Etusivu TyyppiviatNissan Micra -tyyppiviat Nissan Micra -tyyppiviat Nissan Micran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Micra (K14): Istuimen kiskot. R22D6. Laaduntarkkailussa on havaittu mahdollinen ongelma Nissan Micra (K14) -mallin kuljettajan istuimen liukukiskoissa. Alemman liukukiskon päädyssä oleva stoppari voi osua istuimen ylempään kiskoon, jossa pitkään rasitettuna saattaa ilmetä väsymismurtuma. Äärimmäisessä tapauksessa kiskon halkeamisen takia istuin saattaa heilahtaa niin, että turvavyön kiinnityspisteet eivät toimi suunnittelutarkoituksen mukaisesti liikenneonnettomuuden sattuessa. Nissan ei ole tietoinen tähän ongelmaan liittyvistä onnettomuuksista. Aloitus 4.4.2023. Vanhempia takaisinkutsuja Nissan Micra K14. valm.aika: 26.9–4.10.2017 Pyörän napojen virheellisen karkaisun vuoksi napoihin syntyä 2018 murtumia ja tämän aikaansaamaa melua. Ääritapauksessa saattaa napa murtua ja pyörä irrota. Kyseisissä ajoneuvoissa pyörän navat vaihdetaan. Vaihto kestää 1,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huolto tiedostoon. ADAC 4/2018. Micra (K14) Etupyörän napa. Tiettyjen Nissan Micra (K14) -mallien etupyörän navoissa on havaittu mahdollinen ongelma. Etupyörän navan valmistusprosessissa ei laitteiston toimintahäiriön johdosta lämpökäsittelyprosessissa välttämättä saavutettu pinnan kovuudelle asetettuja vaatimuksia. Tällaisessa tilanteessa ja pitkään käytettynä napaan voi muodostua murtumia ja asiakas voi kuulla epänormaalia ääntä. Äärimmäisessä tapauksessa jatkuvassa käytössä halkeama voisi laajentua siihen pisteeseen asti, jolloin pyörän napa voisi irrota ajoneuvosta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 31. Kampanjan aloitus pvm: 21.3.2018 Micra (K14) valm.aika: 26.9.–3.10.2017. Takaistuimen keskimmäisen turvavyön kelaan joutuneet epäpuhtaudet saattavat johtaa kelausmekanismin epävarmaan toimintaan. Onnettomuustilanteessa ei kelaus mahdollisesti lukitu. Ajoneuvon huolto tarkistaa kyseisten ajoneuvojen turvavyön toiminnan ja vaihtaa vyön kelan tarvittaessa. Tarkastus ja mahdollinen vaihto kestää n. 50 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huolto tiedostoon. ADAC 4/2018. Takaturvavyön kiristin: Tiettyjen Nissan Micra (K14) -mallien keskimmäisessä takaturvavyössä on havaittu mahdollinen ongelma. Turvavöiden kelauslaitteen tunnistin ei mahdollisesti toimi suunnitellulla tavalla. Keskimmäisen takaturvavyön kelauslaitteen komponentissa saattaa olla pinnoitusprosessissa tapahtuneen kontaminaation johdosta ei-toivottua pinnoitetta lukitusmekanismissa. Pinnoitteen sijainnista kelausmekanismissa riippuen se voi vaikuttaa turvavyön kelauslaitteiden toimintaan. Äärimmäisessä tapauksessa ja onnettomuuden sattuessa kelauslaite ei mahdollisesti lukitu, ja tällaisissa olosuhteissa turvavyö ei suojaisi matkustajaa, Traficom 4/2018. Micra K14: Virtalukko. Muutamissa mekaanisella virta-avain järjestelmällä varustetuissa 2017 ajoneuvoissa saattaa virtalukko olla virheellisesti asennettu ja pistokeliitin löystyä. Tämä saattaa aiheuttaa katkoksia sytytykseen ja moottorin pysähtymistä. Mahdollisesti uudelleenkäynnistys ole mahdollista. Pistokeliitos tarkastetaan ja varmistetaan. Valm.aika: 23.5.2016–14.4.2017, ADAC 8/2017. Micra K13 ja K14: Micra (K14) Virtalukko: On havaittu, että tietyissä mekaanisella virtalukolla varustetuissa Nissan Micra (K14) -malleissa saattaa johtoliittimen lukitus olla huonosti kiinnittynyt. Tämän seurauksena liitin voi irrota, mikä äkillisessä tapauksessa saattaa johtaa moottorin sammumiseen ajon aikana, eikä moottoria ole mahdollista käynnistää uudelleen. Suomessa koskee kolmea autoa, kampanja valmistunut, Traficom 8/2017. Micra K13: Kuljettajan turvatyyny: Takata-alihankkijan tuotevirheen vuoksi turvatyynyn lauetessa paine voi nousta liian suureksi ja kaasugeneraattorista voi irrota metallisiruja, jotka voivat aiheuttaa vamman. Kuljettajan turvatyyny vaihdetaan. ADAC 2015 (Valmistusaika 5/2010–2/2014). Micra K13: Portaaton CVT-vaihteisto: Liian vähäisen hydrauliikan paineen vuoksi saattaa syntyä liian suuri luisto hihnassa, mikä aiheuttaa hihnan nopean kulumisen ja voimansiirron häviön. Se voi johtaa vaaratilanteeseen liikenteessä, ADAC 2014. Micra K13: Jarrupääsylinteri: Joissakin harvoissa tapauksissa jarrupoljinta kevyesti painettaessa kuljettaja saattaa tuntea, että poljin liikkuu tavallista enemmän. Äärimmäisissä tapauksissa jarrutusteho saattaa heikentyä, jolloin ajoneuvon pysäyttämiseen tarvittava jarrutusmatka pitenee. Tavallisissa ajo-olosuhteissa (kaupungissa, moottoriteillä jne.) jarrupoljinta painettaessa jarrujärjestelmä toimii normaalisti, sillä jarrupääsylinterin paine pysyy yllä. Korjaus: jarrupääsylinterin vaihto, Traficom, ADAC 2013. Micra K12: Ohjauspyörän keskiöpultti, kireyden tarkistus, Traficom 2014. Ohjauspyörä. Nissan on havainnut, että joissakin harvinaisissa tapauksissa ohjauspyörän kiinnityspultin kiristys on tuotantovaiheessa jäänyt riittämättömäksi. Äärimmäisessä tapauksessa, mikäli ajoneuvoa käytetään pitkään ongelmasta huolimatta, ohjausnivel voi vaurioitua, mikä voi mahdollisesti johtaa ohjauspyörän vapaaseen pyörimiseen. Korjaus: pultin kiristys vaadittuun momenttiin, Traficom 2013. Ohjauspyörä voi irrota. Materiaalivirheen vuoksi ohjauspyörän napa voi irrota ohjauspylväästä. Ratin irtoamisen vuoksi auto on ohjauskyvytön (Micra 2002–2006), KBA, ADAC 2013. Ohjauspyörän pultti: Nissanin mukaan autojen ohjauspyörissä käytettyä pulttia ei mahdollisesti ole kiristetty kunnolla, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia ratin toiminnassa. Nissan, ADAC 2013. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2017, 2014, 2013, 2010), Traficom Ei tilastossa (2016, 2014), Traficom Etuakselisto (2017, 2015, 2013–2002), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2015, 2013–2011, 2007, 2004, 2003), Traficom Käyttöjarrun dynamometritesti (2017, 2015–2010, 2002), Traficom Seisontajarrun dynamometritesti (2012, 2002), Traficom Renkaat ja vanteet (2015, 2012, 2009, 2008, 2006, 2005), Traficom Käyttöjarru (2015, 2011–2009), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2010) Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2008–2003), Traficom K13, K14: Tehottomat jarrut kolmannesta katsastuksesta alkaen, Saksa Päästömittaus kolmannesta katsastuksesta alkaen, Saksa Akselistot, pyöräntuenta, nivelet, Saksa Raidetangonpäät, Saksa Erittäin runsaasti valovikoja, Saksa Lasinpyyhkimien mekanisni, Saksa Runsaasti öljyvuotoja, Saksa Moottorinohjaus, pakokaasupäästömittaus, Saksa Akselistot, pyöräntuenta, Saksa Runsaasti valovikoja, Saksa K12: Helmapellit (kynnyspellit) ruosteessa vanhimmissa, Saksa Etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet kuluneet, Saksa Valaisinvikoja, Saksa Öljyvuotoja, Saksa Etuakseliston kumilaakerit haperot, Saksa Kuluneet raidetangonpäät ja pallonivelet, Saksa Jarrulevyt ja palat kuluneet, Saksa Pakoputkisto ruostuu, Saksa Virtalukko ja ohjauslukko oikuttelevat, Saksa Pyöränlaakerit, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Käynnistysmoottori (2013–2014). Sytytystulpat (2015). Akku (2013, 2017–2019). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Kytkin luistaa (2011). Valonheittimet rikki (2010 asti). Lasinpyyhkimien käyttömekanismin tangoissa vika (2010 asti). Sytytystulpat kosteat (2007, 2008, 2011, 2012, 2014). Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2015). Lambda-tunnistin rikki (2007 asti). Nokka-akselin tunnistin rikki (2005 asti). Kampiakselin tunnistin rikki (2005 asti). Käynnistysmoottori rikki (bensiini 2005). Sähkötoiminen ohjaustehostin lakkoilee (2005). Virtalukko jumittaa (2004–2005). Nokka-akselin tunnistin rikki (2002–2005, 2008). Jäähdytysnesteletkut vaurioituneet näädän puraisun vuoksi. Käyttäjien ilmoittamia vikoja K 13, K14: Runsaasti valovikoja. Kustannus- ja materiaalisäästöt näkyvät paikoissa, joihin katse ei tavallisesti yllä. Bluetooth-yhteydessä ongelmia. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tekee tarpeettomia haamujarrutuksia. Intiassa valmistettu Micra (K13) on edeltäjäänsä (K12) luotettavampi, mutta viimeistelyssä on edelleen toivomisen varaa. (Micraa valmistetaan Thaimaassa, Intiassa, Kiinassa ja Meksikossa). Sisustuksen viimeistelyssä toivomisen varaa. Auton ikääntyessä kaikenlaiset hälyäänet, kitinät ja kolinat, lisääntyvät. Auton ikääntyessä istuimet lössähtävät. 1.2-moottorissa jakoketjuongelmia, jakoketju venyy. Ilmastointilaitteen letkut voivat vuotaa. Öljyvuodot, joiden korjaaminen voi olla kallista. Kalliit huoltokustannukset. Apple CarPlay vain kalleimman Acenta-varustelun yhteydessä. Sähkölaitteissa ongelmia, nokka-akselin ja kampiakselin käyntinopeudentunnistin oikuttelee, avaimeton lukitus (älyavain) oikuttelee. Vuodesta 2017 alkaen Euroopan markkinoilla myytävän uuden Micran (K14) valmistus tapahtuu Ranskassa Renaultin Flins’n tehtaalla. Uudesta mallista ei vielä kovin paljon vikatietoja. K 12: Erilaisia moottoriin ja sen apulaitteisiin liittyviä vikoja, ADAC. 1.2-moottorin jakopään ketju venyy (2003–2004), parannettu materiaali 2004 alkaen. Ketju tulisi vaihtaa 80 000 kilometrin välein, AB. Erilaisia sähkövikoja, älyavain oikuttelee, AB. Kampiakselin ja nokka-akselin käyntinopeuden tunnistimet oikuttelevat, AB. Moottorin suuri öljynkulutus ja öljyvuotoja, erityisesti diesel, AB. Koeajot – Nissan Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 22.9.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Juke Hybrid – Dr. Pepper USA, toiset tykkää, toiset ei 21.8.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – synonyymi crossoverille 14.7.2024 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai – uutta älyä ja rohkeampaa tyyliä suosikille 12.6.2024 Koeajo Maistiainen: Nissan Qashqai uudistuu harkitusti – hinnat alkavat 32650 eurosta 19.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: täysin autonomisesti liikkuvan Nissan Leaf -robottiauton kyydissä 4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä 18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä 11.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Qashqai e-Power ja tarina kaksijakoisesta kulutuksesta 21.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf päivittyi pintapuolin, mutta on eittämättä eilispäivän tuote Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.