18.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Nissan X-Trail E-4orce – kehitettyä perinteisyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Digitalisaatio ja sähköistetyt voimalinjat ovat uuden Nissan X-Trailin tärkeimmät uudistukset, mutta pinnan alta löytyy perusasioihin keskittyvä perheauto. Hyvää: vakaus, tilat, ergonomia. Huonoa: ei latausmahdollisuutta, keskinkertainen kulutus. Uuden polven Nissan X-Trail jatkaa edeltäjänsä asemassa, eli malli on tavallaan kookkaampi Qashqai ja se onkin saatavilla myös seitsemänpaikkaisena. Mallin lähisukulaisena on Yhdysvaltain markkinoiden Nissan Rogue ja maailmalla malliston seuraava pykälä ylöspäin on Pathfinder. Renault-Nissanin uusimpien aivoitusten lisäksi X-Trailin voimalinjavalikoiman uutuutena on se mitä siellä ei ole: dieseleitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttuun muottiinKokonsa puolesta Nissan X-Trail on pysynyt lähes ennallaan. Pituudesta on nipistetty sentti, leveyteen lisätty kaksi ja korkeuteen puolitoista. 200 millin molemmin puolin oleva maavara on hyvä, mutta auton kynnys ei ole vielä hankalan korkealla. Kun ovet aukeavat leveästi, etuistuinten korkeussäätö on kattava ja turvavyön saa laskettua poikkeuksellisen alas, sopii X-Trail hyvin erilaisten ihmisryhmien käyttöön. Tilaa on hyvin myös takapenkkiläisille ja tavaratilassa.Nissan X-Trail on hiukan maasturimaisempi kuin Qashqai, mutta edes nelivetona autolla ei kannata ryhtyä tutkimusmatkailijaksi koskemattomaan maisemaan. Lähestymiskulma on 19°, jättökulma 24° ja ylityskulma 18°. Kahluusyvyys on 450 mm.Ergonomian puolesta Nissan X-Trail on valmistajansa tuttua nykytyyliä. Tietoviihdejärjestelmän käytettävyys on kehittynyt ja valikot ovat saatavilla suomeksi. Digimittariston näkymiä pystyy tarvittaessa muokkaamaan, mutta sinne jemmattujen asetusten valikkorakenne ja suomennosten selkeys jättävät toivomisen varaa.Tankattava sähköautoUuden Nissan X-Trailin voimalinjavalikoimassa käyttövoimana on aina bensiini, mutta ero on sähköistyksen määrässä. Perinteisemmän etuvetoisen kevythybridin lisäksi mallistosta löytyy kaksi E-Power-sarjahybridiä. Niissä kolmisylinterinen 1,5-litrainen muuttuvapuristussuhteinen (8:1–14:1) bensiinimoottori tuottaa sähköä joko ajoakulle tai suoraan sähkömoottoreille, mutta autoa liikuttava voima tulee aina sähköstä. Irvileuka voisi toisaalta mieltää, että kyseessä on tankattava sähköauto, sillä muista hybrideistä poiketen polttomoottori ei voi liikuttaa autoa. Ajoakun kompaktista koosta johtuen X-Trailissa ei ole latausmahdollisuuttakaan.Koeajettu nelivetoinen E-4orce tuo mukanaan taka-akselin sähkömoottorin. Tuolloin auton liikkeestä vastaavat 150 kW (204 hv) sähkömoottori etuakselilla ja 100 kW (136 hv) sähkömoottori taka-akselilla. Polttomoottorin huipputeho on 157 kW (210 hv), mutta mikäli ajoakussa riittää virtaa, voivat sähkömoottorit ylittää tämän rajan hetkellisesti. Kuljettajalle erikoinen voimalinja näyttäytyy pehmeänä ajettavuutena, joka pääsee lähes täyssähkön mukavuuteen. Suorituskykyä voi luonnehtia hyväksi ja auton olemukseen sopivaksi. Mittaristossa oleva akkumittari seilaa ahkerasti, sillä pieni akku tyhjenee ja täyttyy nopeasti. Jos Toyotan hybridit ovat käyntiääneltään mouruava, on Nissanin tapana päristä tasaisella kierrosluvulla. Liikennevaloihin saavuttaessa herää hetkeksi ajatus ajettavasta aggregaatista. Toisaalta kuljettajan ei tarvitse pohtia voimalinjan tekemisiä.Muuten Nissan X-Trailin ajettavuus on nykyhetkeä, eli ohjaus ei kerro liukkaasta tiestä pätkääkään. Onneksi E-4orce-voimalinja on myös hyvin vakaa loskaisia polanteita ylitettäessä, eikä auto tempoile suuntaan tai toiseen. Jousitusmukavuus on keskiarvon paremmalla puolella, eli kookas auto on kohtuullisen nöyrä kuoppien ja töyssyjen edessä. Myös äänieristys on perushyvää. Vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa X-Trail E-4orce vei reilua seitsemää litraa per 100 km, mikä on auton koko, WLTP-arvo ja lämmitystarve huomioiden odotettua.Nissan X-Trail -malliston hinnat alkavat 41 800 eurosta ja nelivetoiseen E-4orceen pääsee käsiksi kymppitonnin lisäpanostuksella.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna 4WD Hinta alkaen 59 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 462 € Moottori Bensiinimoottori 1 477–1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, ei vaihteistoa. Teho 157 kW (210 hv), 4600 r/min Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Vääntö 250 Nm (2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2705 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1994 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorit: edessä 150 kW (204 hv) & 330 Nm., takana 100 kW (136 hv) & 195 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle