18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Digitalisaatio ja sähköistetyt voimalinjat ovat uuden Nissan X-Trailin tärkeimmät uudistukset, mutta pinnan alta löytyy perusasioihin keskittyvä perheauto. Hyvää: vakaus, tilat, ergonomia. Huonoa: ei latausmahdollisuutta, keskinkertainen kulutus. Uuden polven Nissan X-Trail jatkaa edeltäjänsä asemassa, eli malli on tavallaan kookkaampi Qashqai ja se onkin saatavilla myös seitsemänpaikkaisena. Mallin lähisukulaisena on Yhdysvaltain markkinoiden Nissan Rogue ja maailmalla malliston seuraava pykälä ylöspäin on Pathfinder. Renault-Nissanin uusimpien aivoitusten lisäksi X-Trailin voimalinjavalikoiman uutuutena on se mitä siellä ei ole: dieseleitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttuun muottiin Kokonsa puolesta Nissan X-Trail on pysynyt lähes ennallaan. Pituudesta on nipistetty sentti, leveyteen lisätty kaksi ja korkeuteen puolitoista. 200 millin molemmin puolin oleva maavara on hyvä, mutta auton kynnys ei ole vielä hankalan korkealla. Kun ovet aukeavat leveästi, etuistuinten korkeussäätö on kattava ja turvavyön saa laskettua poikkeuksellisen alas, sopii X-Trail hyvin erilaisten ihmisryhmien käyttöön. Tilaa on hyvin myös takapenkkiläisille ja tavaratilassa. Nissan X-Trail on hiukan maasturimaisempi kuin Qashqai, mutta edes nelivetona autolla ei kannata ryhtyä tutkimusmatkailijaksi koskemattomaan maisemaan. Lähestymiskulma on 19°, jättökulma 24° ja ylityskulma 18°. Kahluusyvyys on 450 mm. Ergonomian puolesta Nissan X-Trail on valmistajansa tuttua nykytyyliä. Tietoviihdejärjestelmän käytettävyys on kehittynyt ja valikot ovat saatavilla suomeksi. Digimittariston näkymiä pystyy tarvittaessa muokkaamaan, mutta sinne jemmattujen asetusten valikkorakenne ja suomennosten selkeys jättävät toivomisen varaa. Tankattava sähköauto Uuden Nissan X-Trailin voimalinjavalikoimassa käyttövoimana on aina bensiini, mutta ero on sähköistyksen määrässä. Perinteisemmän etuvetoisen kevythybridin lisäksi mallistosta löytyy kaksi E-Power-sarjahybridiä. Niissä kolmisylinterinen 1,5-litrainen muuttuvapuristussuhteinen (8:1–14:1) bensiinimoottori tuottaa sähköä joko ajoakulle tai suoraan sähkömoottoreille, mutta autoa liikuttava voima tulee aina sähköstä. Irvileuka voisi toisaalta mieltää, että kyseessä on tankattava sähköauto, sillä muista hybrideistä poiketen polttomoottori ei voi liikuttaa autoa. Ajoakun kompaktista koosta johtuen X-Trailissa ei ole latausmahdollisuuttakaan. Koeajettu nelivetoinen E-4orce tuo mukanaan taka-akselin sähkömoottorin. Tuolloin auton liikkeestä vastaavat 150 kW (204 hv) sähkömoottori etuakselilla ja 100 kW (136 hv) sähkömoottori taka-akselilla. Polttomoottorin huipputeho on 157 kW (210 hv), mutta mikäli ajoakussa riittää virtaa, voivat sähkömoottorit ylittää tämän rajan hetkellisesti. Kuljettajalle erikoinen voimalinja näyttäytyy pehmeänä ajettavuutena, joka pääsee lähes täyssähkön mukavuuteen. Suorituskykyä voi luonnehtia hyväksi ja auton olemukseen sopivaksi. Mittaristossa oleva akkumittari seilaa ahkerasti, sillä pieni akku tyhjenee ja täyttyy nopeasti. Jos Toyotan hybridit ovat käyntiääneltään mouruava, on Nissanin tapana päristä tasaisella kierrosluvulla. Liikennevaloihin saavuttaessa herää hetkeksi ajatus ajettavasta aggregaatista. Toisaalta kuljettajan ei tarvitse pohtia voimalinjan tekemisiä. Muuten Nissan X-Trailin ajettavuus on nykyhetkeä, eli ohjaus ei kerro liukkaasta tiestä pätkääkään. Onneksi E-4orce-voimalinja on myös hyvin vakaa loskaisia polanteita ylitettäessä, eikä auto tempoile suuntaan tai toiseen. Jousitusmukavuus on keskiarvon paremmalla puolella, eli kookas auto on kohtuullisen nöyrä kuoppien ja töyssyjen edessä. Myös äänieristys on perushyvää. Vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa X-Trail E-4orce vei reilua seitsemää litraa per 100 km, mikä on auton koko, WLTP-arvo ja lämmitystarve huomioiden odotettua. Nissan X-Trail -malliston hinnat alkavat 41 800 eurosta ja nelivetoiseen E-4orceen pääsee käsiksi kymppitonnin lisäpanostuksella. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna 4WD Hinta alkaen 59 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 462 € Moottori Bensiinimoottori 1 477–1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, ei vaihteistoa. Teho 157 kW (210 hv), 4600 r/min Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2705 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1994 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorit: edessä 150 kW (204 hv) & 330 Nm., takana 100 kW (136 hv) & 195 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe