BMW 2-sarja -tyyppiviat

BMW 2-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
BMW M235i Gran Coupé

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Etupyörän navat, ADAC 06/2018.
  • 2-sarja (F46), X1 (F48) valm.aika: 24.04. – 01.05.2018. Muutamat alihankkijan toimittamat etupyörän navat saattavat ei 2018 olla spesifikaation mukaiset ja niissä saattaa esiintyä murtumia ja tämän seurauksena pyörän tuenta pettää. Huolto tarkastaa kyseisten osien kunnon ja tarvittaessa vaihtaa nämä. Tarkastus kestää 30 min ja vaihto n. 3 h. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0031850100”.
  • Turvatyynyt: Etumatkustajan pää-, taive-, tai sivuturvatyynyt, vaikka sähköisesti ohjatut, eivät ensivaiheessa aukene epäkelvon sytytysmateriaalin vuoksi. Kyseiset turvatyynyt vaihdetaan. Työ kestää n. 1–6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoille virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Koskee 2-sarja, 4-sarja, 5-sarja, 6-sarja, i3, i8, X1 (F48), valm.aika: 07–12/2016, ADAC helmikuu 2017.
  • Sähkötoimisen ohjaustehostimen mahdollinen häiriö (tuotannossa 18.07.11–09.06.2016), ADAC 2016.
  • Etumatkustajan turvavyö kelautuu huonosti tai voi jumittua, ADAC 2015, KBA 2015.
  • Connected Drive System–järjestelmässä voi olla turvallisuusriski: Varas voi päästä autoon sisään. Tuotannossa maaliskuu 2010–joulukuu 2014. Koskee malleja BMW 2 Coupé (F22) ja BMW 2 Cabrio (F23), ADAC 2015.
  • Kardaanin kuminivel: BMW on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivel saattaa rikkoutua. BMW vaihtaa kampanjaan kuuluvien autojen kardaanin kuminivelen, Traficom 2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2017)
  • Ei merkittäviä vikakohteita (2016, 2015, 2014), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2012, 2011, 2008, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Etuakselisto (2012, 2010), Traficom.
  • Taka-akselisto (2011, 2010), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2009), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2006, 2005), Traficom.
  • Raidetangonpäät kuluneet vanhimmissa yksilöissä, (urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Vikojen määrä vähäinen, urheilullisen ajotavan huomioon ottaen, Saksa.
  • Iskunvaimentimien pohjaanlyöntikumit
  • Vanhimpien vuosimallien jarruletkut haperot, Saksa.
  • Jarrulevyt kuluneet yli kuusivuotiaissa (urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Pysäköintijarrun teho heikko, Saksa.
  • Vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Uudemmassa vuonna 2011 esitellyssä F-mallisarjassa on hyvin vähän tielle jättäviä vikoja.
  • Sytytyspuola rikki (2007–2012).
  • Nokka-akselin säätöjärjestelmä/tunnistin rikki (2007–2011).
  • Jakoketju hypännyt (bensiini 2010 asti).
  • Polttonestepumppu rikki (2008–2010).
  • Moottorivaurioita (2007–2010).
  • Moottoriohjauksessa sähkövikoja (2009 asti).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2008–2009).
  • Suihkutusjärjestelmän suihkutussuuttimissa vikaa (bensiini 2007–2008).
  • Jäähdytysnesteen lämpömittarissa tai merkkivalossa vika (2007–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Jarrutehostimen alipainepumpun voitelu voi pettää, jolloin jarrutehostin voi lakata toimimasta, takaisinkutsu ensimmäisen erän F-sarjan BMW 1- ja 2-malleihin, AB

Bmw 2-sarja F22/F23 2013-

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.