Etusivu TyyppiviatCitroën C4 Picasso -tyyppiviat Citroën C4 Picasso -tyyppiviat Citroën C4 Picasson mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain syyskuu 2021–elokuu 2023 aikavälillä ilmoitettuja. Berlingo, C3, C4 Cactus, C4 Picasso, DS3: Moottorin ohjainlaite. HLX. Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. ALOITUSPÄIVÄ 9.12.2022. C3 V4 (B618), C4 Picasso (B78), Jumper V3 (X2/50), Spacetourer, Jumpy 4 (K0), Berlingo (K9 Europe), C4 V3 (C41E), C5 Aircross (C84): Moottorin ohjainlaitteen ohjelmiston päivitys. Ajoneuvojen moottorinohjausyksikön (ECU) ureapumpun diagnostiikan kalibrointi ei täytä asetettuja vaatimuksia. Tämä johtaa siihen, että kojelaudassa ei ole varoitusta (MIL päällä), jos urean ylipaine sammuttaa SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction). Pahimmassa tapauksessa tämä voi johtaa päästöjä koskevien säännösten noudattamatta jättämiseen. Aloitus 17.7.2023. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2017, 2016, 2014), Traficom Etuakselisto (2015, 2013), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2013), Traficom Käyttöjarru (2013), Traficom Runsaasti vikoja ajovaloissa ja takavaloissa, Saksa Jarrulevyt ja -palat kuluvat epätavallisen nopeasti, koska jarrusatulat saattavat jumittaa, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC C4 Picasso ei ole mukana ADAC-tiepalvelutilastossa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Moottorivaurioita jakohihnaongelmien vuoksi. 2 Puretech -moottorin huollossa pitää olla tarkkana moottorin öljylaadun kanssa. 1.2 Puretech-bensiinimoottoreissa moottorivaurioita väärän öljylaadun käytön vuoksi: Jakopään hammashihna on öljykylvyssä. Väärän öljylaadun käyttö voi tuhota jakohihnan ennenaikaisesti ennen suositeltua vaihtoväliä, seurauksena hihnan rispaantumista ja öljynpaineen laskua, seurauksena voi olla moottorivaurio. Öljynlisäyksen ja öljynvaihdon kanssa oltava tarkkana, jotta varmasti käytetään moottorin valmistajan, PSA:n, hyväksymää öljylaatua. Sisustuksen kovamuoviset osat antavat halvan vaikutelman. Neljä takaisinkutsua: Mahdollinen tulipalovaara käynnistysmoottorin relevian vuoksi, pyöräntuennan kolmiotukivarsien kiinnityksen ongelmat sekä jarrujen ja ajonvakautusjärjestelmän hydraulijärjestelmän vikamahdollisuus sekä korin vahvikkeen/lisäpainon puute. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.