4.2.2023 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Townstar EV – kuljetukset mukavasti sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissanin uusi Townstar EV on pätevä ja kätevä pikkupaku päivittäisiin tavarakuljetuksiin. Hyvää: Selkeää ja avaraa ohjaamoa, ajettavuutta. Huonoa: Näkyvyyttä etuviistoon, kaasupolkimen sijoitusta. Nissan on nyt saanut mallistoonsa samaa tavaraa, kuin mitä Renault sai jo viime vuoden puolella. Täyssähköinen Nissan Townstar siis jakaa tekniikan samaan allianssiin kuuluvan Renault Kangoon kanssa. Alunalkaen molempien autojen voimalinjan perusta löytyy Renault Zoesta, josta Renault-Nissanilla on jo pitkä kokemus sähköautojen valmistuksesta. Tosin hieman ihmetystä aiheuttaa se, että miksi pakukaksikkossa on pienempi ajoakku kuin Zoessa, kun akkukapasiteettiä täyteen kuormattua pakua ajaessa juuri tarvitsisi? Joku syy tähän varmasti on olemassa.Mutta kokemus sähköautojen valmistamisesta näkyy tietyllä tavalla myös Nissan Townstarissa. Sähköinen voimalinja toimii erinomaisesti ja mikä parasta, Townstar pystyy hyödyntämään 22 kilowatin latausta myös täysin. Pikalatauksella virtaa saadaan maksimissaan 80 kilowatin teholla. Pikalatausta hitaampi 22 kilowatin lataus on myös Nissanin vahvuus, sillä silläkin 44 kilowatin akkuun saa lisää virtaa sitä tahtia, että matka jatkuu hyvinkin nopeasti.Koeajon lataustapahtumat osoittivat sen, että Nissan myös todennäköisesti kykene annetuihin arvoihin hyvissä olosuhteissa. Pikalaturilla autoon sai virtaa koeajon aikana parhaimmillaan 62 kilowatin teholla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvara ja mukava ohjaamoYleisesti ottaen Nissanin tarjoama yli 200 kilometrin toimintasäde riittää moniin jakelutarpeisiin. Autolla ajetaan päivä ja ladataan sitä yö, silloin kun se ei ole jakeluliikenteessä. WLTP-syklin mukainen toimintasäde Townstarilla on 291 kilometriä.Nissan-Renaultin kokemus pakettiautojen valmistuksesta näkyy myös auton ohjaamon puolelta. Kun Townstarin kaltaisella autolla ajetaan käytännössä työpäivä, myös ohjaamon puolella on oltava hyvät oltavat. Nissanissa nämä kriteerit täyttyvät erinomaisesti. Ohjaamo on avara ja tilava ja siihen kulkeminen on helppoa, sillä ovet avautuvat käytännössä 90 asteen kulmaan.Ohjaamon yleisilme on todella selkeä ja kaikki hallintalaitteet ovat autossa yksinkertaiset ja mukavat käyttää, ihan lämmityslaitteiden kytkimistä lähtien. Ei mitään monimutkaisia valikkoja valikoiden perään eikä myöskään hipaisukytkimiä tai vastaavia, vaan aitoja kytkimiä ja nappuloita. Kojelautaan integroitu kännykkäteline viimeistelee kokemuksen. Muutenkin autossa on riittää hyvin lokeroita ja säilytystilaa.Hyvä ajotuntumaAjotuntuma Nissanissa on todella hyvä. Kuljettajan ergonomia riittää hyvin pitkäänkin päivään ja muutenkin autolla on ilo pyöritellä. Näkyvyys on hyvä joka suuntaan, paitsi jykevä hyvin eteen työntyvä A-pilari hieman peittää näkymää etuvasemmalle.Auton alusta toimii hyvin ja pehmeästi ja ohjaus tarjoaa riittävää tuntumaa ja vastetta. Lisäksi hiljainen sähköauto toimii erinomaisesti muun muassa jakeluajossa sen vuoksi, että ei tarvitse koko päivää kuunnella dieselmoottorin raksutusta.Townstar EV:n tavaratila on lyhyessä L1H1-versiossa 3,3 kuutiota ja pidemmässä saatavilla olevassa L2H1-versiossa 4,3 kuutiota. Lyhyempään versioon pidempien tavaroiden mukaan saaminen on hieman hankalaa, mutta jos sellaisia tarvitsee kuljettaa, lyhyt versio ei välttämättä ole sitten muutenkaan se soveliain ratkaisu.Lyhyempään L1H1-versioon pidempiä tavaroita saa mukaan silloin kun autosta valitsee version, jossa on lastausluukullisen version, jossa pidempiä esineitä saa työnnettyä matkustamon puolelle. Matkustamon toinen istuin taitetaan auton lattialle ja väliseinä avataan matkustamon ja tavaratilan väliltä.Nissan Townstar EV:n alkaen hinta on 43 000 euroa ja se on sisarmalli Renault Kangoon kanssa hyvin samalla tavalla hinnoiteltu. Koeajettu versio N-Connecta maksaa 47 100 euroa ja hintaan sisältyy jo erilaisia avustusjärjestelmiä, kuten kuolleen kulman avustusjärjestelmä, joka on umpiseinäisessä pakussa erinomainen varuste. Joka tapauksessa alkaen hinta Nissanilla on sellainen, että se päihittää lähes kaikilta ominaisuuksiltaan esimerkiksi markkinoille juuri tulleen kiinalaisen BYD eTP3 -mallin, jonka alkaen hinta on 44 900 euroa. Autot ovat kuin ääripäät, Nissan on älyttömän hyvä auto, kun BYD:istä ei oikein voi niin sanoa.Yksi ärsyttävä yksityiskohta Nissanista kuitenkin löytyy. Nissanin kaasupoljin, tai kun sähköautosta puhutaan, voimapoljin on sijoitettu siten, että sen yläpuolella hyvin lähellä on ohjaamon rakenteita ja aina kun jalan yrittää asettaa polkimen päälle, kenkä osuu joka kerta muoviin ja jää kärjestään kantamaan niin, että jalka ei päädy koskaan ensi yrittämällä kunnolla polkimen päälle. Jalkaa pitää aina siirtää pari senttiä taaksepäin.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala Nissan Townstar EV N-Connecta L1H1 Hinta alkaen 43 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 100 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 90 kW (122 hv) Vääntö 245 Nm Vääntö 245 Nm Akku Akun energiasisältö (netto): 45 kWh, Lataus: Type 2: 22 kW, CCS: 80 kW Toimintamatka 291 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km 18,3 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 486 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 822 mm, akseliväli 2 716 mm Tavaratila: 3300 l Omamassa: 1 342 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km, akun takuu 8 vuoden / 160 000 km kapasiteetinmenetystakuu Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?