3.5.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mini John Cooper Works – hauska muttei halpa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein painos Mini John Cooper Works -tehomallista on hauska paketti. Auton nimen ja hinnan luomat odotukset jättävät kuitenkin hieman toivomisenkin varaa. Vallankumouksellisen takamoottorisen runkorakenteen 1950-luvulla formuloihin tuoneen ja Minin virittäjänä tunnetun John Cooperin mukaan lisänimensä saanut Mini John Cooper Works sijoittuu Cooper-mallistossa pykälää Cooper S:ää tehokkaammaksi. BMW:n tutun nelisylinterisen bensaturbon 231 hv ja 320 Nm välitetään koeajoyksilössä etupyörille 8-portaisen Steptronic-automaattivaihteiston kautta. Tilalle voi valita myös perinteisen manuaaliaskin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo tottua Voimalinja liikuttaa pientä Miniä tehokkaasti, eikä automaattivaihteisto tunnu viivyttelevän turhia, varsinkaan sport-asetuksella. Alusta on miellyttävän jämäkkä – mutkaisella tiellä kiihdyteltäessä John Cooper Works on selvästi kotonaan. Pakoputkiston soundit ovat rouheat mutta eivät liioitellut. Lisätuntoa ajamiseen saa halutessaan rattivaihteiden avulla. Ohjaus on normaalissa ajotilassa löysähkö, mutta silti tunnokas. Tämä yhdistettynä hienosti toimivaan alustaan tekee JCW:n käyttäytymisestä erittäin loogista, ja auto tottelee kuljettajaa erinomaisesti. Keskittymistä vaativat ainoastaan terävät liikkeellelähdöt, sillä Mini on herkkä sutimaan etenkin märällä kelillä. Lisävarusteena saatavat sporttipenkit ovat sarjassaan erinomaiset: sivu- ja reisitukea löytyy erittäin hyvin, joten istuintenkaan puolesta mutkavauhtia ei tarvitse hölläillä. Mukavuusalueen ulkopuolella Moottoritiellä 18-tuumaisten kesärenkaiden melu kohoaa kovaksi, eikä matkantekoa mukavoita jo hieman vanhanaikaisen tuntuinen viihdejärjestelmä. Kännykällekin joutuu etsimään paikkaa, sillä auton tarjoamaan telineeseen ei ainakaan 6,1-tuumaisella näytöllä varustettu älypuhelin sovi. Mutkatiellä hyvältä tuntunut vaihteisto tuntuu matka-ajossa kulmikkaalta. Jos nopeutta haluaa lisätä, vaihteisto tuntuu viivyttelevän pienemmälle vaihtamisessa. Tämä taas saa kuljettajan painamaan kaasupoljinta refleksinomaisesti hieman lisää, ja lopputuloksena onkin sitten terävä ryntäys. Tarpeeksi vastinetta? Ajamisen ilon kadottua jonnekin Nelostien varrelle täytyy Minin tehomalli vielä viedä pienemmälle tielle paremman mielen toivossa. Suunnitelma toimii. Rengasmelu ei enää haittaa ja tönkön viihdejärjestelmänkin voi unohtaa, sillä pakoääniä kuuntelee huomattavasti radiotarjontaa mieluummin. Vaikka mikroautomainen Mini John Cooper Works on kokonaisuutena toimiva ja hauska auto, kaksi kertaa tallinsa rata-autoilun kuninkuusluokan maailmanmestaruuteen piiskanneelta mieheltä nimeä lainaavalta ja yli 50 000 euroa kustantavalta autolta jää kaipaamaan lisää tehoa ja persoonallisuutta. Samassa hintahaarukassa on valittavissa varusteista tinkimällä esimerkiksi 310-hevosvoimainen ja nelivetoinen Volkswagen Golf R. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mini John Cooper Works Hinta alkaen 43 200 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 646 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 170 kW (231 hv), 5200-6200 r/min Vääntö 320 Nm (1250-4800 r/min) Vääntö 320 Nm (1250-4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 246 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,3 (yhd.) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe