18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Digitalisaatio ja sähköistetyt voimalinjat ovat uuden Nissan X-Trailin tärkeimmät uudistukset, mutta pinnan alta löytyy perusasioihin keskittyvä perheauto. Hyvää: vakaus, tilat, ergonomia. Huonoa: ei latausmahdollisuutta, keskinkertainen kulutus. Uuden polven Nissan X-Trail jatkaa edeltäjänsä asemassa, eli malli on tavallaan kookkaampi Qashqai ja se onkin saatavilla myös seitsemänpaikkaisena. Mallin lähisukulaisena on Yhdysvaltain markkinoiden Nissan Rogue ja maailmalla malliston seuraava pykälä ylöspäin on Pathfinder. Renault-Nissanin uusimpien aivoitusten lisäksi X-Trailin voimalinjavalikoiman uutuutena on se mitä siellä ei ole: dieseleitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttuun muottiin Kokonsa puolesta Nissan X-Trail on pysynyt lähes ennallaan. Pituudesta on nipistetty sentti, leveyteen lisätty kaksi ja korkeuteen puolitoista. 200 millin molemmin puolin oleva maavara on hyvä, mutta auton kynnys ei ole vielä hankalan korkealla. Kun ovet aukeavat leveästi, etuistuinten korkeussäätö on kattava ja turvavyön saa laskettua poikkeuksellisen alas, sopii X-Trail hyvin erilaisten ihmisryhmien käyttöön. Tilaa on hyvin myös takapenkkiläisille ja tavaratilassa. Nissan X-Trail on hiukan maasturimaisempi kuin Qashqai, mutta edes nelivetona autolla ei kannata ryhtyä tutkimusmatkailijaksi koskemattomaan maisemaan. Lähestymiskulma on 19°, jättökulma 24° ja ylityskulma 18°. Kahluusyvyys on 450 mm. Ergonomian puolesta Nissan X-Trail on valmistajansa tuttua nykytyyliä. Tietoviihdejärjestelmän käytettävyys on kehittynyt ja valikot ovat saatavilla suomeksi. Digimittariston näkymiä pystyy tarvittaessa muokkaamaan, mutta sinne jemmattujen asetusten valikkorakenne ja suomennosten selkeys jättävät toivomisen varaa. Tankattava sähköauto Uuden Nissan X-Trailin voimalinjavalikoimassa käyttövoimana on aina bensiini, mutta ero on sähköistyksen määrässä. Perinteisemmän etuvetoisen kevythybridin lisäksi mallistosta löytyy kaksi E-Power-sarjahybridiä. Niissä kolmisylinterinen 1,5-litrainen muuttuvapuristussuhteinen (8:1–14:1) bensiinimoottori tuottaa sähköä joko ajoakulle tai suoraan sähkömoottoreille, mutta autoa liikuttava voima tulee aina sähköstä. Irvileuka voisi toisaalta mieltää, että kyseessä on tankattava sähköauto, sillä muista hybrideistä poiketen polttomoottori ei voi liikuttaa autoa. Ajoakun kompaktista koosta johtuen X-Trailissa ei ole latausmahdollisuuttakaan. Koeajettu nelivetoinen E-4orce tuo mukanaan taka-akselin sähkömoottorin. Tuolloin auton liikkeestä vastaavat 150 kW (204 hv) sähkömoottori etuakselilla ja 100 kW (136 hv) sähkömoottori taka-akselilla. Polttomoottorin huipputeho on 157 kW (210 hv), mutta mikäli ajoakussa riittää virtaa, voivat sähkömoottorit ylittää tämän rajan hetkellisesti. Kuljettajalle erikoinen voimalinja näyttäytyy pehmeänä ajettavuutena, joka pääsee lähes täyssähkön mukavuuteen. Suorituskykyä voi luonnehtia hyväksi ja auton olemukseen sopivaksi. Mittaristossa oleva akkumittari seilaa ahkerasti, sillä pieni akku tyhjenee ja täyttyy nopeasti. Jos Toyotan hybridit ovat käyntiääneltään mouruava, on Nissanin tapana päristä tasaisella kierrosluvulla. Liikennevaloihin saavuttaessa herää hetkeksi ajatus ajettavasta aggregaatista. Toisaalta kuljettajan ei tarvitse pohtia voimalinjan tekemisiä. Muuten Nissan X-Trailin ajettavuus on nykyhetkeä, eli ohjaus ei kerro liukkaasta tiestä pätkääkään. Onneksi E-4orce-voimalinja on myös hyvin vakaa loskaisia polanteita ylitettäessä, eikä auto tempoile suuntaan tai toiseen. Jousitusmukavuus on keskiarvon paremmalla puolella, eli kookas auto on kohtuullisen nöyrä kuoppien ja töyssyjen edessä. Myös äänieristys on perushyvää. Vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa X-Trail E-4orce vei reilua seitsemää litraa per 100 km, mikä on auton koko, WLTP-arvo ja lämmitystarve huomioiden odotettua. Nissan X-Trail -malliston hinnat alkavat 41 800 eurosta ja nelivetoiseen E-4orceen pääsee käsiksi kymppitonnin lisäpanostuksella. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna 4WD Hinta alkaen 59 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 462 € Moottori Bensiinimoottori 1 477–1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, ei vaihteistoa. Teho 157 kW (210 hv), 4600 r/min Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2705 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1994 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorit: edessä 150 kW (204 hv) & 330 Nm., takana 100 kW (136 hv) & 195 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan