Etusivu TyyppiviatHyundai IX35 -tyyppiviat Hyundai IX35 -tyyppiviat Hyundai IX35:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Kuljettajan turvavyön esikiristin, häiriötilanteessa liian löysä kiristys voi aiheuttaa loukkaantumisvaaran, ADAC 2014. Kuljettajan turvavyön esikiristin. Kuljettajan turvavyön esikiristimen toiminta, Traficom 2014. Jarruvalokatkaisin. Jarruvalokatkaisimen toiminta, Traficom 2014. Jarruvalokatkaisin, virhetoiminto voi johtaa siihen, ettei vakionopeudensäädin toimi kunnolla, estää automaattivaihteiston valintavivun siirtämisen pysäköintiasentoon ja jarruvalot eivät toimi, KBA 2013. Jarrutehostin. Alipainepumpun häiriön vuoksi jarrutehostin ei toimi, poljinvoima kasvaa, KBA, ADAC 2012. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ohjausnivelet ja -tangot (2013, 2011), Traficom. Etuakselisto (2013, 2010), Traficom. Seisontajarrun dynamometritesti (2013, 2011), Traficom. Jousitus ja iskunvaimennus (2011, 2010), Traficom. Käyttöjarru (2010), Traficom. Seisontajarru, Saksa. Jarrut kuluvat hieman keskimääräistä nopeammin, Saksa. Valovikoja, Saksa. Merkittävä laadunparannus edeltäjämalliin Tucsoniin (2005–2010) verrattuna, Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) (mukana myös aikaisemman mallin, Tucson, vikoja) Sisävalokatkaisin jumittaa (2010–2013). Käynnistysmoottori rikki (2010–2012). Akku tyhjä (2007–2014). Käyttäjien ilmoittamia vikoja Takaisinkutsu: Vuosimallissa 2012 kuljettajan turvavyön esikiristin voi oikutella, AB. Takaisinkutsu: Kaikkien 1.7 CRDi -dieselmallien alipainepumpussa voi olla vikaa, jolloin jarrutehostin ei toimi, AB. ADAC ilmoittaa akkujen tyhjenevän jumittavan sisävalokatkaisimen vuoksi, AB. ADAC ilmoittaa myös muutamista viallisista käynnistysmoottoreista, AB. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.