Ajoneuvot Koeajo 23.10.2022

Koeajo: BYD eTP3 – unelma vai painajainen?

Kiinalainen automerkki Byd on saapunut Suomeen ensimmäisellä automallillaan. Automerkin kolmen kirjaimen yhdistelmä Byd tulee sanoista ”Build your dreams”. Hyvää: Käsiteltävyys. Huonoa: Korkea hinta, pompottava alusta, vilkussa ei kaistanvaihtotoimintoa, kuormasidontalenkkien sijoitus, nopeus rajoitettu, ei vetokoukkumahdollisuutta.

Automerkki on Build your dreams eli BYD. Vapaasti suomennettuna, ”rakenna unelmasi”.

Kun kysymys on uudesta kiinalaisesta automerkistä, joka tekee maailmanvalloitustaan, moni saattaa esittää myös kysymyksen: unelma – vai painajainen?

Suhtauduimme epäillen japanilaisiin autoihin 1960-luvulla ja korealaisiin autoihin 1990-luvulla niiden tullessa Suomeen. Nyt 2020-luvulla, kun kiinalaiset tekevät tuloaan, suhtaudumme niihinkin vielä vähän epäillen, vaikka esimerkiksi Maxusta on myyty Suomessa jo kohta kaksi vuotta. Kokemukset Maxuksen autoista ovat olleet varsin kelvollisia, vaikka puutteitakin Maxuksen autoissa on.

BYD eTP3 on nyt BYD-merkin ensimmäinen automalli Suomessa ja lisää on luvassa – henkilöautomallisto eli mallit Atto 3, Han ja Tang odottavat maahantuloaan. Ainakin kuvien perusteella muualle Eurooppaan jo vahvasti rynnivät automallit näyttävät hyviltä. BYD-merkillä on sama norjalainen maahantuoja kuin Maxus-merkillä eli RSA. RSA tuo useita automerkkejä, muun muassa Suzukia, Isuzua, Maxusta ja BYD:ia muun muassa Pohjoismaissa, Puolassa ja Grönlannissa.

Kaksipaikkainen paku

BYD eTP3 on kaksipaikkainen pakettiauto, jossa tavaratila on samassa kokoluokassa kuin esimerkiksi Peugeot Partnerissa. BYD eTP3:n tavaratila on 3,5 kuutiota, kun Partnerin M-kokoisen pikkupakun tavaratila on 3,3 kuutiota.

Muilta mitoiltaan BYD on mainitun Peugeot Partnerin kanssa hyvin samoilla lukemilla, paitsi että BYD on lähes 13 senttiä kapeampi ja muutaman sentin korkeampi. Tämän vuoksi BYD eTP3:n mittasuhteet vaikuttavat omituisilta, kun auto on reilusti kapeampi kuin mihin olemme tottuneet. Aasiassa on paljon vain siellä myytäviä automalleja, jotka ovat kapeampia kuin Euroopassa myytävät automallit. Toki auton käsiteltävyyden näkökulmasta kapeampi koko on hyvä asia. Matkustamossa tämä kapeus tietysti tuntuu ja eTP3 on vain kaksipaikkainen auto.

Auton ajettavuuteen kapeammalla raidevälillä sekä korkeammalla korilla saattaa olla hieman vaikutusta, sillä eTP3 tuntuu aavistuksen kiikkerältä, mutkiin sillä täytyy hiljentää reilusti.

Pompottava alusta

BYD eTP3 kärsii pompottavasta alustasta. Pompotusta ilmenee kaikissa nopeuksissa ja mitä nopeammaksi ajonopeus nousee, sitä pahemmaksi ja rasittavammaksi pompotus käy. Pompottava alusta kertoo mahdollisesti huonosta iskunvaimennuksesta. Edessä eTP3:ssa on McPherson joustintuet ja takana vääntösauvajousitus.

Muutenkin kuljettajan paikalla tulee eTP3:a ohjastaessa joitain yllätyksiä. Autossa ei ole sen suuntamerkeissä lainkaan niin sanottua kolmen välähdyksen kaistanvaihtotoimintoa. Kuljettajan ergonomia BYD:ssä ei ole parasta mahdollista, esimerkiksi ratissa on vain korkeussäätö ja sekin hyvin minimaalinen. Ohjaamo on autossa muutenkin vanhahtava. Ohjaamosta löytyy tarvittavat varusteet: ilmastointi, istuinten lämmitys, matkapuhelimen bluetooth-yhteys, peruutustutka ja -kamera ja niin edelleen, mutta mitään hienouksia on turha odottaa.

Moottoritiellä BYD yllättää myös. Auto kulkee vain 100 kilometriä tunnissa. Nopeus on rajoitettu sataseen, maahantuojan mukaan tähän ei ole mitään heillä tiedossa olevaa erityistä syytä. Auton kiihtyvyyttä ei myöskään erikseen ilmoiteta, mutta kyllähän eTP3 hyvin kiihtyy, kun kysymys on sähköautosta.

Ei saa vetokoukkua

Puute hyötykäytössä olevassa pakettiautossa on myös se, että BYD eTP:een ei saa vetokoukkua, esimerkiksi Peugeotin sähkö-Partnerilla saa vetää 750 kilon painoista kuormaa.

BYD eTP3:n tavaratilassa hyvä valaistus ja on uritetulla alumiinilla päällystetty lattia. Uritettu alumiini takaa lattiaan paremman pidon ja tavarat eivät luista siinä niin helposti.

ETP3:n tavaratilasta löytyvät myös kuormasidontalenkit tavaran kiinni sitomista varten. Kuormasidontalenkin on kuitenkin sijoitettu auton seiniin noin runsaan 10 sentin korkeudelle. Tämä tarkoittaa sitä, että tätä matalampia kuormia auton tavaratilaan ei ole mahdollista sitoa. Kuormasidontalenkit tulisi sijoittaa autossa lattiaan tai lattian rajaan, jolloin sidottavan kuorman paksuudella ei olisi väliä, vaan litteänkin tavaran saisi tarvittaessa sidottua tavaratilan lattiaan kiinni.

BYD eTP3 on sähköpaku, jonka latausliitin löytyy keulasta aukeavan luukun takaa. Lataus onnistuu Type 2:lla 6,6 kilowatin teholla, CCS-latauksella maksimissaan 40 kilowatin teholla. BYD Europe ilmoittaa puolestaan eTP3:n DC-lataustehon olevan 50 kilowattia, mutta Suomen maahantuojan mukaan kysymyksessä on eri malli eri spekseillä, Suomessa olevaa eTP3-mallia myydään vain Pohjoismaissa.

Koeajossa olleella mallilla, joka maksimilatausteho on siis 40 kilowattia, päästiin koeajon aikana tapahtuneissa latauksissa parhaimmillaan auton ilmoituksen mukaan kuitenkin 46 kilowatin lataustehoon.

BYD:in akun energiasisällön suuruudeksi Suomen maahantuoja ilmoittaa 50,3 kilowattitunnin suuruiseksi, mutta maahantuoja ei osaa sanoa, onko tämä brutto- vai nettosisältö. Tästä myös negatiivinen kommentti auton maahantuojan ja valmistajan suuntaan, sillä auton joka ikinen tieto pitäisi olla täysin saatavilla, oli tiedon kysyjänä lehdistö tai kuluttaja.

Auton oman ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli noin 21,6 kilowattia per 100 kilometriä.

Kova hinta

Kun BYD eTP3:a nyt verrattiin Peugeot Partneriin, niin verrataan vielä hieman lisää. Partnerin sähköversio, e-Partner M-kokoisella eli 3,3 kuution tavaratilalla alkaen hinta on 40 780 euroa. BYD maksaa 44 900 euroa. BYD eTP3 on noin 10 prosenttia kalliimpi kuin Peugeotin vastaava sähköauto. Peugeotin varustelista on kattavampi ja tietysti lisävarusteiden puolelta Peugeotiin on mahdollista valita paljon lisävarusteita. BYD:issä ainoa saatavilla oleva lisävaruste on metalliväri.

Kymmenen prosenttia enemmän BYD eTP3:sta on paljon, varsinkin kun olemme tottuneet nykypäivän hyötyautojen kohdalla tottuneet saamaan hyvää laatua, ajettavuutta ja käytännöllisyyttä. Ajettavuus ja kuljettajan ergonomia ovat pakettiautoissa myös tärkeä asia, niillä saatetaan ajaa huomattavasti enemmän kuin henkilöautoilla sen vuoksi, että tavara-auto saattaa olla päivittäin jakeluliikenteessä.

BYD eTP3:n hinnoittelu on tuntuisi olevan jonkun verran pielessä. Jotta se olisi varteenotettava kilpailija hyötyajoneuvojen hyvin kilpaillussa segmentissä, hinta täytyisi olla huomattavasti alhaisempi.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BYD

Kaikki koeajot

Uusimmat