Etusivu TyyppiviatHyundai i20 -tyyppiviat Hyundai i20 -tyyppiviat Hyundai i20:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei uusia takaisinkutsuja kyseisellä ajanjaksolla (2. sukupolvi (GB) 2014–2020). Vanhempia takaisinkutsuja Hätäkutsu: Hätäkutsuohjelmassa saattaa esiintyä virhe, jossa ajoneuvon numero ei välity hätäkutsussa. Huolto tarkistaa hätäkutsuohjelman toiminnan ja korjaa tämän tarvittaessa. ADAC 9/2021. Hätäkutsu e-call: 01D116 e-call VIN tieto virheellinen. Toiminnan tarkastus ja VIN -runkonumeron päivitys testerillä. Aloituspäivä 1.5.2021, Traficom. Ilmavuoto venttiilistä, vanteiden tarkistus, ADAC 2009. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018–2016), Traficom Käyttöjarru (2015, 2011–2009), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2015, 2013), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2015–2013, 2009), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2014, 2011–2009), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2014, 2013, 2011, 2010), Traficom 2. sukupolvi (GB) 2014–2020: Valovikoja, Saksa Joissakin yksilöissä kuluneita jarrupaloja ja jarrulevyjä, Saksa Jarruletkuissa vikoja vanhimmissa, Saksa Iskunvaimentimissa vuotoja vanhimmissa, Saksa Toisen sukupolven i20 on merkittävästi laadukkaampi kuin edeltäjämalli, Saksa Vanhempia katsastuksessa havaittuja vikoja Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa. Jousitus jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa. Vetoakselit jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa. Iskunvaimentimet voivat vuotavat jo alle 50 000 km ajetuissa autoissa, Saksa. Kuluneet ja naarmuiset jarrulevyt ja jarrupalat, Saksa. Käyttöjarrujen ongelmana on niiden heikko teho ja huono hidastuvuus. Pysäköintijarru on heikko ja puoltaa, Saksa. Jarruputket ruostuvat, Saksa. Pakokaasupäästöt, Saksa. Runsaasti valovikoja, Saksa. Äänenvaimennin ruostuu, Saksa. Käytetyn i20:n ostajan on tarkistettava auton huoltohistoria ja erityisesti jarrut, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Edeltäjämallilla kehnot tulokset, tiepalveluraportin tuloksissa nykymallilla merkittävä laadun parannus vuodesta 2014 alkaen (mukana myös edellisen sukupolven mallin vikoja). Akku (2013–2015, 2017) Sytytystulpat (2013–2016) Akunkengät (2013) Vanhempia tielle jättäviä vikoja Akku (2011–2014) Sytytystulpat (2009–2014) Virtalukko (2012–2014) Moottori (2012) Sytytysjohtimet (korkeajännitekaapelit) (2009) Käyttäjien ilmoittamia vikoja 2. sukupolvi (GB) 2014–2020: Kurttuun rypistyvä istuinverhous. tuulilasinpesimen suuttimet ruiskivat minne sattuu. Kääntyessään narisevat ulkopeilit. Renkaat kuluvat epätasaisesti. 1. sukupolvi (PB) 2008–2014: Heikko johtimien kiinnitys akun napoihin: akku ei lataudu kunnolla ja latausjännitteen säätimeen voi tulla häiriöitä, AB. Irtoileva jäähdyttimen puhallin, AB. Tuulilasin pilarin tiivisteissä vuotoja, AB. Muotoaan muuttava kojelauta, AB. Ajotietokone oikuttelee, AB. 1.4- ja 1.6-moottorit täristävät kylmäkäynnistyksen jälkeen AB. Peruutusvaihde jumittaa, AB. Irtoilevat letkujen kiinnikkeet vuotavat jäähdytysnestettä, AB. Koeajot – Hyundai Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin 3.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona EV 65 kWh – kypsemmät vaihtoehdot Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.