättä käynnisty. Yksittäisissä tapauksissa polttoainesuodattimen lämmitin saattaa ylikuumentua. BMW vaihtaa autoihin polttoainesuodattimen lämmittimen. Työn kesto on noin kaksi tuntia ja toimenpide on asiakkaille maksuton. Ohjausvaihde (F20), Ohjausvaihteen vaihto, Traficom 2011 (kampanja valmistunut). Led-takavalot oikuttelevat valaisimeen kertyneen kosteuden takia, valaisimen tiivistystä parannetaan (Coupé ja Cabrio), ADAC 2010. Turvatyynyn johtosarja, korjaus Traficom 2009, kampanja valmistunut 2010. Sivuturvatyyny ja turvavyön esikiristin eivät toimi tarkoitetulla tavalla, mahdollisesti eivät laukea kolarissa, johtosarjan tarkistus ja tarvittaessa korjaus, VOSA 2009. Ruiskutussuuttimien kiinnike voi murtua (118d), ADAC 2007. Virheellinen laturin kiinnitysruuvi (118d, 120d viistoperä). Ruuvin löystyessä apulaitteiden käyttöhihna löystyy ja vesipumppu ei toimi, mikä aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen ja pahimmassa tapauksessa moottorivaurion, ADAC 2006. Polttonestepumppu, virheellisen nikkelipinnoitteen vuoksi polttonesteeseen voi päästä hiukkasia, jolloin moottori voi pysähtyä, KBA 2105. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Valvontajärjestelmä (OBD) (2017) Ei merkittäviä vikakohteita (2016, 2015, 2014), Traficom. Käyttöjarru (2013, 2012, 2011, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom. Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011), Traficom. Valmistajan kilpi (2013), Traficom. Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011), Traficom. Etuakselisto (2012, 2010), Traficom. Taka-akselisto (2011, 2010), Traficom. Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2009), Traficom. Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2006, 2005), Traficom. Raidetangonpäät kuluneet vanhimmissa yksilöissä, (urheilullinen ajotapa), Saksa. Vikojen määrä vähäinen, urheilullisen ajotavan huomioon ottaen, Saksa. Iskunvaimentimien pohjaanlyöntikumit Vanhimpien vuosimallien jarruletkut haperot, Saksa. Jarrulevyt kuluneet yli kuusivuotiaissa (urheilullinen ajotapa), Saksa. Pysäköintijarrun teho heikko, Saksa. Vaihteiston öljyvuotoja, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Uudemmassa vuonna 2011 esitellyssä F-mallisarjassa on hyvin vähän tielle jättäviä vikoja. Sytytyspuola rikki (2007–2012). Nokka-akselin säätöjärjestelmä/tunnistin rikki (2007–2011). Jakoketju hypännyt (bensiini 2010 asti). Polttonestepumppu rikki (2008–2010). Moottorivaurioita (2007–2010). Moottoriohjauksessa sähkövikoja (2009 asti). Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2008–2009). Suihkutusjärjestelmän suihkutussuuttimissa vikaa (bensiini 2007–2008). Jäähdytysnesteen lämpömittarissa tai merkkivalossa vika (2007–2008). Käyttäjien ilmoittamia vikoja BMW 1-sarja F20 2011-2019 Uudesta F-sarjan mallista hyvin vähän vikailmoituksia, AB, ADAC. Jarrutehostimen alipainepumpun voitelu voi pettää, jolloin jarrutehostin voi lakata toimimasta, takaisinkutsu ensimmäisen erän F-sarjan BMW 1- ja 2-malleihin, AB. 1-sarja 3-ovinen, sähköinen istuimen säätö muistilla: On mahdollista, että lukitus ei toimi kunnolla. valm.aika: 26.06 – 20.07.2017. Takaisinkutsu. Bensiinimalleissa polttonesteen ruiskutuspumpun vikoja. Sähkötoiminen ohjaustehostin voi lakkoilla. Takaluukku voi ruostua. 116i-moottorin jakopään ketju voi hypätä yli ja aiheuttaa moottorivaurion. Parannetun kiristimen pitäisi tuoda apua ongelmaan. Vikailmoitukset koskevat pääasiassa aikaisempaa mallia, AB. Myös dieselmoottoreissa on ollut jakoketjuvikoja, AB. Jakoketjun vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, vähintään 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. Traficom Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.