22.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: uudistunut Mini Countryman tuo mieleen lentokoneen, mutta arvaapa mistä? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Mini Countryman liputtaa takavaloillaan brittien Union Jackia, vaikka saksalaisen BMW:n Hollannissa valmistamana se on jo brexitinsä tehnyt. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, persoonallisuus, suorituskyky. Huonoa: kallis varustelu, kulutus, raskas ohjaus. Mini Countryman on uusiutunut maltillisesti, ja muutoksia on vaikea huomata ilman vanhaa mallia vertailukohtana. Nokassa on muutettu jäähdyttimen säleikköä ja puskuria, samalla valot on muutettu led-toimisiksi. Sisustus ja kojelautakin ovat pääosin ennallaan. Mittaristo on muuttunut nykytapaan kuvaruuduksi, mutta liikkuu edelleen ratin säätöjen mukana. Pienessä näytössä tietoa ei ole tarjolla juuri sen enempää kuin vanhassa mittaristossakaan, eikä näkymää voi räätälöidä. Eikö kuvaruudun paras ominaisuus ole muunneltavuus – napin painalluksella siihen saisi vaikka vuoden 1959 alkuperäisen Minin mittariston? Kosketusnäyttö on suurentunut ja uusiutunut nappuloiltaan sekä valikoiltaan, ja persoonallisen hauskat kytkimet on säilytetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neliveto ilman kardaaniakselia Mini Countryman on pääsääntöisesti aina lataushybridi kolmisylinterisellä 1,5-litraisella bensiinimoottorilla, vain kirein JCW-sportti saa jatkaa perinteisellä kaksilitraisellaan (306 hv). Hybridijärjestelmää on viilattu aiemmasta vähentämällä polttomoottorin tehoa (125 hv) ja lisäämällä sähkötehoa (95 hv). Sähkömoottori on tavaratilan alla ja pyörittää takapyöriä, eli sähköllä ajellessa Mini onkin takavetoinen. Kokonaan etuvetoiseksi auto ei muutu akuston tyhjetessä, akkuun jää aina virtaa avustamaan kiihdytyksissä. Mekaanista yhteyttä ei akselien välillä ole. Moottoreiden vetovastuun vaihtumista ei juurikaan kuule, käynnistymiset ja sammumiset ovat huomaamattomia. Liukkaalla vedon vaihtelun akseleiden välillä kuitenkin huomaa sivuttaisluiskahduksina, joihin elektroniikka ei ehdi heti mukaan. Ajotilan sport-valinta pitää polttomoottorin käynnissä ja nelivedon jatkuvana. Hybridi-Mini ei muutenkaan viihdy talvikeleissä. Kovalla pakkasella bensiinimoottori käynnistyy joka tapauksessa lämpiämään, eikä pienellä 8,8 kWh:n akulla muutenkaan pitkälle pötki. Yhdellä latauksella pääsee vain 30 km, lataus kestää nopeimmillaan liki kolme tuntia. Eikä bensiinimoottorikaan kuulu piheimpien joukkoon, lopputankkauksen lukema lipsahti yli kahdeksan litran. Varustelulla personoitavissa Countryman on Mini-malliston kookkain vaihtoehto. Tilaa on mukavasti, takaistuinta kehtaa tarjota aikuisillekin. Tavaratila on matalahko, mutta selkänoja kaadettuna pohjasta tulee tasainen. Pohjan alla on kolo latausjohdoille. Minin perusvarustelu ei ole ylenpalttinen. Sähköiset turvajärjestelmät kuuluvat vasta kalleimpaan Maximise-varustetasoon, ja silti eräät varusteet, esimerkiksi kaistavahti, jäävät puuttumaan kokonaan. Sen sijaan ajossa ollut huippuversio puhuttelee upeilla istuimillaan. Joka kohdasta sopivasti tukevat sähköllä säätyvät urheiluistuimet tyylikkäällä nahkaverhoilulla nostavat ajatukset heti luokkaa ylemmäs. Pisteenä i:n päällä on lentokoneen sivuvakainta muistuttava radioantenni, jonka kärjessä vilkkuu punainen valo, kuin lentokoneen beacon. Lentäjät lienevät olleet Minin mielessä myös hinnoittelussa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mini Countryman Cooper SE All4 Maximise Hinta alkaen 41 879 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 820 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 70 kW (95 hv). Teho 92 kW (125 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3800 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10/8,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 162 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,9 (yhd.) CO2-päästöt 43 g/km Mitat pituus 4297 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista