Mini Mini -tyyppiviat

Minin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Mini Cooper SE

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Mini Countryman (F60) PHEV Korkeajänniteakuston kennot 0061650500:
    MINI on havainnut omassa laaduntarkkailussaan, että on olemassa riski, että joissakin plug-in-hybrideissä käytettävän korkeajänniteakuston kennoissa voi ilmetä vika. Erittäin harvinaisissa tapauksissa vika saattaa aiheuttaa oikosulun, kun korkeajänniteakusto ladataan. Oikosulku voi tällöin johtaa lämmönkehitykseen ja aiheuttaa jopa tulipaloriskin, vaikka auto olisi paikallaan. MINI kehittää parhaillaan korjausratkaisua korkeajänniteakuston kennojen tarkistamiseksi ja tarvittaessa korjaamiseksi, aloituspäivä 23.9.2020, Traficom
  • Mini Countryman (F60) valm.aika: 24.04. – 01.05.2018. Muutamat alihankkijan toimittamat etupyörän navat saattavat ei olla spesifikaation mukaisia ja niissä saattaa esiintyä murtumia ja tämän seurauksena pyörän tuenta pettää. Huolto tarkastaa kyseisten osien kunnon ja tarvittaessa vaihtaa nämä. Tarkastus kestää 30 min, vaihto n. 3 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0031860100”. ADAC 06/2018.
  • MINI (F60), One Countryman, Cooper Countryman valm.aika: 12/2016 – 08/2018. Onnettomuustilanteissa saattaa korkeapainepumpun määränohjausventtiili taittua, joka johtaa polttoainevuotoon. Tämän tyyppisiä onnettomuuksia tosin ei tunneta. Mainituissa takaisinkutsuajoneuvoissa asennetaan jälkiasennuksena suojuslevy ilmiön estämiseksi. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodimerkillä ”0013900200 korkeapainepumpun suojuksen asennus” ADAC 09/2018.
  • BMW on huomannut, että virheen seurauksena kampanjaan kuuluvista ajoneuvoista puuttuu korkeapainepumpun suojalevy. BMW asentaa kampanjaan kuuluviin ajoneuvoihin puuttuvat suojalevyt.Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 11. Kampanjan aloitus pvm: 20.08.2018, Traficom.
  • Mini (F54), (F55), (F 56), (F 57): Etumatkustajan pää-, taive- tai sivuturvatyynyt, vaikkakin sähköisesti ohjatut, eivät ensivaiheessa aukene epäkelvon sytytysmateriaalin vuoksi. Kyseiset turvatyynyt vaihdetaan. Valmistusaika 2016, ADAC 2017.
  • Hatchback 3-ovinen (F56): Penkin selkänojan säätö: Valmistushäiriön takia selkänojan säätö ei välttämättä lukitu kunnolla. Säädetään penkin selkänojan lukitus uudestaan, Traficom 2014, kampanja valmistunut 2015.
  • Hatchback 5-ovinen (F55), Hatchback 3-ovinen (F56) Varapyörän kiinnitys: Tärinästä johtuen varapyörän kiinnitys saattaa löystyä ja johtaa varapyörän irtoamiseen autosta. Vaihdetaan varapyörän kiinnitys, Traficom 2014.
  • Cooper S, John Cooper Works: Vesipumppu saattaa ylikuumentua ja aiheuttaa palovaaran, pumppu vaihdetaan, ADAC 2012.
  • R5x, R60: Ahtimen lisävesipumppu: Mini on havainnut, että kampanjaan kuuluvien autojen ahtimen lisävesipumpussa saattaa ilmetä oikosulku. Yksittäisissä ja erittäin harvinaisissa tapauksissa ahtimen lisävesipumppu saattaa ylikuumentua. MINI vaihtaa autoihin ahtimen lisävesipumpun, Traficom 2012.
  • Etujarrulevyt (Clubman R55/Hatchback R56, John Cooper Works), tarkastus, tarvittaessa vaihto, Traficom 2008, kampanja valmistunut 2008.
  • Korkeapainepumpun suojalevy

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2011, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014) Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Käyttöjarru (2009, 2007, 2006, 2005, 2003, 2002), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2009, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Cooper Clubman: Jousitus ja iskunvaimennus (2008), Traficom.
  • Cooper Clubman: Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2008), Traficom.
  • Cooper Clubman: Käyttöjarru (2008), Traficom.
  • (Mini F55 – F57 2014 ->): Luotettava auto, vähän vikoja, Saksa
  • (Mini F55 – F57 2014 ->): Valovikoja, ajovalojen säätö pielessä, Saksa.
  • (Mini F55 – F57 2014 ->): Vetoakselit, vetoakselin tiivisteet, Saksa
  • Öljyvuotoja moottorista ja erityisesti vaihteistosta, Saksa.
  • 6–7-vuotiaana ongelmia päästömittauksessa kun katalysaattori tai siihen liittyvä lambda-tunnistin ovat rikki, Saksa.
  • Pakoputkisto ja äänenvaimennin ruostuvat ja vuotavat, Saksa.
  • Vanhimmissa kuluneet jarrut ja ruostuneet jarruputket, Saksa.
  • Vuonna 2006 esitelty malli huomattavasti edeltäjäänsä laadukkaampi, Saksa.
  • Peugeotin kehittämät moottorit ovat varmempia kuin vanhan mallin Chrysler-pohjaiset moottorit, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • (Mini F55 – F57 2014 ->): Luotettava auto, joka jättää vain harvoin tielle
  • (Mini F55 – F57 2014 ->): Ei erityisiä vikakohteita
  • Jäähdytysnesteen lämpömittari oikuttelee (2008, 2010–2011).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2010).
  • Nokka-akselin säätö/tunnistin rikki (2007–2010).
  • Jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkuissa vaurioita näädän puraisun vuoksi (2009 asti).
  • Katalysaattorin lambdasondi (2008–2009).
  • Märät sytytystulpat (2008–2009).
  • Moottorissa sivuääniä (2006–2008).
  • Laturi rikki (2006 asti).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2006).
  • Polttonestepumppu rikki (2006).
  • Kytkin kulunut (2006 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Öljyvuotoja, vaikkakin vähemmän kuin edeltäjämallissa, AB.
  • PSA-konsernin (Peugeot–Citroën) kehittämien dieselien sekä Cooper S -bensiinimoottorien jakopään ketjuissa ongelmia. (PSA:n valmistaman dieselmoottorin jakopäässä on sekä hihna että ketju), AB.
  • Erilaisia sisätilojen varusteisiin ja puutteelliseen viimeistelyyn liittyviä vikoja, ADAC.
  • Muutama moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä vika, ADAC.

F55 – F57 2014 ->

  • Kolmesylinteristen moottorien päittäislaakeri 4/2015 tuotantoon asti
  • Kolmesylinteristen moottorien kampiakselin laakeri
  • Vetoakselin rengastiiviste (Stefa) vuotaa
  • Vetoakselivikoja
  • Ilmastointilaitteen jäähdytysainevuotoja tai alun perin liian vähän jäähdytysainetta.
  • Lasinen panoraamakatto kolisee
  • Avaimeton käynnistys oikuttelee, jos lähellä on matkapuhelin.
  • Öljynlauhdutin (öljy/vesi) vuotaa, voi johtaa moottorivaurioon.

R50-R53

  • Takaisinkutsuja; tankin täyttöputki (2001), vaihteisto (2002), vanteet (2007), AB.
  • Vikalista on pitkä: kolinat, hajoavat istuinten kehikot, ruostetta takaluukussa, rikkinäiset polttonestepumput, kuluneet lasinpyyhkijän akselit, AB.
  • Chrysleriltä ostettujen janoisten 1.6-moottorien huolet, lisäksi Midland Gear -vaihteisto (vuosimalliin 2004 saakka) on lyhytikäinen. Sen jälkeen valmistus siirtyi Getragille, mutta Getrag-vaihteistot eivät sovi vanhimpiin malleihin. AB.
  • Vinkki: Osta vain sellainen Mini, johon saat takuun. Muutoin korjauskustannukset imaisevat lompakon tyhjäksi, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.